رایزنی روسای جمهور چین و آفریقای جنوبی درباره بحران اوکراین

روسای جمهور چین و آفریقای جنوبی در گفتگویی تلفنی درباره ابتکار صلح کشورهای آفریقایی برای بحران اوکراین مذاکره کردند.

 به گزارش ذاکرنیوز، سیریل رامافوسا رئیس جمهور آفریقای جنوبی و شی جین پینگ رئیس جمهور چین، در جریان یک گفتگوی تلفنی درباره ابتکار صلح کشورهای آفریقایی برای حل و فصل بحران اوکراین صحبت کردند.

وب سایت دفتر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد دو طرف درباره عملیات صلح رهبران هفت کشور آفریقایی گفتگو کردند که قصد دارند در آینده‌ای نزدیک برای اجرای این عملیات راهی روسیه و اوکراین شوند.

در این بیانیه آمده است در جریان این گفتگوی تلفنی رئیس جمهور رامافوسا تاکید کرد که هدف عملیات صلح در اوکراین که از سوی چین پیشنهاد شده و به تایید آفریقای جنوبی رسیده و رهبران دیگر کشورهای آفریقایی از این ابتکار حمایت کرده اند، یافتن راهکاری صلح آمیز برای پایان این نبرد است.

همچنین براساس این بیانیه، رئیس جمهور شی این ابتکار صلح را به رهبران قاره آفریقا عرضه کرد و درباره تاثیر جنگ در اوکراین بر زندگی انسان ها و امنیت غذایی در آفریقا اذعان کرد.

دو طرف همچنین، برهمکاری های خود در گروه بریکس و آمادگی برای نشست بعدی این گروه تاکید کردند. آنها همچنین نسبت به همکاری به سمت داشتن یک نشست موفق متعهد شدند.

گروه بریکس متشکل از کشورهای روسیه، چین، هند، آفریقای جنوبی و برزیل است که چند کشور دیگر از جمله ایران خواهان پیوستن به این گروه اقتصادی هستند. چندی قبل تازه ترین نشست این گروه در شهر کیپ تاون پایتخت آفریقای جنوبی برگزار شد و حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان نیز در این نشست حضور داشت.

در 16 ماه مه، رئیس جمهور آفریقای جنوبی اظهار کرده بود روسیه و اوکراین برای پذیرش نمایندگان کشورهای آفریقایی که به دنبال راهکاری صلح آمیز برای پایان این نبرد هستند، به توافق رسیدند. رامافوسا از طرف رهبران کشورهای مصر، کنگو، سنگال، اوگاندا و زامبیا و کومور صحبت می کرد. انتظار می رود سفر مقامات آفریقایی به روسیه و اوکراین در نیمه دوم ماه ژوئن انجام شود.

این در حالی است که دفتر ریاست‌جمهوری آفریقای جنوبی چندی قبل در بیانیه‌ای اعلام کرد سیریل رامافوسا رئیس جمهور این کشور یک پنل تحقیقاتی را برای بررسی اتهامات آمریکا درخصوص ارسال سلاح به روسیه از طریق کشتی اختصاص داده است.

روبن بریگتی، سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی در تاریخ 11 مه در یک کنفرانس خبری مدعی شده بود که آفریقای جنوبی در دسامبر سال گذشته به‌صورت مخفیانه سلاح ها و مهمات خود را از طریق کشتی باری روسی لیدی آر در پایگاهی در سایمونس تاون آفریقای جنوبی، به روسیه فرستاده است.

بریگتی پس از طرح این اتهام از سوی وزارت خارجه آفریقای جنوبی احضار شد و این وزارت خانه تأکید کرد آفریقای جنوبی هیچ سابقه‌ای در فروش تسلیحات تأییدشده به روسیه در بازه زمانی موردنظر یعنی از زمان آغاز جنگ اوکراین ندارد.

 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار