در کارگروه «توسعه صنایع دانش بنیان و خلاق قرآنی» مطرح شد؛

صنایع خلاق می تواند ابزاری برای رفع نیازهای معنوی باشد

دومین جلسه کارگروه «توسعه صنایع دانش بنیان و خلاق قرآنی»با دو دستور جلسه ارائه راهکارهای توسعه شکل‌گیری مؤسسات دانش بنیان و بررسی ظرفیت‌های دستگاه‌ها در موضوع حمایت و تسهیل‌گری برگزار شد.

به گزارش ذاکرنیوز ، دومین جلسه کارگروه «توسعه صنایع دانش بنیان و خلاق قرآنی» با دو دستور جلسه ارائه راه‌کارهای توسعه شکل‌گیری مؤسسات دانش بنیان قرآنی و بررسی ظرفیت‌های دستگاه‌ها در موضوع حمایت و تسهیل‌گری صنایع خلاق و دانش بنیان قرآنی در سالن جلسات معاونت قرآن برگزار شد.


در ابتدای این جلسه حسین سلیمانی مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور توضیحاتی از اولین جلسه این کارگروه ارائه و نقطه نظرات کارشناسی اعضا را بیان کرد.


وی در ادامه افزود: قرآن برای هر نیاز انسان یک نسخه دارد و صنایع خلاق و دانش بنیان هم می‌تواند یکی از ابزارهایی باشد که می‌تواند به فرهنگ‌سازی قرآن و رفع نیازهای انسان کمک کند.


سلیمانی با اشاره به اینکه در حوزه تعاریف برای صنایع خلاق و دانش بنیان قرآنی ضعف داریم، خاطرنشان کرد: یکی از دستگاه‌هایی که ظرفیت خوبی دارد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، در حوزه صنایع دستی مؤسسات قرآنی داریم که فعال هستند، همچنین گردشگری قرآنی را باتوجه به اماکن مقدس و حتی قرآنی می‌توانیم راه‌اندازی کنیم زیرا بسیاری از اماکن قرآنی قابلیت معرفی دارند و با این کار حداقل گروهی از مردم که به این حوزه تمایل دارند می‌توانند از این امر استفاده کنند.


به گفته مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور محصولات و دانشی که به انس با قرآن کریم کمک می‌کند می‌تواند اولویت اول ما باشد.


در ادامه این جلسه محمد انجم شعاع مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت کشور با اشاره سامانه رصد و پایش فعالیت‌های قرآنی کشور گفت: یکی از تکالیف مشترک میان کمیسیون تبلیغ و ترویج و شورای توسعه قرآنی ایجاد یک مرکز برای ساماندهی محتواهای قرآنی بود که با راه‌اندازی «سامانه رصد و پایش فعالیت‌های قرآنی کشور» این مهم اتفاق افتاد، در واقع تلاش ما براین است کسانی که امکان تولید محتوا و کارهای خلاق در حوزه قرآنی را دارند با استفاده از این سامانه شرایط کار را برای آنها فراهم کنیم.


وی ادامه داد: تا به امروز ۵۰ الی ۶۰ مؤسسه در این مسیر گام برداشته یا در حال ورود به این سامانه هستند، از این رو به دنبال برقراری یک جلسه هم اندیشی با تمام این مؤسسات برای ایجاد یک شبکه هستیم، البته در تلاش هستیم شرایطی فراهم کنیم تا کسانی که می‌خواهند در این حوزه کمک کرده یا سرمایه‌گذاری کنند نیز پای کار بیایند.


انجم شعاع بیان کرد: این سامانه محلی برای ارائه محتواهای قرآنی است که می‌توان از میان این محتواها به سمت صنایع خلاق و دانش بنیان حرکت کرد.


حسین خواجه بیدختی مشاور معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نیز در بخشی از این جلسه یادآور شد: در حوزه گردشگری امکان استفاده از صنایع خلاق و دانش بنیان قرآنی وجود دارد. بلاخره هنرهای سنتی، صنایع دستی و موضوعات گردشگری این امکان را دارند تا با محتوا و فضای قرآنی همراه باشند.


در بخش دیگری از این جلسه حامد اسماعیلی نماینده مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، با بیان اینکه بخش خصوصی خیلی می‌تواند در امر صنایع خلاق و دانش بنیان قرآنی کمک‌کننده باشد، تصریح کرد: مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی می‌تواند با معرفی مؤسسات برای دریافت وام یا ارائه سایر خدمات دیجیتال به مجموعه‌های قرآنی کمک کند.


وی پیشنهاد داد: باید یک انجمن برای مؤسسات قرآنی ایجاد شود تا جوانان بتوانند در این انجمن حضور پیدا کرده و ایده‌های خود را مطرح کنند.


حجت‌الاسلام والمسلمین حسین سلیمانی عضو حقیقی کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی نیز در ادامه این جلسه با ارائه پیشنهاداتی اظهار کرد: در گام اول باید موسساتی که خودشان کار دانش بنیان را انجام دادند به رشد و بلوغ برسانیم، در این میان برخی موسساتی هم که می‌خواهند در این حوزه کار کنند نیز می‌توان به موسساتی که در این حوزه کار کردند وصل کرد تا نقش کمک‌کننده را داشته و در عین حال به این حوزه ورود کرده باشند.


وی با بیان اینکه تعاریف این کارگروه با معاونت علمی ریاست جمهوری باید یکدست شود، خاطرنشان کرد: اگر ظرفیت‌های دستگاه‌ها تجمیع و اولویت‌دهی صورت بگیرد اتفاقات بهتری در این حوزه رقم خواهد خورد، وقتی یک مجموعه‌ای به قله صنایع خلاق و دانش بنیان می‌رسد باید از ظرفیت آن مجموعه استفاده کرد.


در بخش دیگری از این جلسه مریم عبدلی نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ظرفیت پارک‌های علم و فناوری و همچین مراکز رشد اشاره کرد و گفت: این مجموعه‌ها به صورت تخصصی و عمومی در حال کار هستند و می‌توان از این امکانات فناورانه در جهت امور قرآنی استفاده کرد.


به گفته وی، واحدهای فناوری زیادی وجود دارند که باید یک محل اشتراک برای کار آنها بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیدا کرد.


کامیار محبوبیان رئیس مرکز رشد جهاد دانشگاهی نیز در بخش پایانی این جلسه به نکاتی در مورد استفاده درست از ظرفیت جوانان به عنوان ایده دهنده در کنار دانش افراد باتجربه اشاره و خاطرنشان کرد: استفاده درست از داشته‌ها و انتفاع اصالت یک موضوع بسیار مهم است، البته در تعریف مفاهیم مشکل داریم که باید مرتفع شود، اما در این میان باید به یک نکته مهم یعنی داشتن الگو مناسب قرآنی توجه کرد، در ارائه الگو بسیار باید کار کنیم زیرا مهم است، می‌توان یک الگو موفق را با کاراکترسازی قرآنی ایجاد کرد، پس شخصیت‌سازی اتفاق مهمی است که نباید از آن غافل شد.


گفتنی است، در این جلسه حسین سلیمانی مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور، اکرم مشرفی نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد انجم شعاع مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت کشور، حجت‌الاسلام والملسمین حسین سلیمانی عضو حقیقی کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی، حامد اسماعیلی نماینده مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، مریم عبدلی کارشناس فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمدحسین فریدونی مشاور دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، کامیار محبوبیان رئیس مرکز رشد جهاد دانشگاهی و حسین خواجه بیدختی مشاور معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حضور داشتند.



اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار