فرصتی به نام منطقه آزاد انزلی و چالش‌های پیش روی سرمایه‌گذاران

منطقه آزاد بندر انزلی همانند سایر مناطق آزاد برای انجام امور و فعالیت‌های تجاری در نظر گرفته شده که طبق قوانین مناطق آزاد مشمول برخی از قوانین خاص گمرکی و مالیاتی نیستند ولی این روزها کارآفرینان و سرمایه‌گذاران این منطقه با چالش‌هایی روبه‌رو هستند که عزم جدی مسئولان را برای رفع این مشکلات می‌طلبد.

 به گزارش ذاکرنیوز، از آنجا که شرایط ویژه‌ای که برای مناطق آزاد در نظر گرفته می‌شود شرایطی خاص است و مزایای بیشتری برای تجارت فراهم می‌کند، رونق کسب و کار تجاری در این نواحی زیاد است. منطقه آزاد بندر انزلی همانند سایر مناطق آزاد برای انجام امور و فعالیت‌های تجاری در نظر گرفته شده که طبق قوانین مناطق آزاد مشمول برخی از قوانین خاص گمرکی و مالیاتی نیستند ولی این روزها کارآفرینان و سرمایه‌گذاران این منطقه با چالش‌هایی روبه‌رو هستند و این روزها گویی رونقی که سال های قبل در این منطقه شاهد بودیم رخت بربسته است که عزم جدی مسئولان را برای رفع این مشکلات می‌طلبد.


نشست صمیمانه فعالان اقتصادی منطقه آزاد انزلی با حضور نمایندگان صومعه‌سرا همچنین رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی فعالیت‌های اقتصادی در منطقه آزاد انزلی، بررسی مشکلات ایجاد شده از سوی دستگاه‌های دولتی و قانون بودجه در مناطق آزاد و چگونگی رونق بیشتر در فعالیت‌های اقتصادی با کمک مجلس شورای اسلامی برگزار شد.


تامین برق؛ معضلی برای فعالان اقتصادی منطقه آزاد انزلی


علی‌اوسط اکبری مقدم، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز اظهار کرد: تا زمانی که نگاه ما به مناطق آزاد کشور یک نگاه دولتی باشد چیزی تغییر نخواهد کرد.


وی با بیان اینکه در مناطق آزاد ایران باید به منابع توجه داشته باشیم، تصریح کرد: اگر از منابع مناطق آزاد برای ایجاد زیرساخت‌ها در این مناطق استفاده کنیم چیزی را برای واگذاری به فعال اقتصادی باقی نمی‌ماند.


این مقام مسئول، با بیان اینکه در زیرساخت‌ها و ساختارهای اساسی منطقه آزاد دچار چالش هستیم، گفت: بیشترین چیزی که بین فعالان اقتصادی مناطق آزاد دیدم مشکل مالیاتی است که در همه جا تکرار می‌شود همچنین مشکل مربوط به صدور مجوزها در حالی که مسائل این چنینی اصلا نباید مطرح شود و مشکلاتی است که به ساختار دولتی ما باز می‌گردد.


رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه برای منطقه آزاد همانند سایر دستگاه‌ها بودجه‌هایی تامین شود که صرف زیرساخت‌های آن منطقه شود، گفت: زیرساخت‌های منطقه آزاد را با منابع منطقه آزاد نمی‌توان مدیریت کرد و ساختار دولتی باید از منطقه آزاد خارج شود دولت زیربناها را مهیا کرده و آن را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد تا بتوانیم موفق شویم.


اکبری‌مقدم با بیان اینکه اگر می‌خواهیم موفق باشیم باید منابع مالی برای منطقه آزاد در زمینه تاسیسات زیربنایی مهیا شود، افزود: یکی از بزرگ‌ترین معضلات فعالین اقتصادی در منطقه آزاد تامین برق است.


وی تاکید کرد: منابعی برای زیرساخت‌های مناطق آزاد دیده شود همچنین ثبات اقتصادی در فعالیت مناطق آزاد همانند سایر حوزه‌های دیگر نقش دارد.


همچنین در این نشست سید کاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما یک منطقه ویژه و یک منطقه آزاد داریم، اظهار کرد: از سال ۷۲ بخش خصوصی هم می‌تواند کارهای زیربنایی و روبنایی را در مناطق ویژه انجام دهد ولی منطقه آزاد مربوط به حاکمیت است و در قوانین آمده: امور زیربنایی مناطق آزاد را حاکمیت ایجاد کند و بعد سرمایه‌گذار را وارد منطقه کند.


وی افزود: اینکه نگرانی در مجلس وجود دارد و می‌گوییم در مجلس مخالفین مناطق آزاد بیشتر از موافقین هستند یکی عدم شفافیت مالی در مناطق آزاد است.


نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر سیستم بانکی ما چند میلیارد دلار معوقات دارد و می‌دانیم که چقدر از دولت از جمله تامین اجتماعی طلبکار است، افزود: از جمله مشکلات ما عدم ثبات اقتصادی است که بخشی ناشی از تحریم‌هاست که به شدت اثرگذار بوده و یک بخشی به ضعف قوانین باز می‌گردد.


منطقه آزاد انزلی پشتیبانی کننده اقتصاد گیلان باشد


سید علی آقازاده، نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با بیان اینکه متاسفانه در برخی از حوزه‌های مدیریتی از جمله حوزه مدیریت اقتصادی دارای ضعف هستیم و این طور نیست که بگوییم تولیدگران، کارآفرینان و کارشناسان تشخیصی در حوزه اقتصادی نداریم، افزود: شاید فرصت‌هایی که امروز در استان گیلان وجود دارد در یک استان دیگر بود بهتر استفاده می‌شد.


آقازاده تاکید کرد: بهترین نقطه راهبردی در شرایط اقتصادی مناطق آزاد را داریم، در ترانزیت محوری چندین منطقه قرار گرفته همچنین تولیدات منطقه‌ای بسیار خوبی داریم ولی اگر نتوانیم حلقه‌های تولید را تکمیل کنیم نمی‌توانیم به موفقیت برسیم.


نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نیاز سنجی داخلی و خارجی ما خوب انجام نمی‌گیرد و باعث می‌شود که بعضی از صادرات برگشت بخورد، گفت: باید راهبردی باشد که اعتماد بین طرفین را بتوانیم جلب کنیم و باعث توسعه روابط تجاری شود.


آقازاده با بیان اهمیت هم‌افزایی در حوزه‌های مختلف کارآفرینی اهمیت دارد تصریح کرد: بهترین قوانین هم اگر بد عمل شده و بد مدیریت شوند نتایج دلخواه را نخواهد داشت.


وی عنوان کرد: گیلان نقطه کانونی شمال به جنوب است ولی ما هنوز نتوانستیم بعد از چندین سال یک راه آهن به آستارا وصل کنیم و هنوز نتوانستیم بعضا ابزار حمل و نقل منطقه خزر را تامین کنیم هر کس ساز خودش را می زند در حالی که در استان می تواند یکی از قطب‌های مهم اقتصادی کشور باشد.


نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط دیپلماسی می‌توانیم روابط اقتصادی در حوزه دریای خزر با کشورهای اوراسیا داشته باشیم به شرطی که ما دارای یک ستاد مستحکم و جا افتاده و پاسخگو داشته باشیم.


آقازاده تاکید کرد: بیش از ۳۰ میلیون تن ظرفیت گمرکات ماست در حالی که کمتر از ۲۰ درصد آن استفاده می‌کنیم. باید به دنبال صادرات‌محور بودن استان باشیم و از فرصت های استان از جمله کشاورزی و گردشگری بتوانیم کارهای بزرگتری انجام دهیم.


سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در منطقه آزاد انزلی


اصغر امانی، رئیس انجمن کارآفرینان منطقه آزاد انزلی در این نشست با بیان اینکه کارآفرینان منطقه آزاد انزلی با چالش های زیادی در ارتباط با قانونگذاری همچنین اجرای قانون مواجه هستند، افزود: در مواردی مجلس شورای اسلامی قوانین بسیار خوبی وضع کرده ولی خوب اجرایی نمی‌شود و نیاز به پیگیری بیشتر از طرف نمایندگان دارد.


امانی با بیان اینکه بخش خصوصی بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان در منطقه آزاد انزلی سرمایه‌گذاری کرده، گفت: سازمان منطقه آزاد نیز از محل درآمدی که از بخش خصوصی ایجاد شده در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده ولی از بودجه دولتی در این منطقه سرمایه‌گذاری نشده است.


وی با اشاره به اینکه به اجرای قوانین نظارت کافی نمی‌شود، گفت: هر سازمان و دستگاهی به خودش اجازه می‌دهد با استنباط شخصی از این قوانین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی را تدوین کرده و اجرای قانون را خدشه‌دار کند.


رئیس انجمن کارآفرینان منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: در ماده ۱۳ قانون فعالیت در مناطق آزاد به صراحت معافیت مالیاتی قید شده و این اصلا رانت نیست بلکه شفافیت است چرا باید ارزش افزوده به منطقه آزاد تسری پیدا کند و اجازه ندهد تولیدکننده‌ای که در منطقه آزاد قرارداد بسته نتواند به قراردادش عمل کند.


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار