شهید مطهری تلاش کرد اندیشه سیاسی منطبق بر دین را ارائه دهد

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر اینکه شهید مطهری تلاش کرد تا اندیشه سیاسی منطبق بر دین را ارائه دهد، گفت: برای درک رابطه دین و سیاست، باید دین را معنا کرد چون بسیاری از دینداران به این موضوع بی‌توجه هستند.

 به گزارش ذاکرنیوز ، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی در همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم اظهار داشت: اولین معلم بشریت خداوند متعال بوده و به انسان همه اسماء را آموزش داده است و این یعنی علم همه آنچه که مخلوق خداست به لحاظ استعداد در اختیار بشر قرار گرفته است.

وی افزود: انسان ظرفیت بی‌پایانی دارد که در فطرت او قرار داده شده و چون استعداد یادگیری بی‌پایان دارد، حق اوست که یاد بگیرد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه معلم دوم بشریت انبیا الهی هستند، عنوان کرد: خداوند خود معلم پیامبر اکرم است و قرآن را به ایشان آموزش داده است، از این رو معلمی افتخار بسیار بالایی است.

وی تصریح کرد: اگر انسان خود را تحت تعلیم خدا و پیامبر قرار ندهد به موجودی تبدیل می‌شود که در زمین فساد کرده و خون می‌ریزد اما انسانی که خود را دانش‌آموز مکتب خدا و انبیا قرار می‌دهد، اصلاح‌گری کرده و این انسان مومن و دارای عمل صالح می‌شود.

لک‌زایی با بیان اینکه شهید مطهری در دو جلسه به تفسیر سوره عصر پرداخته‌اند، گفت: در این سوره به عصر قسم خورده شده که دارای مصادیق مختلفی از جمله امام عصر، نماز عصر، عصاره جهان و غیره است و در ادامه همه انسان‌ها را در خسران گذشت عمر که به معنی پایان یافتن زمان برای جمع‌آوری اندوخته آخرت است، می‌داند. در این سوره گروهی از خسران گذشت عمر استثنا هستند، افرادی که ایمان آورده، عمل صالح انجام داده و اهل صبر و حق هستند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: عمل صالح هر کار مفیدی است که سبب پاداش الهی در روز قیامت می‌شود و اهل صبر و حق بودن به معنای مقاومت و یاری رساندن دیگران در این امر و نیز پرهیز از باطل و حق‌گرایی است.

وی با بیان اینکه اندیشه سیاسی پاسخی به مسائل زندگی سیاسی است، گفت: ما انسان‌ها ناگزیر از انجام رفتارهای مختلف هستیم و اصل اقدامات ما نیز از برخی نیازها برمی‌خیزد؛ انسان موجودی نیازمند است که خودبسنده نیست و به طور ذاتی نیازمند آفریده شده اما خداوند متعال از همان ابتدا  نیاز او را بر طرف می‌کند.

لک‌زایی افزود: هیچکدام از ما به تنهایی قادر به زندگی نیستیم و در زندگی به دیگران احتیاج داریم لذا برای انسان که ناگزیر به انس گرفتن با دیگران است بدترین تنبیه تنهایی است.

وی بیان کرد: ما از هر چیزی که حیات ما را به خطر بیندازد اجتناب می‌کنیم از این رو از نظر جامعه‌شناسان نیازهای انسان به پنج نیاز ضروری و حیاتی تقسیم می‌شود و هیچ انسانی نمی‌تواند بگوید که به آنها احتیاجی ندارد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: این پنج نیاز اساسی تامین سلامتی، تامین غذا و پوشاک و مسکن، بقای نسل، یادگیری زندگی و امنیت در حوزه‌های مختلف است که سبب ایجاد نهاد بهداشت و درمان، نهاد اقتصاد و معیشت، نهاد خانواده، نهاد فرهنگ، آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت و نهاد حکومت شده است.

وی با اشاره به نقش اندیشه در هر نهاد عنوان کرد: هر کدام از این نهادها برای ساخته شدن نیازمند اندیشه و فکر هستند و اندیشه هر نهاد پاسخگوی مسائل مربوط به همان نهاد است.

لک‌زایی ادامه داد: اندیشه سیاسی نیز پاسخگوی نیازهای سیاسی است و باید دید که چه سازمان و نهادی باید تاسیس کرد تا بهتر پاسخگوی مسائل سیاسی ما باشد و اندیشه سیاسی باید استحکام و بنای قوی داشته باشد.

وی در ارتباط با اندیشه سیاسی استاد مطهری بیان کرد: وقتی ما به سراغ اندیشه سیاسی استاد مطهری می‌رویم، می‌بینیم که ایشان هم به تعلیم و تربیت، هم به مسائل خانواده و هم به اقتصاد می‌پردازند و آثار ایشان در این حوزه‌ها هنوز از بهترین آثار برای رفع شبهات است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: همانگونه که پایداری یک خانواده در گرو داشتن دانش مربوط به آن است، پایداری نهادهای دیگر نیز از این قانون پیروی می‌کند و رفتار ما در هر نهاد زمانی صحیح است که اندیشه مربوط به آن نهاد را داشته باشیم. همه ما باید حداقلی از فکر و اندیشه در ارتباط با این نهادها و تاثیری که در زندگی ما دارند داشته باشیم.

لک‌زایی با اشاره به تفاوت بین اندیشه و تحلیل سیاسی عنوان کرد: اندیشه به یک امر پایدار اشاره می‌کند اما رأی و تحلیل سیاسی به امور گذرا و موقت اشاره دارد و ممکن است در مواقعی لزومی به ارائه آن نباشد.

وی در ارتباط با علم سیاست اظهار داشت: علم سیاست به حوزه فهم قواعد و تئوری‌هایی مربوط می‌شود که به عالم سیاسی قدرت پیش‌بینی تحولات آینده را می‌دهد؛ همان طور که عالم اقتصاد می‌تواند تحولات اقتصادی را پیش‌بینی کند، عالم سیاسی نیز باید بتواند تحولات آینده را پیش‌بینی کند و میزان دقت و صحت این پیش‌بینی به میزان درک و دانش او بستگی دارد. در حوزه علم از همه انتظارات یکسانی وجود ندارد اما از همه انسان‌ها انتظار می‌رود که یک تفکر سیاسی و یا اقتصادی پایه را داشته باشند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به موضوع اندیشه سیاسی شهید مطهری پرداخته و با بیان اینکه اندیشه‌های سیاسی دارای ماهیت‌های متنوعی هستند، افزود: اندیشه سیاسی برخی از افراد دینی، ضد دین و یا غیردینی است و همه این موارد با هم تفاوت‌های زیادی دارند و به رابطه دین و سیاست منتهی می‌شوند؛ کسی که اندیشه دینی ندارد، زندگیش را بر اساس دین هم تنظیم نمی‌کند.

لک‌زایی با تاکید بر اینکه شهید مطهری تلاش کرد تا اندیشه سیاسی منطبق بر دین را ارائه دهد، گفت: برای درک رابطه دین و سیاست، باید دین را معنا کرد چون بسیاری از دینداران به این موضوع بی‌توجه هستند. انسان ذاتا موجود نیازمندی است و پاسخ به این سوال که نیاز انسان توسط چه کسی تامین خواهد شد، لحظه تولد دین است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: انسان لذت‌گرا مالکیت خداوند بر جهان را قبول ندارد و تصور می‌کند که همه چیز را خودش به دست آورده است، درحالی که حضور انسان در این جهان در مقایسه با جهان آخرت، همانند حضور جنین در رحم مادر نسبت زمان تولد اوست.

وی ادامه داد: همان طور که همه ویژگی‌های انسان در دوره جنینی مشخص می‌شود، حضور ما در این جهان نیز کیفیت زندگی‌مان در آخرت را می‌سازد. انسان اگر بپذیرد که نیازمند است، خواهد فهمید که به حامی نیاز دارد و آن حامی، خداوند متعال است.

لک‌زایی با بیان اینکه نیاز و اطاعت انسان و حمایت خداوند، سه عنصر اصلی دین هستند، خاطرنشان کرد: خداوند نیاز تکوینی همه انسان‌ها را برطرف می‌کند اما نیازهای تشریعی بر محوریت اطاعت_حمایت قرار دارد و برای بر طرف شدن نیازهای تشریعی باید از دستورات خداوند اطاعت کرد.

وی با اشاره به صفات "رحمانیت" و "رحیم" بودن خداوند گفت: خداوند در این جهان مقابل همه انسان‌ها رحمان است و بدون در نظر گرفتن کفر یا ایمان به انسان‌ها می‌بخشد اما صفت " رحیم" بودن خداوند ویژه مؤمنین است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه تمامی پیامبران برای برپایی دین در زمین نازل شده‌اند، افزود: لازمه عبادت، اطاعت از خداوند است و برای این منظور باید نسبت به دستورات خداوند معرفت و شناخت داشت.

وی با بیان اینکه حمایت، اطاعت و پاداش سه مؤلفه دینی هستند که در دولت‌ها نیز اتفاق می‌افتند، گفت: برپایی دین بر عهده سیاست اسلامی است و دولت اسلامی باید با بر عهده گرفتن 5 نهاد اصلی، امنیت فعالیت‌های اقتصادی و خانواده را تامین و ایجاد خانواده را تسهیل کند چون خانواده سنگ بنای یک جامعه اسلامی است، درحالی فرد و گروه سنگ بنای جوامع لیبرالی هستند و خانواده در آن نقشی ندارد. در ساختار وارداتی قبل از انقلاب جامعه ما جایگاهی برای خانواده وجود ندارد، درحالی که بدون در نظر گرفتن نهاد خانواده نمی‌توان مشکلات را حل کرد.

لک‌زایی تصریح کرد: دین اسلام همان سیاست اسلامی است و کسی که دین را می‌پذیرد سیاست دینی دارد و حکومت را از آن اسلام می‌داند.

وی افزود: وظیفه حاکم و حکومت اسلامی تامین اهداف دین است که این اهداف همان هدف‌های انسانیت در نهایت کمال است و وظایف رفاهی بین همه حکومت‌ها از جمله اسلامی و غیر اسلامی مشترک است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: حکومت‌داری در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگی و اقتصادی باید اسلامی باشد و هرچند نتوان به تمام آن دست‌ یافت اما به در حد توان باید برای آن تلاش کرد.

وی با اشاره به همه‌جانبه بودن دین در زندگی فردی و اجتماعی انسان عنوان کرد: دین تمام حوزه زندگی ما را فرا می‌گیرد و برای رشد و تعالی انسان آمده و هیچ دستوری در آن وجود ندارد که سبب ذلت و پس‌رفت انسان شود.

لک‌زایی ادامه داد: این دین الهی که توسط خداوند متعال به دست پیامبران و سپس مردم رسیده در نهایت بر کل جهان حاکم می‌شود و این اتفاق با ظهور امام زمان (عج) رخ می‌دهد.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار