مقامات اتحادیه اروپا:

روابط آنکارا-مسکو آزاردهنده است، اما کاری از دستمان برنمی‌آید

افزایش قابل توجه ارزش و حجم صادرات ترکیه به روسیه نسبت به سال ۲۰۲۱، خشم اتحادیه اروپا را برانگیخته، اما این خشم بیشترین کاری است که آنها می‌توانند در این‌باره انجام دهند.

 به گزارش ذاکرنیوز به نقل از فایننشال تایمز، مقامات اتحادیه اروپا به‌رغم ابراز نارضایتی از افزایش مناسبات تجاری آنکارا و مسکو، اذعان کردند که در این‌باره کار زیادی از دست آنها برنمی‌آید.


مقامات اتحادیه اروپا، که خواستند نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با فایننشال تایمز گفتند: شرایط را رصد می‌کنیم. این کار درست نیست و به مذاق اتحادیه اروپا خوش نمی‌آید و تحریک‌آمیز است. به نوشته فایننشال‌تایمز مقامات خشمگین اتحادیه اروپا اذعان کردند که خشمگین شدن تنها کاری است که از عهده آنها برمی‌آید.


آخرین آمار وزارت تجارت ترکیه نشان می‌دهد که صادرات این کشور به روسیه در فاصله ماه مه و جولای، بیش از ۲ میلیارد دلار بوده؛ رقمی که در مقایسه با بازه مشابه سال گذشته، ۶۴۲ میلیون دلار افزایش یافته است. ارزش صادرات آنکارا به مسکو، تنها در ماه جولای و نسبت به سال گذشته رشد ۷۵ درصدی داشته و از ۴۱۷ به ۷۳۰ میلیون دلار رسیده و بالاترین جهش صادرات ترکیه به اقصی‌نقاط جهان است.


وزارت تجارت ترکیه اعلام کرده که در حال حاضر سهم روسیه از کل صادرات ترکیه ۳.۹ درصد است. همچنین صادرات آنکارا به واشنگتن ۲۵ درصد افزایش داشته و ارزش کلی صادرات ترکیه به این کشور نیز نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد بیشتر شده است.


بخشی از این موضوع به کاهش ارزش «لیر» مربوط است، اما تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو توسط آمریکا و متحدانش در اتحادیه اروپا نیز در این امر دخیل بوده؛ تحریم‌هایی که البته ترکیه از مشارکت در آن خودداری کرده است.


«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اوایل ماه جاری در سوچی میزبان «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود بود. اردوغان در قبال جنگ اوکراین رویکردی را اتخاذ کرده که آن را «رویکرد تعادل» می‌نامد و همزمان با فروش پهپاد رزمی به کی‌یِف، مناسبات اقتصادی خود با مسکو را نیز حفظ کرده است.


«پیتر استانو» سخنگوی ارشد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دراین‌باره گفته است: در برهه‌ای که اتحادیه اروپا به واسطه جنگ اوکراین، در حال کاهش روابط خود با روسیه است، افزایش پیوندها یا مناسبات با مسکو، واقعاً اقدام شایسته‌ای نیست.


یکی دیگر از مقامات اتحادیه اروپا که او هم به شرط حفظ هویت با فایننشال تایمز گفت‌وگو کرده، اظهار داشت: در مورد ترکیه حرف می‌زنیم؛ در اتحادیه اروپا همه به دلایل مختلف به این کشور نیاز دارند و اتحادیه اروپا باید از توانایی‌هایی این کشور آگاه باشد. نمی‌توانیم خیلی راحت به (اردوغان) بگوییم که باید از قوانین ما پیروی کند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار