مدیرکل اقتصاد و امور دارایی فارس مطرح کرد؛

رشد بیش از ۶۰ درصدی درآمد عمومی استان فارس

مدیرکل اقتصاد و امور دارایی فارس از رشد بیش از ۶۰ درصدی درآمد عمومی استان خبر داد.

به گزارش ذاکرنیوز، بابک دایی، گفت: در سال ۱۴۰۱ رقم ۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد عمومی برای استان فارس پیش‌بینی شده که نسبت به سال قبل بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است.


او با بیان این که امسال ۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی درآمدهای عمومی برای استان فارس شده که نسبت به سال گذشته رشد ۶۸ درصدی داشته است، اظهار داشت: علاوه‌بر این ۸۰۰ میلیارد تومان هم بحث واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای پیش‌بینی شده است.


مدیرکل اقتصاد و امور دارایی فارس با بیان این که از این ۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان حدود ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی و ۶۰۰ میلیارد تومان سایر درآمدها است، افزود: در سال ۱۴۰۱ برای اولین‌بار کل مازاد درآمد استان فارس در قالب صندوق پیشرفت و عدالت به استان بازگردانده می‌شود تا صرف اجرا و تکمیل طرح‌ها شود.


دایی با بیان این که قبلاً بخشی از مازاد درآمد استان‌ها به آن‌ها بازگردانده می‌شد، ولی امسال در بودجه مصوب شده که استان‌ها هر چقدر مازاد درآمد داشته باشند در قالب همین صندوق به استان بازگردانده شود، عنوان کرد: همت مدیران دستگاه‌های ذی ربط در درآمد زایی استان را می‌طلبد که بدون این که فشاری بر فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار و تولیدی آورده شود، درآمدهای مالیاتی گرفته شود تا مازاد درآمد داشته باشیم.


او با بیان این که درآمدهای عمومی استان از دو بخش درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدها تشکیل می‌شود، خاطرنشان کرد: سایر درآمدها شامل درآمد حاصل از مالکیت دولت، درآمد حاصل از فروش خدمات و کالا، درآمد حاصل از جرایم و خسارات، درآمدهای متفرقه و درآمد حاصل از واگذاری دارایی سرمایه‌ای است.


مدیرکل اقتصاد و امور دارایی فارس با بیان این که عمده درآمدهای عمومی از محل درآمدهای مالیاتی است، گفت: کل رقم درآمد عمومی مصوب برای استان در سال ۱۴۰۰ رقم ۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود که ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از آن درآمدهای مالیاتی و نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان هم سایر درآمدها بوده است.


دایی افزود: با تمرکزی که بر جلوگیری از فرار مالیاتی و گرفتن مالیات از پایه‌های جدید مالیاتی نظیر مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر خودروهای لوکس و موارد این‌چنینی بوده، تحقق درآمدهای عمومی استان در بخش مالیاتی و سایر درآمدها در سال گذشته ۱۰۹ درصد بود که نسبت به سال قبل رشد ۵۰ درصدی داشته است.


او با بیان این که درآمدهای مالیاتی ۱۱۴ درصد محقق شده و رشد ۵۷ درصدی نسبت به سال قبل داشته، اما سایر درآمدها ۵۵ درصد محقق شده و رشد منفی داشته است، تصریح کرد: یکی از علل رشد منفی سایر درآمدها شیوع بیماری کرونا بود، چون در دو سال شیوع کرونا درآمد مراکز تاریخی و توریستی محقق نشد.


مدیرکل اقتصاد و امور دارایی فارس گفت: تقریباً ۱۵ دستگاه اجرایی مثل اداره‌کل امور مالیاتی، نیروی انتظامی، سازمان پزشکی قانونی، اداره کل استاندارد، میراث‌فرهنگی، اداره کل ثبت اسناد و املاک فارس، اداره کل حفاظت محیط‌زیست، استانداری فارس بخش اتباع و بیگانگان، اداره کل راه و شهرسازی، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان بهزیستی، اداره کل فرهنگ و ارشاد و اداره کل صمت در درآمد زایی عمومی کد درآمدی دارند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار