فرصت‌های شغلی هر منطقه برای رونق تولید فعال شوند

همه‌گیر شدن شدن ویروس کرونا به این معنی است که این بیماری و ویروس تنها مختص به یک کشور نیست، این ویروس از چین آغاز شد و به ایران و به مرور به سایر کشورهای جهان سرایت کرد و همه‌گیر شد اما این ویروس بخش اساسی نیازهای اقتصادی، به‌خصوص بنگاه‌های کوچک را تحت تاثیر قرار داده و باعث تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی شد، به مرور به بنگاه‌های بزرگ نیز سرایت و مبادلات بین المللی را تحت تاثیر خود قرار داد و بخشی از فعالیت‌های اقتصادی در کل دنیا فروکش کرده که این موضوع عملا در بازار خودنمایی می‌کند.

به گزارش ذاکرنیوز، شوک ورود ویروس کرونا به کشور ما و استان مازندران از یک طرف شوک به عرضه نیروی کار است و از طرفی شوک به تقاضای کالاها و خدمات هم از جهت کاهش تقاضا و هم از جهت جابه‌جایی تقاضا بین صنایع مختلف بوده است.


طبق نظر پزشکان کروناویروس بعید است که خیلی زود از کشور رفع شود و تبعات اقتصادی آن بعد از رفتن این ویروس هم در کشور از بین نخواهد رفت یعنی این امر ممکن است تا مدت‌هایی ادادمه پیدا کند بنابراین برای رهایی از تبعات آن لازم است هر منطقه از فرصت شغلی بالقوه خود برای رونق تولید در سال جهش تولید به خوبی استفاده کند.


یاسر فیض‌آبادی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد قائمشهر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: با توجه به اقتصاد هر منطقه  فرصت‌های شغلی که بالقوه وجود دارند، باید فعال شده و تولید خود را  به رونق برسانند.


وی در خصوص علت  کاهش درآمد نفتی کشور که این روزها شاهد آن هستیم، اظهار کرد: انتشار ویروس کرونا در هند، چین و سایر کشورها باعث شده که درآمدهای نفتی ما به شدت کاهش پیدا کند و تقاضا هم کم شود.


عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد قائمشهر تصریح کرد: دلیل دیگر کاهش قیمت نفت این است که در طول زمان و دهه‌های آینده جایگزین سوخت‌های فسیلی مثل انرژی خورشیدی، بادی و خودروهای برقی و غیره به بازار می‌آیند و  قیمت نفت ما را با کاهش  مواجه خواهند کرد.


فیض‌آبادی با بیان اینکه طبق برنامه 5 ساله توسعه کشور باید وابستگی کشور به درآمد نفتی کمتر شود، گفت: امسال در سال جهش تولید  باید به سمتی برویم که خودکفایی در تولید، کاهش واردات رقم بخورد.


وی تاکید کرد: قیمت نفت ممکن است در طول سال کمی افزایش داشته باشد و این بدین معنا نیست که بخواهیم بر روی درآمد نفتی تمرکز کنیم، امسال باید به سمت جایگزین شدن درآمدهای نفتی برویم که یکی از این ابزارها، ابزارهای مالیاتی است.


ابزارهای مالیاتی نیازمند یک نظام جامع مالیاتی است


عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد قائمشهر با بیان اینکه ابزارهای مالیاتی نیازمند یک نظام جامع مالیاتی کشور بوده است، افزود: در این امر نیاز است، ساز و کار یک نظام مالیاتی در کشور موجود باشد اما متاسفانه ساز و کارهای مالیاتی کشور ما دارای نواقصی بوده و خیلی راحت نمی‌توانیم دهک‌های درآمدی را به خوبی مشخص کنیم.


فیض‌آبادی ادامه داد: امسال با توجه به اینکه تحقق درآمدهای مالیاتی در کشور پیش‌بینی شده بود اما با شیوع ویروس کرونا احتمالا با مشکلاتی مواجه خواهد شد و از آن طرف برای جبران کسری بودجه باید از سوی سازمان‌ها، نهادهای دولتی، غیر دولتی و حتی شهروندان صرفه جویی‌های مالیاتی صورت بگیرد.


وی با اشاره به اینکه وضعیت بازار در اقتصاد تلاقی عرضه و تقاضا بوده است، خاطرنشان کرد:  نمی‌توان دقیق پیش‌بینی کرد که مثلا در هفته‌های آینده چه اتفاقی در بازار خواهد افتاد اما در این میان لازم است که  دولت  تقاضای بازار را مدیریت و از آن طرف هم از عرضه بازار حمایت کند.


عضو هیئت علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه آزاد قائمشهر عنوان کرد: با توجه به اینکه برای مقابله با کرونا در چند روز اخیر یک برنامه خوبی از سوی دولت رقم خورده این است که اصناف بتوانند دوره‌ای فعالیت کنند یعنی بنگاه‌های تولیدی که در هر صنفی هستند بتوانند خدمات را به مردم ارائه دهند تا هیچ صنفی تعطیل نباشد و در پی آن ما با کمبود عرضه مواجه نشویم و  طرفی دیگر  تقاضا هم بتواند توسط دولت به خوبی مدیریت شود که قیمت‌ها دستخوش تغییرات غیرقابل پیش‌بینی در بازار نشوند.


فیض‌آبادی گفت: ویروس کرونا طبق نظر پزشکان بعید است که خیلی زود از کشور رفع شود و تبعات اقتصادی آن بعد از رفتن این ویروس هم در کشور از بین نخواهد رفت یعنی این امر ممکن است تا مدت‌هایی ادادمه پیدا کند بنابراین برای رهایی از تبعات آن لازم است هر منطقه از فرصت شغلی بالقوه خود برای رونق بتواند به خوبی استفاده کند.


وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در مازندران پتانسیل‌هایی مثل گردشگری، کشاورزی، معادن، کوهستان، جنگل، دریا وغیره وجود دارد که باید دولت از این پتانسیل‌ها حمایت کند و سازمان‌ها نباید برای جواز تولید کننده برای فعالیتی که انجام می‌دهند قوانین دست و پاگیری تدوین کنند.


عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد قائمشهر یادآور شد: محصولاتی را که می‌توان در این کشور تولید کرد باید از وارداتش  جلوگیری شود تا با قیمتی مناسب به دست مصرف کننده برسد.


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار