سینما با طعم مساوات

از شانزدهم تا بیست و یکم مهرماه، به یمن برگزاری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، سینما ساحل و فلسطین چهارباغ، از هیاهوی کودکان پذیرایی می‌کرد و یکی از بخش‌های ستودنی این جشنواره، اکران فیلم‌های مناسب‌سازی شده برای افراد نابینا و ناشنوا بود.

به گزارش ذاکرنیوز، برای درک بهتر حس و حال این کودکان در پردیس سینمایی ساحل با آنان به گفتگو نشستم. مبینا ادیب که سینما را برای اولین بار به قصد دیدن فیلمی مناسب‌سازی شده تجربه می‌کرد، با ذوقی وصف‌ناپذیر به من گفت: اینجا و فیلم را دوست داشتم در کنار خانواده و دوستانم بودم، با آن‌ها فیلم را دیدم همه باهم از فیلم لذت بردیم، قبلاً هم به سینما آمده‌ام و مادرم همیشه کنار گوشم فیلم و داستان را زمزمه می‌کرد اما امروز با هم هم‌زمان فیلم را دیده و درک کردیم.


صبا زمانی، دیگر مهمان پرده نقره‌ای پردیس ساحل نیز ‌توضیح داد: همیشه در ایام برگزاری جشنواره‌ها از ما یاد می‌شود و دو دوره است که در جشنواره فیلم فجر و فیلم کودک و نوجوان فیلم‌هایی نیز برای ما مناسب‌سازی می‌شود.  


او ادامه داد: برخلاف دوره قبل، امسال مناسب‌سازی بهتر بود، گوینده مخصوص علاوه بر تصویر بزرگ‌تر روی پرده نمایش، حرکات نرم و طبیعی‌تری نیز داشت.  


زمانی تصریح کرد: کنار دیگران بودن و بهره‌مندی از امکانات رفاهی به اندازۀ دیگر شهروندان، حس خوب مساوات، برابری و هماهنگی را القا می‌کند. خوب است که ما نیز می‌توانیم فیلم‌ها را ببینیم و با دوستان خود دربارۀ آن گفتگو کنیم.


ویدا شیبانی هم حرف دوستش را پی گرفت و گفت: این حس زیبا تنها برای یک‌بار یا دو بار در سال بوده و تکرار ناپذیر است، اگر در سایه حمایت قرار بگیریم و همه فیلم‌ها حتی در تلویزیون نیز مترجم و زیرنویس داشته باشد برابری بیشتری را با جامعه لمس و احساس خواهیم کرد.


نظر سهیلا حدادی، جوانی با معلولیت شنوایی نیز قابل تأمل بود: فیلمی که پخش شد کودکانه بود اما تجربۀ حضور در سینما بدون درک حس تبعیض با افراد شنوا برایم عالی و لذت‌بخش بود به همین خاطر آمدم که فیلم را ببینم، اگر زیرنویس هم به همراه مترجم داشت خیلی بهتر می‌شد. کاش همه فیلم‌های تلویزیون و سینما مناسب‌سازی می‌شد تا با زیرنویس و مترجم امکان بهره بردن همه ما از این هنر فراهم باشد.


از ماهان منصوریان، کارگران و مستندساز دربارۀ این بخش از جشنواره سؤال کردم و او پاسخ داد: بخش‌های جنبی اکران مخصوص کودکان دارای معلولیت شنوایی و بینایی و نیز، تماشاخانه سیار دو نقطه عطف مهم در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان بود.


او با بیان اینکه هرکدام از این دو بخش در راستای محرومیت‌زدایی برنامه‌ریزی‌ شده، درباره نحوه اجرای آن توضیح داد: امکان فیلم دیدن در کنار خانواده و دوستان به‌صورت جمعی لذت‌بخش است. برای کودکان دارای معلولیت شنوایی، استفاده از مترجم مسلط به زبان ایما و اشاره و برای کودکان دارای معلولیت بینایی، استفاده از شخصی که صحنه‌پردازی و توصیف دقیق و شفاف از سکانس‌های صحنه را داشت در جشنواره پیش‌بینی‌شده بود.


جواد شیردل، فیلم‌نامه‌نویس و مستندساز نیز خاطر نشان کرد: برای کسب لذت باهم فیلم دیدن نیاز است که بنیاد سینمایی هماهنگی و همکاری کافی و لازم را داشته باشد تا فیلم‌ها  برای نابینایان و ناشنوایان مناسب‌سازی شود اما متأسفانه این اقدام زیبا تنها یک‌بار در سال در سینماها روی می‌دهد.


او با بیان اینکه در شبکه‌های نمایش خانگی تا حدودی مناسب‌سازی‌ها صورت گرفته اما کافی نیست، ادامه داد: ایجاد انتظار، توقع و مطالبه گری در افراد دارای محدودیت می‌تواند زمینه‌ساز تحول و احقاق حقوق عامه آنان در دستیابی به نیازهایشان شود.


علی عباسی، مسئول امور افراد دارای معلولیت در سی و چهارمین‌ دوره از جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان نیز در مورد تاریخچه شکل‌گیری تفکر همسان‌سازی فیلم‌ها برای افراد دارای معلولیت اظهار کرد: ایده اجرایی کردن شعار جشنواره کودک بر محور جشنواره‌ای برای همه کودکان سرزمین من و کشف راهکاری برای بهره‌مندی همه کودکان توانا و دارای معلولیت از شرایط جشنواره فیلم کودک، از دوره سی و یکم جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان آغاز شد.


او با اشاره به اینکه در دوره سی و یکم جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان فعالیت‌ها به فرهنگ‌سازی معطوف بود و در دوره‌های سی و دوم جشنواره به بعد، تمرکز بیشتری بر حق دسترسی فیزیکی و مناسب‌سازی فیلم‌ها مخصوص کودکان و جوانان دارای معلولیت جسمی و حرکتی در استفاده از سینما و مناسب‌سازی فیلم‌ها برای کودکان داری معلولیت شنوایی و بینایی شکل گرفت، ادامه داد: سال گذشته دو فیلم و امسال یک سانس اختصاصی در ۸ اکران برای ۴ فیلم مناسب‌سازی شده در اختیار این کودکان قرار گرفته است. مخاطبینی که معلولیت شنوایی دارند فیلم‌ها را با مترجم مسلط بر زبان ایما و اشاره و زیرنویس می‌بینند و کودکان دارای معلولیت بینایی با دیسکریپشن، شرح و توضیح در صحنه آن را درک می‌کنند.


عباسی، با بیان اینکه  امسال جشنواره بر رسالت خود مبتنی بر «جشنواره کودک، برای همه کودکان» پایبند بوده است، تصریح کرد: به طور کل اصفهان شهر پیشرو در مناسب‌سازی شهری است و افراد دارای معلولیت می‌توانند از طریق سامانه «معبر»  نقاطی از شهر را که امکان استفاده از آن برای شهروندان دارای معلولیت میسر نیست، اطلاع بدهند تا مناسب‌سازی شود.


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار