فرماندار ملایر: رایزن اقتصادی برای توسعه صادرات کشمش فعال شود

همدان- ایرنا- معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر گفت: توسعه صادرات کشمش و تهاتر این محصول با توجه به امکان‌پذیر نبودن برگشت ارز حاصل از صادرات، یکی از مهمترین درخواست‌های این شهرستان است که این مراودات تجاری با فعال کردن رایزن‌های اقتصادی محقق می‌شود.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از ایرنا؛ قدرت‌الله ولدی روز دوشنبه در نشست مشترک فعالان اقتصادی و تولید و صادرکنندگان کشمش شهرستان ملایر اظهار داشت: با فعال شدن رایزن‌های اقتصادی در حوزه صنعت، معدن و تجارت در کشورهایی که دارای سفارت‌خانه هستیم، می‌توان بازارهای قدیمی صادرات را تقویت و بازارهای هدف جدید را شناسایی کرد.

وی تهاتر محصولات صادراتی را در شرایط کنونی یکی از ضرورت‌ها برشمرد و فعال شدن معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه را گامی مثبت در راستای توسعه صادرات عنوان کرد.

ولدی افزود: طراحی سایت جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی توسط این معاونت اقدامی اثرگذار است که در این زمینه اطلاعات اقتصادی و فعالان این عرصه در شهرستان نیز جمع‌بندی و برای بارگذاری در این سایت ارایه خواهد شد.

فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه علاوه بر کشمش، محصولات باغی، لبنی و شوری‌ این شهرستان نیز قابلیت صادرات دارند ادامه داد: انتظار داریم افرادی که صاحب کرسی‌هایی در اتاق مشترک ایران و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هستند، برای رفع مشکلات تجار شهرستان‌ها نیز گام‌های اثرگذاری بردارند.

ولدی تاکید کرد: برگزاری میز کشمش یکی از خواسته‌های مهم این شهرستان است تا از این طریق بتوانیم موانع و مشکلات این محصول مهم صادراتی را رفع کنیم.

وی تحقق اقتصاد مقاومتی طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب را یک ضرورت عنوان و بیان کرد: طبق قانون صادرکنندگان معاف از مالیات هستند که این مشکلات باید در داخل کشور حل و فصل شود.

معاون استاندار همدان توسعه صادرات کشمش و رفع موانع موجود در مسیر صادرات این محصول مهم اقتصادی را از اولویت‌های مهم برشمرد و خواستار کمک و حمایت معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه در این حوزه و ورود جدی این معاونت در فعال‌سازی رایزن‌های اقتصادی شد.

انجمن تولید و صادرکنندگان کشمش ملایر ملی شود

رییس هیات مدیره انجمن تولید و صادرکنندگان کشمش ملایر نیز بیان کرد: کشمش قطب اقتصادی این شهرستان است و بیش از نیمی از صادرات استان همدان وابسته به این محصول است و حدود هفت تا ۱۰ استان کشور درگیر تولید و صادرات این محصول هستند.

منوچهر رضایی با بیان اینکه کشمش جایگاه دوم را در صادرات غیرنفتی دارد و کشورهای زیادی مقصد صادرات این محصول است افزود: در حال حاضر خلاء جدی بین بخش خصوصی در خارج از کشور و وزارت امور خارجه وجود دارد، در حالیکه باید ارتباط نزدیک‌تری با تجار شناسنامه‌دار هر منطقه برقرار شود.

وی تشکیل معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه را گامی مهم در راستای تقویت این رابطه و حل مشکلات این حوزه برشمرد و اظهار داشت: امروز مراودات بانکی برای صادرکنندگان از جمله کشمش یک مشکل جدی است.

رییس هیات مدیره انجمن تولید و صادرکنندگان کشمش ملایر با اشاره به نقش مهم رایزن‌های بازرگانی در خارج از کشور، بر لزوم تقویت ارتباط آنها با بخش خصوصی تاکید کرد و خواستار حضور مستمر تجار و بخش اقتصادی در نمایشگاه‌های بین‌المللی شد.

نشست مشترک فعالان اقتصادی ملایر با کارشناس وزارت امور خارجه

رضایی تبدیل انجمن تولید و صادرکنندگان کشمش را به انجمن ملی دغدغه مهم فعالان این عرصه دانست و بیان کرد: این انجمن با ۲۰ سال فعالیت باید به انجمن ملی تبدیل شود که به راحتی قابل پیگیری و اجرا است.

وی با بیان اینکه تعهد ارزی به غلط برای صادرات تصمیم‌گیری شد گفت: با توجه به اینکه صادرات از متن بازار و توسط افراد شناسنامه‌دار و تعریف شده انجام می‌شود، نباید در این شرایط سخت تحریم‌ها و تنگناهای اقتصادی محدودیت برای آنها ایجاد شود.

رضایی اخذ مالیات از صادرکنندگان را با مشکل جدی مواجه کرده است، در خصوص رفع مشکل تعهد ارزی پیشنهاد کرد: در قانون بودجه سال ۹۹ استثناهایی در بخش محصولات کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی در نظر گرفته شده که کافی نیست و بخش کشاورزی باید به طور کامل از تعهد ارزی خارج شود.

تهاتر؛ راه حل مشکل تعهد ارزی صادرکنندگان

مدیرعامل تعاونی تولید باغداران ملایر نیز تعهد ارزی را مشکل پیش‌روی صادرات کشمش ملایر دانست و تاکید کرد: باغداران و کارخانه‌های فرآوری کشمش به عنوان ۲ بخش فعال اقتصادی این شهرستان باید حفظ و تقویت شوند.

احمد قیاسوند ادامه داد: در فصل برداشت و فرآوری انگور و کشمش حدود ۲۰ نیروی کار در هر کدام از کارخانه‌های فرآوری کشمش کار می‌کنند که چنانچه این بخش از نیروی کار آسیب ببیند، حوزه اشتغال ملایر با مشکل مواجه خواهد شد.

وی خواستار رفع موانع صادرات کشمش توسط معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و دعوت از تجار ایرانی و شهرستان ملایر برای برقراری ارتباط با دیگر تجار خارجی شد و بیان کرد: چنانچه به جای برگشت ارز حاصل از صادرات، تهاتر صورت گیرد، بسیاری از مشکلات این حوزه حل می‌شود.

قیاسوند افزود: در این زمینه رایزنی و مکاتباتی با اتاق مشترک ایران و اوکراین داشتیم تا با برقراری ارتباط بتوانیم یکسری نهاده‌های دامی وارد کنیم.

نائب رییس انجمن خشکبار ملایر نیز تاکید کرد: چنانچه تعهد ارزی حل نشود، ادامه کار برای صادرکنندگان کشمش سخت و دشوار خواهد بود.

خسرو حاتمی با اشاره به در نظر گرفتن مالیات‌های سنگین برای کارخانجات فرآوری کشمش گفت: این در حالیست که مبادلات ما با ریال انجام می‌شود و پرداخت مالیات برای این واحدها دشوار است.

کاظم محمدی رییس اداره تنظیم روابط خارجی استان‌های وزارت امور خارجه روز دوشنبه در سفر یک‌روزه خود به ملایر از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنعت مبل و منبت و انگور و کشمش ملایر بازدید و در جریان مسایل و مشکلات این ۲ بخش قرار گرفت و تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ شد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار