سد «حاجیلار چای» با دستور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید

سد «حاجیلار چای» ورزقان عصر امروز با حضور وزیر نیرو در ورزقان و دستور رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سد «حاجیلار چای» ورزقان که با ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه و با هدف تامین آب مصارف شرب، کشاورزی و صنعتی منطقه ورزقان احداث شده، آماده بهره‌برداری بود با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید. 

 سد مخزنی «حاجیلار چای» پشت رودخانه «حاجیلار چای» از سرشاخه‌های رودخانه ارس در مدت ۱۰ سال ساخته شده و مساحت حوضه آبریز تا محل سد ۵۳۶ کیلومتر مربع است که در ۱۳۵ کیلومتری شمال تبریز و ۵۰ کیلومتری شمال غربی ورزقان و ۲ کیلومتری روستای «قره قیه» قرار دارد. 

یوسف غفارزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: سد «حاجیلارچای» با طول تاج 265 متر و با 95 متر ارتفاع و حجم مخزن 49 میلیون مترمکعب، سدی خاکی با هسته‌‌ رسی است که با هدف تأمین آب شرب و کشاورزی شهرستان ورزقان، خاروانا و صنایع منطقه احداث شده است و در سفر امروز ریاست‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه این سد در فاصله‌ 130 کیلومتری شمال تبریز در شهرستان ورزقان واقع شده است، افزود: هدف از اجرای سد «حاجیلارچایم، تأمین آب شرب و کشاورزی شهرستان ورزقان، خاروانا، روستاهای اطراف و تأمین آب مورد نیاز صنایع منطقه است که با تلاش خستگی‌ناپذیر نیروهای متعهد و متخصص صنعت آب کشور احداث شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، حجم آب قابل تنظیم سد «حاجیلارچای» را 61 میلیون مترمکعب و حجم عملیات خاکریزی بدنه‌ سد را حدود 2 میلیون مکعب عنوان و اضافه کرد: برای احداث ساختمان سد «حاجیلارچای» 1561 میلیارد ریال هزینه شده است و بازده اقتصادی و ایجاد ظرفیت‌های جدید برای اشتغال در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و شرب از مهم‌ترین ویژگی‌های این پروژه است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار