سخت‌ترین بیماری‌ها در استان فارس درمان‌پذیر شد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در حال حاضر با پیشرفت زیرساخت‌های پزشکی و همچنین تلاش متخصصان این حوزه نه تنها نیاز کشور از پزشکان خارجی برطرف شده ‌بلکه سخت‌ترین بیماری‌ها در استان فارس درمان‌پذیر شده است.

 به گزارش ذاکرنیوز، سلامت بخش مهمی از زندگی مردم است و یکی از ویژگی‌های توسعه یافتگی جوامع اهمیت و ارزشمندی سلامت در آن جامعه است. قبل از انقلاب سلامت و بهداشت عمومی از اهمیت چندانی برخوردار نبود، ولی بعد از انقلاب بهداشت مورد توجه واقع شد.

پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در بهمن 1357، پیشرفت‌های چشم‌گیری در زمینه‌های مختلف به ارمغان آورد که یکی از این پیشرفت‌ها، در حوزه بهداشت رقم خورد.

براساس آمار، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و سلامت، پیشرفت‌های فراوانی حاصل شده است. افرایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، توسعه بهداشتی، افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر کودکان و مادران، رشد تعداد پزشکان و متخصصان حوزه سلامت و رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی، ارتقاء تجهیزات پزشکی و درمانی و ... بخشی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه پزشکی و بهداشت محسوب می‌شود.

44 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گذشت و امسال در سالروز این ایام الله قرار گرفتیم. انقلابی که بسیاری از خود می‌پرسند با وجود آن اعتراضات و شهید، جانباز دادن و ایثارگری و رشادت‌ها چه دستاوردی برای ملت ایران داشته است؟ 

 طی سال‌های اخیر مقام معظم رهبری نیز به منظور نشان دادن این دستاورد‌های انقلاب اسلامی بیانیه‌ای مبنی بر "گام دوم انقلاب" تبیین کردند تا آنچه از رهاورد‌های تلاشگران عرصه نظام جمهوری اسلامی طی دوران چهل و چهار ساله بوده را به تنویر افکار عمومی برسانند. 

استان فارس و کلانشهر شیراز نیز طی این دوران بی‌بهره از این دستاورد‌های پرثمر انقلاب اسلامی نبوده و از بین عرصه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، ورزشی، عمرانی، راه روستایی، محور‌های مواصلاتی، دانش بنیان، پژوهشی، دانشگاهی، به توسعه در بخش بهداشت و درمان اشاره می‌کنیم.

مهرداد شریفی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از شیراز با اشاره به آمار مقایسه‌ای تجهیزات سرمایه‌ای فعال در استان فارس، اظهار داشت: خوشبختانه در 44 سال گذشته مراکز درمانی استان به 24 دستگاه MRI ام آر آی، 41 عدد دستگاه سی‌تی اِسکَن، 14 عدد آنژیوگرافی قلب، 4 عدد دستگاه آنژیوگرافی عمومی (By plane) و در زمینه پزشکی هسته‌ای 9 عدد اسپکت سی تی تجهیز شده که در گذشته هیچکدام از این نوع تجهیزات موجود نبوده است.

وی افزود: در حال حاضر مراکز درمانی با بهره‌مندی از دستگاه‌های رادیوتراپی از جمله (شتابدهنده خطی 5 عدد، براکی تراپی 1 عدد، سی تی سیمولاتور 1 عدد، توموتراپی 1 عدد، پت سی تی اسکن 1 عدد و سیکلوترون 1 عدد) به بیماران بی‌شماری در اقصی نقاط استان و حتی کشور خدمات ارائه می‌دهد.

شریفی همچنین مقایسه روند توسعه بیمارستان‌ها و مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت را نشان‌دهنده پیشرفتی چشمگیر دانست و گفت: تعداد مراکز درمانی از 25 مرکز در سال 1357 به 69 مرکز زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نشان دهنده رشد 176 درصدی توسعه بیمارستان‌ها در فارس بوده و تقویت روزافزون این روند همچنان به عنوان یک اولویت در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 7895 تخت فعال در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز وجود دارد، افزود: در این سال‌ها تلاش شده در کنار رشد کمی خدمات، ارتقای کیفی خدمات نیز به عنوان یک اصل مهم در مجموعه سلامت استان فارس پیگیری شود.

شریفی از افزایش تعداد تخت‌های مراقبت‌های ویژه به عنوان دیگر برکات انقلاب اسلامی در حوزه سلامت نام برد و یادآور شد: در سال 1357 تنها 6 تخت مراقبت ویژه در فارس وجود داشته و اکنون با 1118 تخت مراقبت ویژه در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فعال است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در ابتدای پیروزی انقلاب، تخت‌های تخصصی نظیر سوختگی، پیوند اعضا، تروما و آنکولوژی در فارس نبود، گفت: اکنون و به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی ایران 110 تخت سوختگی، 346 تخت پیوند اعضا، 348 تخت تخصصی تروما، 170 تخت تخصصی آنکولوژی و 660 تخت اعصاب و روان در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز فعال است.

شریفی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر با پیشرفت زیرساخت‌های پزشکی و همچنین تلاش متخصصان این حوزه نه تنها نیاز کشور از پزشکان خارجی برطرف شده ‌بلکه سخت‌ترین بیماری‌ها در استان فارس درمان‌پذیر شده است به طوری که پزشکان فارسی پذیرای بسیاری از بیماران کشورهای خارجی بوده که این موضوع سبب رونق صنعت توریسم درمانی در استان شده است.

به گفته این مقام مسئول، اعمال جراحی پیوند عضو در استان به خوبی  انجام می‌شود و در این زمینه صرفه جویی مالی  خوبی داشته‌ایم چراکه بیماران برای پیوند عضو به سایر کشور‌ها نرفته اند، بیان کرد: از سال 1357 تا آذرماه امسال مجموعا 24 هزار و 490 عمل پیوند اهدای عضو در استان فارس انجام شده که در سطح بین المللی بی‌سابقه است.

وی ضمن تقدیر از تلاش‌های ارزنده اعضای تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: امیدواریم با دستیابی به تکنولوژی‌های نوین بتوانیم جان بیماران بیشتری را نجات دهیم و شاهد پیشرفت روز افزون در حوزه پیوند باشیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد:  بر‌اساس آمار‌ها طی 44 سال گذشته تا کنون در دانشگاه علوم پزشکی شیراز 6199 پیوند کبد، 5181 پیوند کلیه، 223 مورد پیوند پانکراس و کلیه، 146 مورد پیوند پانکراس، 77 مورد پیوند قلب،‌‌ 63 پیوند روده، 1356 پیوند مغز و استخوان، 9 مورد پیوند ریه، 1599 پیومد کاشت حلزون شنوایی، 333 پیوند پوست و 9 هزار و 296 پیوند قرنیه انجام شده است.

 شریفی با بیان اینکه یکی از اهداف انقلاب اسلامی، ارتقاء سطح سلامت و ایجاد شرایط لازم برای دسترسی عادلانه و فراگیر عموم مردم به خدمات مناسب بهداشتی درمانی بوده است، تلاش برای توزیع منطقی خدمات در تمام مناطق استان فارس و با نگاه ویژه به مناطق محروم را از محور‌های مورد توجه در برنامه‌های مجموعه سلامت ذکر کرد.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از تسنیم این دست‌آورد‌های پزشکی، بهداشت و درمان در همه شهرستان‌های استان به چشم می‌آید و این ارائه خدمات دهی با ساخت مراکز درمانی، شامل حالِ نه تنها مردم استان فارس بلکه استان‌های همجوار و حتی کشور‌های خارجی شده است.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار