رگ‌های حیاتی جهش تولید در کالبد کارآفرینان خمین

کارآفرینان طبقه‌ای برجسته در جامعه‌ هستند که در سایه نوآوری و تعهد تقویت شریان‌های اقتصادی و اجتماعی را رقم می‌زنند و با عبور از شرایط دشوار زمینه‌ساز رونق تولید می‌شوند که به‌ لحاظ ماهیت و جایگاه این قشر، شاید بتوان از آنان به‌عنوان تکه حیاتیِ پازل جهش تولید در سال جاری نام برد.

به گزراش ذاکرنیوز، ساختار اقتصاد تک محصولی کشور در سال‌های اخیر با تحریم‌ها تنگناهای اساسی را تجربه کرده ولی با  وجود همه مشکلات چرخ‌های آن می‌چرخد و در شرایط کنونی کشور کارآفرینان نقش تعیین‌کننده‌ای را در انگیزش اصلاح شیوه‌های اقتصادی، بهبود فرهنگ کار و توسعه و رونق اقتصادی دارند و باید آگاهانه و با اراده پولادین در صحنه اقتصادی حضور یافته و دوشادوش مسوولان برای عبور از شرایط دشوار به پیش بروند و با نگاهی نو و خلاقانه روزنه‌های امید را در پیش گرفته و در راستای ایجاد جهش در تولید و اشتغال این مرز و بوم بکوشند.
فعالان و برنامه‌ریزان عرصه تولید بر این باورند که پوست اندازی اقتصاد ایران نیازمند راهبردی منسجم و رهبران پیشرو در خلق عرصه‌های کسب و کار نوین است و این رسالت سنگین نیروهای کارآفرین ماهر و ریسک پذیر را می‌طلبد که در سایه حمایت مسوولان تربیت شده و سکان تحولات اقتصادی کشور را به دست بگیرند و موجی از رونق تولید با سویه نوآور را به ارمغان بیاورند.


آنان معتقدند نظام تربیت نیروی کارآفرین نیازمند کار کارشناسی است و افرادی که با انگیزه بالا و بر مبنای تلاش شخصی پای در این میدان می‌گذارند ضعف‌هایی در زمینه آشنایی با قوانین مختلف به ویژه مالیات و بیمه‌ دارند و در گیر و دار تلاش، بخش مهمی از توانشان فرسوده شده و نمی‌توانند اثربخشی لازم و موجی را که در تحولات اقتصادی نیاز است به طور کامل ایجاد کنند.


زادگاه امام راحل در سال‌های گذشته به‌لحاظ توسعه اقتصادی با تنگناهایی مواجه بوده و در شمار شهرستان‌های کم برخوردار استان مرکزی است و این مهم در دولت تدبیر و امید با تدابیر حمایتی خاص، مدنظر واقع شده است.


کارآفرینان پیشگامان تحول، رشد و توسعه اقتصادی هستند که ثمره تفکر، تدبر، اقدامات و مدیریت آنان دستمایه خلق  ثروت، بهبود مناسبات اشتغال و تولید می‌شود و اگر قرار است در سالی که با عنوان «جهش تولید» نام گرفته اقدامی ماندگار صورت بگیرد باید این قشر به عنوان یکی از ستون‌های کلیدی اقتصادی حمایت شوند.
تحقیقات بیانگر آن است که از هر ۱۱ نفر در دنیا یک کارآفرین وجود دارد که ۶۵ درصد از این کارآفرینان سرمایه راه‌اندازی کسب وکار را خودشان فراهم می‌کنند و در شرایطی که کشور نیازمند نگاه نو به کسب و کار و حل گره‌های اقتصادی است باید این عرصه مهم آگاهانه و با برنامه حساب شده نقش‌آفرینی کند تا اقتصادی پویا و تولیدی با کیفیت و رقابتی محقق شود.
استان مرکزی در قلب ایران واقع شده و ۹۱ کارآفرین برتر از این استان در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات در جشنواره های استانی انتخاب شده‌اند که این مهم بیانگر غنای نیروی انسانی خوش‌فکر و ماهر در این خطه از ایران است.
به گفته «رحیم سرهنگی» مدیرکل توسعه کارآفرینی و بهره‌وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رشد ۱۳ پله‌ای کارآفرینی ایران در شاخص جهانی نتیجه ورود جوانان به کارآفرینی است.
وی با تاکید بر لزوم و اهمیت آموزش کارآفرینان برای تسریع در رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار معتقد است: نگاه تصمیم‌سازان در برنامه بودجه بر این است که بودجه باید به فعالیت منجر به اشتغال چند نفر تعلق گیرد در حالی‌که  برای مقوله کارآفرینی و تربیت رهبر خلاق در تولید نوآورانه پیش‌نیازهایی باید محقق شود وحداقل پنج سال زمان می‌طلبد تا فعالیت‌ها به نتیجه برسد و اینجاست که باید اصلاحاتی در رویه و نگرش‌ها ایجاد شود تا حوزه تولید بتواند جان بگیرد و از تلاش و کسب و کار ریسک‌پذیر اقتصاد کشور نجات یابد.



اقتصاد استان مرکزی تشنه ایده‌های خلاق و کارآفرینان متعهد است
استاندار مرکزی  گفت: بهبود ساختار اقتصاد کشور تشنه ایده‌های خلاق و کارافرینان متعهد است و در این راستا دولت تدبیر و امید حمایت از کارآفرینی و کسب و کارهای نوین را در دستور کار دارد و از هیچ کوششی برای حل مشکل بیکاری و تقویت بنیه اقتصادی کشور با باروری ظرفیت‌های بالقوه دریغ ندارد.
سید «علی آقازاده» گفت: کارآفرینی با توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور رابطه تنگاتنگی دارد و تمامی دستگاه‌های متولی باید رویکرد دولت را سرلوحه  قرار داده و حداکثر امکاناتشان را در این مسیر به‌کار گیرند.
وی ادامه داد: جذب سرمایه‌های مادی و اندیشه‌های خلاق اقتصادی فرصت مغتنم رونق و توسعه استان است و مسئولان دستگاه‌های اجرایی باید با حمایت گسترده از کارآفرینان و فعالان اقتصادی نسبت به این مهم اهتمام ورزند.
استاندار مرکزی بیان کرد: در پاره‌ای موارد قوانین متعدد و نگرش جزیره‌ای در برخی از دستگاه‌ها نه تنها حامی بخش خصوصی و کارآفرینان نیست بلک بی‌انگیزگی ایجاد کرده و انرژی را که کارآفرین و فعال اقتصادی باید در پیشبرد تولید و اشتغالزایی بگذارد، صرف گره‌گشایی از مشکلاتی می‌شود که باید از قبل تسهیل می‌شد و اکنون شرایط اقتصاد کشور حکم می‌کند که اجازه فرصت سوزی به هیچ بخش و نهادی داده نشود و با حمایت مسوولانه و برنامه‌ محور کارآفرینان در خط مقدم اقتصاد قرار گیرند و حمایت شوند.  
وی گفت: با وجود تمامی مشکلات و محدودیت‌های اقتصادی به برکت همکاری و تعامل بخش خصوصی و دولتی و شورای گفت‌ وگو، شرایط صنعتی و اقتصادی این استان رو به توسعه است و می‌توان با استفاده بیشتر از ظرفیت علمی، دانشگاهی و پژوهشی استان شتاب این توسعه را بیشتر کرد و تکلیف این نهادها در سال جاری این است که با مجموعه راهبردهای کارآمد، جهش تولید را محقق کنند.
آقازاده اظهار داشت: ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های صنعتی استان مرکزی در کشور کم‌نظیر است و باید با حمایت گسترده از بخش خصوصی زمینه بهره‌برداری هر چه بیشتر از این ظرفیت‌های ارزشمند را فراهم کرد.



بانک‌ها حلقه‌مهم در تکمیل زنجیره کارآفرینی


فرماندار خمین معتقد است: کارافرین با ایده نو و حضور جهادی در عرصه اقتصاد رسالت مهمی را به منصه ظهور می‌گذارد و اینجاست که باید سایر بخش‌ها به‌ویژه بانک ها در جذب اعتبارات تخصیصی همراهی بیشتری داشته باشند تا زنجیره رونق تولید و اشتغال محقق شود و برای زادگاه امام راحل که نرخ بیکاری بالایی دارد فرشی از فرصت‌های شغلی پهن شود.
« احمد طهرانی » افزود: شرایط برای سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی صنایع کوچک و مشاغل خانگی در خمین فراهم است و می طلبد بانک‌ها با تسهیل در شرایط پرداخت تسهیلات و رفع موانع برای کارآفرینان، این بذرهای کاری که به‌صورت بالقوه مانده را به فعلیت نزدیک‌تر کنند.
فرماندار خمین افزود: با عنایت و عزم راسخ دولت تدبیر و امید برای رفع محرومیت و بحران بیکاری این شهرستان مشکل اعتبار در این شهرستان وجود ندارد و از سرفصل‌های اعتباری گوناگون منابع مالی به این شهرستان تزریق می‌شود.
طهرانی بیان کرد: برای گشودن گره از مشکل بیکاری زادگاه امام راحل رسیدن به گفتمان اقتصادی قدرتمند که در آن نقش پررنگ بانک‌ها دیده شده ضروری است چرا که با حرکت کُند در پرداخت تسهیلات اشتغالزا، نمی‌توان کارآفرینی کرد.
فرماندار خمین گفت: برای رفع معضل بیکاری و ایجاد فرصت شغلی جدید و پایدار در این شهرستان سیاست‌ها و محورهای کاری اقتصاد مقاومتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می طلبد که مسوولان شهرستان به‌ویژه بانک‌ها این موضوع را جدی در دستور کار خود قرار دهند.
وی ادامه داد: بیکاری در خمین ابرمعضل است و راه حل آن نیز افزایش دایره سرمایه‌گذاری است و نخستین کاری که باید در این زمینه انجام گیرد تکیه بر  فرهنگ حمایت از ایجاد شغل، خود اشتغالی، سرمایه‌گذاری و تکریم کارآفرین است.



کلینیک کارآفرینی نیاز اورژانسی حوزه اقتصاد


رییس کانون کارآفرینی استان مرکزی گفت: راه‌اندازی و ساماندهی کافه کارافرین و کلینیک کسب و کارهای نو  نیاز ضروری برای تحول اقتصادی است و به‌ همین منظور این کانون براساس دستورالعمل‌های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این راه گام برداشته است.
« علیرضا فرشیدپور» بیان کرد: شاخص‌های تعیین کارآفرین برتر باید اصلاح شود چراکه هنوز شیوه موثری در تعیین وزن راهبران کلیدی در شرکت‌های ثبت شده یا افراد برجسته این حوزه‌ها وجود ندارد.
وی با اشاره به پرهیز از آمارگرایی افزود:  اقتصاد کشور نیازمند حرکت است نه شعار و آمار و باید در حمایت از کارآفرینی تمامی امکانات در دانشگاه، اتاق بازرگانی و کمیته امداد و بانک‌ها بسیج شوند و همراستا با هم بذری را بیفشانند بتواند در آینده از هم‌افزایی و برنامه‌محوری ارتزاق کرده و میوه جهش تولید دهد.
رییس کانون کارآفرینی استان مرکزی گفت:این کانون به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده و بودجه‌ای ندارد و برای تامین هزینه‌ها به دنبال جذب حامی و خیر حوزه صنعت و کشاورزی است در حالی‌که نباید این دغدغه‌ها باشد و کانون باید کارآفرینی را حمایت کند.
فرشید پور، تحقق شعار جهش تولید را نیازمند مشوق‌های مالیاتی دانست و گفت: نباید اجازه داد نیروهای خلاق ایده‌هایشان را به پستوهای مخوف بسپارند و دلزده شوند و ترجیهشان این باشد که به جای راه‌اندازی کارگاه سود بانگی و یا مشاغل کاذب را برگزینند.
وی تصریح کرد: تسهیل در صادرات و واردات، حمایت قاطع از  بیمه کارگری و ارایه تسهیلات، زیرساختی است که جهش تولید را محقق می‌کند.



۲۵۹فرصت شغلی پایدار در کارنامه کارآفرینی خمین
رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خمین گفت: ۲۵۹ فرصت اشتغال پایدار روستایی پارسال در بخش‌های مختلف این شهرستان فراهم شده و در سامانه کارا به ثبت رسیده است.
«محمدرضا مختاری» افزود: این مشاغل با اجرای ۱۳۲طرح اشتغال روستایی و پرداخت ۲۰۷میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال تسهیلات فراهم شده و نیاز است که آهنگ این اقدامات، امسال آگاهانه تند شود.
وی بیان کرد: تسهیلات اشتغال در زمینه‌های کشاورزی، صنعت و خدمات پرداخت شده و تاثیر قابل توجهی در افزایش شاغلان این شهرستان داشته است.




صندوق کارآفرینی خمین در راستای ایجاد شغل پایدار


مسوول صندوق کارآفرینی امید خمین گفت: ۶۵ میلیارد و ۲۳۰ میلیون ریال معادل ۳۲ درصد از کل تسهیلات اشتغال روستایی این شهرستان پارسال با عاملیت این صندوق پرداخت شده است.
«ابوالفضل نوروزی» افزود: ۱۸ طرح در صندوق کارآفرینی خمین ارزیابی شد که با پرداخت تسهیلات به تبع آن ۵۶ شغل مستقیم ایجاد شده است.
وی اظهارداشت: تسهیلات پرداختی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در زمینه مشاغلی چون تراشکاری، صنایع دستی، گردشگری، معدنی و دامداری بوده است.
مسوول صندوق کارآفرینی امید خمین گفت: تسهیلات مذکور برای ایجاد کارآفرینی در مناطق روستایی اسدآباد، فرج آباد، قیدو، خراوند، میشیجان، کوکه، ازنوجان، زورقان و ناحیه صنعتی شهابیه، حشمتیه، سیف الدین، خلیل آباد و حاجی‌آباد پرداخت شده است.
نوروزی افزود: هر یک میلیارد  و ۵۰۰ میلیون ریال  تسهیلات پرداختی این صندوق یک اشتغال مستقیم فراهم می‌کند و محدودیت اعتبار در این راستا وجود ندارد و در صورت تصویب طرح‌ها اعتبار شناور جذب و تسهیلات پرداخت می‌شود.
وی یادآور شد: پرداخت این تسهیلات در مناطق روستایی سبب کاهش مهاجرت از این مناطق می‌شود و زیرساخت‌های اشتغال و حضور جوانان در روستا را فراهم می‌کند.



مسوول صندوق کارآفرینی امید خمین  تاکید کرد: اشتغال ایجاد شده در روستاهای خمین به ویژه در زمینه گردشگری و بوم‌گردی بستر درآمدزایی برای روستا و شهرستان را فراهم کرده است.  




کارآفرین جز حمایت چیز دیگری نمی‌خواهد
کارآفرین برتر کشور گفت: چهار سال است که به وادی اشتغال آفرینی برای توانخواهان خمین گام گذاشته‌ام و با تمام وجود  فرصت کسب و کار برای اقشار ضعیف فراهم شده‌ است و اکنون تمام خواسته‌ام این است که حمایت شوم تا نان از سفره این افراد برچیده نشود.
« محمدرضا خلج» اظهار داشت: سال ۱۳۸۶ ایده تشکیل شرکت تعاونی فراگیر توانخواهان برای فراهم کردن زمینه شغلی این قشر شکل گرفت و این مجموعه مدت ۳ سال است که با حضور توانخواهان کم‌شنوا، معلولان حرکتی و ذهنی با تولید کیف، کفش و خیاطی فعالیت خود را آغاز کرده و روزانه ۲ هزار جفت کفش تولید می‌کند.
خلج گفت: کارگران توانخواه که در این کارگاه مشغول به کار شدند علاوه براین‌که درآمدی برای خود کسب می کنند در بسیاری موارد کمک های بهزیستی را نیز دریافت نمی‌کنند و ارزش این شخصیت کاری که به آنان داده شده باید دانسته شود و این مهم تنها با حمایتی است که برای بقای این مجموعه اقتصادی می‌توان انجام داد.
این کارآفرین توانخواه بیان کرد: زمینه ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای ۲۴۰ نفر در کارگاه تولیدی کفش فراهم شده و بیش از ۷۰۰ نفر از این کارگاه زندگی خود را می‌گذرانند.
خلج، سرمایه اولیه شرکت را ۸۰۰ میلیون ریال بیان کرد و ادامه داد: این سرمایه اکنون به چهار میلیارد ریال رسیده و باتوجه به اینکه شرکت تعاونی است در پایان هر سال از سود خالص شرکت، سود افراد پرداخت می‌شود.
وی، گرانی مواد اولیه و نبود ثبات در قیمت ها و مالیات را ازمشکلات پیش روی کارگاه خود بیان کرد و گفت: چرخه تولید به بسته حمایتی اداره مالیات نیاز دارد و دولت باید در این زمینه واحدهای تولیدی کوچک که ۲ دهک پایین جامعه را پوشش می دهد یاری کند وگرنه این واحدها تعطیل و اقشار ضعیف بیکار می شوند. 



خلج با تاکید بر اینکه واحد تولید کفش بدون تسهیلات دولتی راه‌اندازی شد، توضیح داد: کار با پنج چرخ کفشدوز آغاز شد و اکنون شمار تجهیزات پایه تولید به ۳۵ دستگاه جدید و مجهز رسیده است.
این کارآفرین توانخواه توضیح داد: این کارگاه تنها تولیدکننده کفش در جامعه توانخواهان کشور است و این الگو باید به سرعت متحول شود و کفش و صندل تولیدی باید به نام کارگاه در همین خود استان به فروش برسد و می‌طلبد که حمایت کافی برای ایجاد شعبه از طریق نمایندگی‌های جامعه توانخواهان سراسر کشور انجام شود.
خمین در جنوب استان مرکزی با ۱۱۰ هزار نفر جمعیت از جمله شهرستان‌های کم‌برخوردار استان مرکزی محسوب می‌شود.

ایرنا

گزارش از: سعیده مجتهدی

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار