سفر امیرعبداللهیان به بیروت؛ تجدید حمایت ایران از توافق سیاسی در لبنان

سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران به بیروت، فرصتی برای بیان آشکار این موضع بود که ایران در معادلات داخلی لبنان دخالت نمی‌کند و از هر توافق سیاسی گروه های لبنانی در مورد رئیس جمهوری جدید استقبال و حمایت می‌کند.

 به گزارش ذاکرنیوز، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران چهارشنبه پیش در راس یک هیئت از وزارت خارجه ایران وارد بیروت شد و در فرودگاه بین المللی بیروت مورد استقبال ایوب حُمَیِّد نماینده پارلمان لبنان به نمایندگی از نبیه بری رئیس پارلمان و نیز مجتبی امانی سفیر ایران در بیروت، ابراهیم الموسوی و رامی ابو حمدان، نمایندگان پارلمان لبنان و عبیر العلی، مسئول تشریفات وزارت خارجه لبنان و هیئتی از تجمع علمای مسلمین این کشور قرار گرفت.

امیرعبداللهیان پس از رسیدن به فرودگاه بیروت بار دیگر بر نزدیکی روابط ایران و لبنان و حمایت ایران از ملت، دولت، ارتش و مقاومت لبنان و تلاش برای بهبود اوضاع در این کشور تاکید کرد.  

ایوب حُمَیِّد و رامی ابو حمدان نمایندگان پارلمان لبنان نیز در سخنانی خاطرنشان کردند که روابط ایران و لبنان روابطی نزدیک و مستحکم  است.

 حُمَیِّد در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در بیروت گفت: جمهوری اسلامی ایران موضعی اتخاذ نکرده که بیانگر دخالت در امور داخلی لبنان باشد. این کشور همواره و آشکارا بر ضرورت همکاری لبنانی ها به دور از مداخلات خارجی تاکید داشته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی همواره ارائه دهنده پیشنهادها و ابتکارهای سازنده ای در خصوص اوضاع داخلی لبنان، به ویژه اوضاع اقتصادی و اجتماعی بوده است. نمی توانیم کمک های جمهوری اسلامی ایران در زمینه تامین سوخت، احداث نیروگاه های برق و دیگر موضوعات مهم و حیاتی در لبنان را فراموش کرد، اما متاسفانه مشکلات داخلی و ناتوانی در زمینه تصمیم گیری مانع بهره مندی لبنان از این کمک ها شد.

 

رامی ابو حمدان نماینده فراکسیون حزب الله در پارلمان لبنان هم به تسنیم گفت:

 
ما از سفر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران و هیئت همراه به لبنان استقبال می کنیم. بالطبع حضور ایران در منطقه، به ویژه در راستای تحولات جاری و فضای مثبتی که منطقه به سبب نزدیکی دیدگاه های ایران و عربستان سعودی شاهد آن بوده، حضوری قدرتمندانه است. انتظار می رود که جمهوری اسلامی ایران مثل همیشه و همان طور که تاکنون ثابت کرده، این بار نیز دوشادوش دولت و ملت لبنان باشد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بیش از آنکه منافع مالی خود را در نظر بگیرد، همواره در مسیر نزدیک کردن دیدگاه ها تلاش کرده است. چارچوب سیاست خارجی ایران بر احترام به حق حاکمیت هر کشوری که وارد آن می شود استوار است و همین امر عامل خیر و برکت است. سیاست اصولی ایران هرگونه سلطه دولت خارجی را رد می کند.

اما رئیس جمعیت علمای مسلمان لبنان نیز در سخنانی به نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به لبنان در زمان بحران ها اشاره کرد.

شیخ غازی یوسف حنینه به خبرنگار تسنیم گفت: این جمهوری اسلامی ایران بود که همواره در کنار همه مستضعفین روی زمین، در کنار همه انسان ها بدون توجه به تفاوت های دینی و طایفه ای و هر معیار قومی و نژادی حاضر بوده و همه مستضعفین را یاری و حمایت کرده، به ویژه که ملت لبنان را هم در مسیر آزادسازی سرزمینش و بازگرداندن خاک و آب و نفتش کمک و یاری رسانده است.

امیر عبداللهیان و هیئت همراه پس از ورود به لبنان در روضه الشهدا در منطقه الغبیری حضور یافتند و بر سرمزار شهدای مقاومت اسلامی و دفاع مقدس در سوریه، از جمله فرمانده شهید حاج عماد مغنیه، جهاد مغنیه و اسیر آزاده سمیر القنطار فاتحه خواندند.

امیرعبداللهیان روز پنجشنبه در دومین روز از سفر خود به بیروت با مقامات لبنانی دیدار و با آنها درباره تحولات منطقه ای، به ویژه مناسبات ایران و عربستان و دو پرونده اصلی لبنان یعنی پرونده انتخاب رئیس جمهور و وضعیت اقتصادی و در راس آنها وضعیت بخش برق و انرژی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

وی در جمع خبرنگاران گفت: ما در خصوص همکاری های همه جانبه ایران و لبنان با یکدیگر گفت و گو کردیم و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی، تجاری، گردشگری، علمی و فناوری و سایر حوزه ها را مورد تاکید قرار دادیم.

امیرعبداللهیان تاکید کرد که مقام های لبنانی و احزاب سیاسی این کشور از توانمندی و شایستگی لازم برای اتفاق نظر جهت انتخاب رئیس جمهوری این کشور برخوردار هستند.

عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان نیز ابراز امیدواری کرد که تحولات اخیر در روابط ایران و عربستان برای لبنان پیامدهای مثبتی به همراه داشته باشد.

وی گفت: از نگاه ما افتتاح سفارتخانه های ایران و عربستان و روابط دو کشور، بی شک بر روند تحولات لبنان، یمن و مسئله فلسطین اثرگذار خواهد بود. امیدوارم نتایج این موضوع مثبت باشد. توافق اخیر ایران و عربستان برای صلح و آرامش منطقه مهم است.

امیرعبداللهیان نیز تاکید کرد، ایران اقدام به ارائه مشورت هایی در مسائل و موضوعات دو جانبه بین دو کشور و پرونده های منطقه ای و بین المللی می کند. وی همچنین بر ضرورت هماهنگی بین جریانهای سیاسی برای انتخاب رئیس جمهوری لبنان تاکید کرد.

وزیر خارجه ایران در ادامه سفرش به لبنان با نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت موقت این کشور دیدار و درباره آخرین تحولات جاری در لبنان به بحث و تبادل نظر پرداخت.

امیرعبداللهیان همچنین در دیدار با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان درباره روابط دو جانبه و راه های گسترش همکاری ها برای حل بحران های سیاسی و اقتصادی گفتگو کرد.

سفر وزیر خارجه ی جمهوری اسلامی ایران به لبنان حول محور انتخاب رئیس جمهور و کمک به لبنان در زمینه تامین برق متمرکز بود؛ سفری که در راستای تحولات جاری بین المللی سفری استثنایی و مهم محسوب می شود. با این حال تصمیم نهایی در خصوص انتخاب رئیس جمهوری این کشور اکنون تنها در دست طرف های لبنانی است.

 

تسنیم

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار