غربت موسیقی متعهدانه در خوزستان!

موسیقی ساز جوان خوزستانی با اشاره توان و ظرفیت فرهنگی استان گفت: با وجود ظرفیتهای غنی موسیقیایی متعهدانه دستگاهها و بویژه صنایع حمایتی از این هنر جریان ساز نمی‌کنند.
- اخبار استانها -

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از اهواز، هنر و موسیقی یکی از وجوه فرهنگی برتر ایران زمین است که همواره مایه جوشش و خروش در بسترهای اجتماعی و تمدنی بوده است. به تعبیر درست تر، هنر نزد ایرانیان بوده است ولی چه هنری؟ قاعدتاً هر هنری جاذبه و استعداد رشد بخشی و تعالی سازی اجتماع را نداشته و ندارد. هنری که دارای درد و حاوی دغدغه باشد و از دل باورهای مردمی حرکت کند، قابلیت جنبش سازی است وگرنه هنری که مخدر و تخدیرکننده جوامع باشد نمی‌تواند به پویای جامعه کمک کند.

احسان اصغری دانشجوی ارشد مهندسی شیمی دانشگاه شهید چمران اهواز از جمله هنرمندان حوزه موسیقی است که حضور در مجالس و مسابقات قرآنی و مذهبی از وی یک هنرمند متعهد و برخواسته از اعماق فرهنگی و اجتماعی ساخته است.

تسنیم: ضمن تبریک سال جدید درباره نحوه ورود خود به عرصه موسیقی توضیح دهید

اصغری: موسیقی و هنر مثل هر هنر دیگری با خاستگاه خانوادگی و تربیتی انسانها عجین است و من حضور در عرصه موسیقی را مدیون تربیت خانوادگی و مجالس امام حسین و ائمه میدانم. از کودکی به همراه خانواده در مجالس وعظ و مرثیه سرای اهل بیت شرکت می کردم و این خمیرمایه روح فرهنگی ما در هنر و موسیقی شد و از کودکی ما را به سمت موسیقی دین ساخت سوق داد . طوری که از دوره دبیرستان وارد عرصه ی ساخت موسیقی مذهبی شدم.

تسنیم: در این سال‌ها مستمر در این فضا تنفس داشتید؟

اصغری: بله در این حدود 6 سال مستمر کار و تلاش و یادگیری داشتم و نخستین  قطعه موسیقی بنده با نام "کیست مهدی؟" با ترکیبی از اشعار فارسی و فرازهایی از دعای ندبه ساخته شد.

تسنیم: چه نوآوری به این فعالیت خود در ادامه بخشیدید؟

اصغری: در ادامه با ورود به دانشگاه و تقویت زبان انگلیسی، قطعه ی موسیقی "مهدی کجاست؟" را به 3زبان فارسی، عربی و انگلیسی ساختم که باتوجه به استقبال گسترده ی مردمی، این آهنگ توسط حرکت جهانی منجی تبدیل به یک کمپین بین‌المللی شد و مردم از سراسر دنیا چه مسلمان و چه غیرمسلمان این آهنگ را همخوانی کردند.

تسنیم: تا حالا چند آلبوم تهیه کرده اید؟

اصغری: تا الان 2 آلبوم موسیقی چند زبانه و چند آهنگ به صورت تکی ارائه کردم. یک آلبوم برای نیمه شعبان و یک آلبوم برای عید غدیر. بقیه آثار نیز مربوط به اربعین، روز پدر، شهادت سردار سلیمانی و... هستند. درحال حاضر یک قطعه موسیقی به زبان انگلیسی درمورد وقایع فلسطین آماده کردم که امیدوارم با انتشار این آهنگ، مردم دنیا از درد و رنج و مظلومیت مردم فلسطین آگاهی پیدا کنند.

تسنیم: اشعار این ترانه‌ها را خودتان می سراید؟

اصغری:اشعار و ترانه های آثار موسیقیایی بنده عموما توسط خودم، پدرم و دوستانم سروده می شوند. آهنگسازی تمامی این آثار با بنده بوده و تنظیم و میکس و مسترینگ آن ها در استودیوهای مختلف انجام می شود.

تسنیم: حمایت مسئولان در این حوزه چطور بوده‌ است؟ 

اصغری: متاسفانه در طی تمامی سال هایی که در این زمینه فعالیت داشتم، از طرف مسئولین مربوطه علی رغم مراجعات بسیار، هیچ گونه حمایتی از آثار بنده صورت نگرفته و فقط وعده و وعید و پاس کاری چیزی بوده که با آن مواجه شدم. درحال حاضر نیز قطعه ی "آتش زیر خاکستر" که مربوط به وقایع فلسطین است و به زودی منتشر می‌شود تماما با هزینه های شخصی آماده شده است.

تسنیم: در طی چند سال گذشته این ناملایمات، شما را خسته نکرده است ؟

اصغری: مسئولان درس خوبی به من یاد دادند. اینکه هیچ گاه امید، درخواست و توکلم به آن ها نباشد. خداوند مدت زندان حضرت یوسف را 7سال تمدید کرد. زیرا آن حضرت لحظه ای دچار فراموشی شد و به جای خداوند به بنده ی خدا التماس دعا گفت و از او درخواست آزادی کرد. (وقالَ لِلَّذى ظَنَّ انَّهُ ناجٍ مِنهُمَا اذکُرنى عِندَ رَبّکَ فَانسهُ الشَّیطنُ ذِکرَ رَبّهِ فَلَبِثَ فِى السّجنِ بِضعَ سِنین). لذا از مسئولین مربوطه که قبلا خدمتشان درخواست حمایت داشتم هیچ درخواستی ندارم. تنها دلیلی که قبلا به مسئولان مراجعه می‌کردم این بود که شاید آن ها قصد کمک داشته باشند ولی کارهای مرا نشنیده باشند! بنابراین در روز حساب، مقصر من هستم که به آن ها مراجعه نکردم. چون این را به خوبی میدانم که با یک جا نشستن و دعا کردن کاری پیش نمی‌رود و از اینکه بخاطر مسائل مالی تعداد آثار کمتر و با کیفیت کمتر تولید می‌شود عذاب وجدان داشتم. اما پس از مراجعات مختلف به در بسته خوردم.

 تسنیم: یعنی از مسئولان انتظاری نداری؟ 

اصغری:  حقیقت نه فقط از خدا میخواهم کمک کند با وجود این ناملایمات در مسیر کمک به اهل بیت من رو یاری کند. و از خداوند درخواست دارم که به مسئولین توفیق خدمت واقعی به شیعیان امیرالمومنین را عنایت فرمایند تا قطره ای از دریای بودجه های کلان فرهنگی در آن جایی که باید خرج شود مورد استفاده قرار گیرد. امید است شاهد رویش و شکوفایی استعدادهای تراز انقلاب و استفاده از آثار فاخر اسلامی باشیم.

گزارش از اکبر بهاری

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار