طالبان، افتخار مدرسه حقانیه پاکستان

مدرسه حقانیه که شماری از رهبران فعلی طالبان را آموزش داده است، پس از تسلط طالبان بر افغانستان "احساس غرور" می‌کند.

به گزارش ذاکرنیوز، روزنامه نیویورک تایمز گزارشی از "دارالعلوم حقانیه" نشر کرده که یکی از "بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین" مدرسه‌های آموزش مذهبی در پاکستان است، و بیش از هر مدرسه دیگری در جهان، رهبران طالبان را آموزش داده است.


دارالعلوم حقانی، در حدود ۶۰ مایلی مرز افغانستان قرار دارد.


به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از بی.بی.سی، سراج الدین حقانی، ۴۱ ساله، وزیر فعلی کشور طالبان که رهبر شبکه حقانی و جناح قدرتمندی در دولت طالبان است، در این مدرسه آموزش دیده است. پلیس فدرال آمریکا ۱۰ میلیون دلار جایزه برای سر او تعیین کرده است.


به گفته مدیران این مدرسه امیرخان متقی، وزیر خارجه و عبدالباقی حقانی، وزیر تحصیلات عالی و شمار دیگری از والیان و فرماندهان نظامی طالبان از فارغ التحصیلان مدرسه حقانیه هستند.


برخی رسانه‌های غربی این مدرسه را "دانشگاه جهاد" لقب داده‌اند.


در سال‌های اخیر، دولت پاکستان تلاش کرده است که هزاران مدرسه مذهبی را تحت کنترل دولت دربیاورد.


رشیدالحق سمیع، معاون مدرسه حقانی به نیویورک تایمز گفته است که "جهان توانایی‌های آنها را برای اداره کشور از طریق پیروزی‌ها در جبهه دیپلماتیک و میدان جنگ دیده است."


سمیع گفت: "این یک افتخار برای مدرسه است که فارغ التحصیلان آن اکنون وزیر هستند و مناصب بالایی در دولت طالبان دارند."


بسیاری از فارغ التحصیلان این مدرسه نام "حقانی" را به عنوان نمادی از افتخار به عنوان تخلص خود استفاده می‌کنند. شبکه حقانی - شاخه نظامی طالبان که مسئول گروگانگیری آمریکایی‌ها، حملات انتحاری پیچیده و ترورهای هدفمند است - به نام مدرسه نامگذاری شده است و ارتباطات خود را در این مدرسه حفظ کرده است.

به گزارش ذاکرنیوز به نقل از نیویورک تایمز، بیش از ۴۰۰۰ طلبه، عمدتا از خانواده‌های فقیر، در مدرسه حقانیه دوره‌های حفظ قرآن و ادبیات عربی را می‌خوانند. مدرسه مجموعه‌ای از ساختمان‌های بتنی چند طبقه در یک شهر کوچک در کنار یک رودخانه در شرق شهر پیشاور است.


افراد تحریک طالبان پاکستان نیز در این مدرسه تحصیل می‌کنند که به تازگی دولت پاکستان با میانجیگری سراج‌الدین حقانی، پس از چند هفته گفتگو به توافق آتش بس با آنها رسید.


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار