دیدار هیئت انصارالله با معاون وزیر خارجه روسیه/ تداوم نقض آتش‌بس از جانب ائتلاف سعودی

هیئت مذاکره کننده صنعا در دیدار با معاون وزیر خارجه روسیه درباره تمدید آتش بس میان طرف‌های درگیر در جنگ یمن و رسیدن به یک راهکار مسالمت‌آمیز برای حل وضعیت انسانی مردم این کشور گفتگو کردند.

 به گزارش ذاکرنیوز ، روز گذشته هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن به ریاست «محمد عبدالسلام» با «میخائیل بوگدانوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در خاورمیانه و کشورهای آفریقایی و معاون وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.

سفارت روسیه در یمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، در این نشست که در مسکو برگزار شد دو طرف درباره چشم‌اندازی جهت دستیابی به یک راه حل مسالمت‌آمیز همه جانبه برای بحران نظامی-سیاسی یمن که وارد هشتمین سال خود شده است گفتگو کردند.

بر اساس این بیانیه همچنین هیئت دولت صنعا و مقام مذکور روسی درباره ازسرگیری گفتگوی جامع یمنی تحت نظارت سازمان ملل بحث و گفتگو  و بر اهمیت تمدید آتش‌بسی که در 2 آگوست درباره آن توافق شده بود و نیز لزوم انجام اقداماتی با هدف بهبود وضعیت انسانی مردم یمن تاکید کردند.

میخائیل بوگدانوف در این دیدار تاکید کرد که مسکو به موضع ثابت خود  برای حفظ تماس‌های فعال با تمامی نیروهای سیاسی اصلی در یمن، به منظور تشویق آنها به کنار گذاشتن رویارویی مسلحانه و آغاز گفت‌وگوی سازنده با هدف یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز جهت حل مشکلات بر اساس توافق ملی پایبند است.

لازم به ذکر است که هیئت دولت نجات ملی یمن چند روز قبل به مسکو سفر کرده است.

در تاریخ 2 آگوست سازمان ملل متحد به نقل از «هانس گروندبرگ » فرستاده این سازمان در یمن اعلام کرد که طرف‌های درگیر در جنگ یمن توافق کردند که آتش‌بس را به مدت دوماه دیگر تمدید کنند که البته ادامه این آتش بس وابسته به تعهد طرفین به اجرای بندهای آن است.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید 2 ماهه این آتش بس  2 آگوست (11 مرداد ماه) به پایان رسید که مجدداً تمدید شد.

انصارالله یمن: ائتلاف متجاوز سعودی آتش‌بس را نقض کرده استرهبر انصار الله یمن: آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها عقده تبدیل شدن امت اسلامی به یک امت مستقل را دارندبرگزاری مراسم عاشورایی در یمن

 

بر اساس این آتش بس همه عملیات و اقدامات نظامی طرفین باید متوقف شده و ائتلاف سعودی و اماراتی متعهد شدند که فرودگاه‌های یمن به ویژه فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده بازگشایی شده و محاصره یمن لغو شود. با این حال عربستان سعودی و ائتلاف متجاور به رهبری این کشور بنا به گفته دولت نجات ملی یمن تاکنون به تعهدات خود پایبند نبوده و در اجرای مفاد آن کارشکنی می‌کند.

صبح امروز پنجشنبه منابع خبری گزارش دادند، ائتلاف سعودی در 24 ساعت گذشته 158 بار آتش‌بس یمن را نقض کرده است. ائتلاف سعودی صبح امروز با انجام پروازهای تجسسی و شناسایی بر فراز استان‌های مأرب، تعز، جوف، صعده، الحدیده، ضالع، حجه و محورهای عملیاتی مرزی آتش بس سازمان ملل متحد را نقض کرد. هواپیمای شناسایی مسلح ائتلاف سعودی منازل مسکونی و مواضع نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی را در استان‌های مأرب، نجران و الحدیده هدف قرار دادند.

بر اساس این گزارش، نیروهای ائتلاف سعودی مواضع نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی و همچنین منازل مسکونی شهروندان یمنی در استان‌های الحدیده، تعز، مأرب، حجه، صعده، جیزان، البیضاء و ضالع را نیز هدف حملات سنگین توپخانه‌ای، راکتی و خمپاره قرار دادند.

«عصام المتوکل»، سخنگوی رسمی شرکت نفت دولت نجات ملی یمن (صنعاء) نیز دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ائتلاف متجاوز با وجود بازرسی نفتکش «دیزل سمفونی» که دارای مجوز ورود به سواحل یمن از سوی سازمان ملل است، این نفت‌کش را به طور غیر قانونی مصادره و ضبط کرده است.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار