عضو کمیسیون تلفیق: تا زمانی که قانون مالیات کشور اصلاح نشود نباید انتظار اقتصاد پویا در کشور را داشت

عضو کمسیون تلفیق مجلس با اشاره به اینکه اخذ مالیات با روند حاضر جدی‌ترین بخش آسیب زننده به اقتصاد کشور است گفت: کمسیون اقتصادی مجلس قصد دارد قانون مالیات را اصلاح کند.

به گزارش ذاکرنیوز، مصطفی طاهری در گفت‌وگو با خبرنگاران تسنیم با اشاره به این‌که در بودجه سال 1400 مبلغ 247 هزار میلیارد تومان برای مالیات در نظر گرفته است، اظهار داشت: این مبلغ در ارتباط با درآمد‌های گمرکی و مالیاتی است با این حال یکی از اصلاحات اساسی و جدی مجلس که توسط کمسیون اقتصادی آغاز شده بحث مالیات است.

وی با تاکید بر اینکه سالهاست موضوع مالیات به شدت به حوزه اقتصاد کشور ضربه زده است، گفت: در دیگر کشور‌ها مالیات بر اساس سامانه‌های هوشمند دریافت می‌شود ولی متاسفانه در کشور ما فرار و معافیت مالیاتی بیداد می‌کند؛ ارگان‌ها و موسسه‌هایی که باید مالیات دهند بخاطر ضعف قوانین مالیاتی کشور از مالیات معاف می‌شوند و متاسفانه واحدهای تولیدی که در راستای جهش تولید قدم برمی‌دارند باید مالیات‌های سنگینی را بپردازند.

عضو کمسیون تلفیق مجلس با اشاره به اینکه باید سامانه‌های هوشمند در کشور طراحی شوند و سپس اصلاح ساختار بودجه انجام شود گفت: اگر این اقدام انجام نشود بحث اصلاح ساختار بودجه حرف بی‌معنی است؛ باید سامانه‌های اقتصادی جامعه برای اداره مالیات شفاف شود و تمام تراکنش‌ها، انتقال خودر‌و، زمین، سکه و ارز برای سامانه شفاف شود و این سامانه بتواند رصد اقتصادی را به درستی انجام دهد و صرفا تکیه بر اظهار‌نامه مالیاتی کار به جایی نخواهد برد.

 وی تصریح کرد: در هر زمان که ارز "جهش" را تجربه می‌کند بدون هیچ دلیل و منطقی زنجیره‌هایی نیز جهشِ قیمتی می‌یابند. فولاد که کلا از لحاظ آب، برق، گاز، مواد اولیه، نیروی کارگری و بسیاری از مسائل دیگر وابسته به داخل است و هیچ تغییری از لحاظ قیمت مواد اولیه، انرژی، دستمزد ندارد اما همسو با ارز، قیمت فولاد به چندین برابر افزایش قیمت می‌رسد و نکته جالب موضوع اینجاست مالیاتی که در این شرایط نیز پرداخت می‌کند همان مالیات با سود متعارف گذشته است.

طاهری با بیان اینکه اگر اختلاف قیمت خودرویی که سرمایه‌گذار از کارخانه تحویل گرفته و در بازار فروخته را در نظر بگیریم قریب به 100 هزار میلیارد تومان می‌رسد اما ذی‌نفع هیچ مالیاتی برای این رقم پرداخت نمی‌کند گفت: در سوداگری، دلالی، سفته بازی یا خرید و فروش سکه و رسته‌هایی که 200 تا 300 درصد سود کسب می‌کنند دولت هیچ کاری با دریافت مالیات از این موارد ندارند اما نکته تاسف‌بار این است که اگر شخصی بخواهد وارد تولید شود باید مالیات، بیمه و عوارض پرداخت کند.

عضو کمسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه باید مسیر اخذ مالیات عوض شود عنوان کرد: در حال حاضر کمسیون اقتصادی مجلس برنامه‌ای شروع کرده و به دنبال این است تا از مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر عایده سرمایه و مالیات بر کل ثروت افراد را به اجرا در آورد چراکه اگر این امر انجام نشود اقتصاد کشور درست شدنی نیست.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار