دیدار فیدان – بلینکن و تداوم زمستان آنکارا – واشنگتن

آمریکا طوری درباره پیوستن سوئد به ناتو با اطمینان حرف می‌زند که گویی هیچ اهمیتی برای مخالفت آنکارا قائل نیست و می‌تواند از اردوغان رضایت بگیرد.

 به گزارش ذاکرنیوز، بعدازظهر روز چهارشنبه، هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس بازسازی اوکراین در لندن، با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود دیدار کرد.

هاکان فیدان که در 10 سال گذشته، با عنوان رئیس سرویس اطلاعاتی میت در پشت پرده حضور داشت و محتوای دیدارهای او سر از دنیای رسانه در نمی آورد، این بار در قامت وزیر، در برابر بلینکن نشست.

او در این دیدار گفت: «همانطور که می دانید ممکن است ما در مورد همه چیز اشتراک نظر و توافق نداشته باشیم، اما اتحاد طولانی مدت ما در ناتو و سایر مجموعه ها ما را وادار می کند به همکاری ادامه دهیم».

بلینکن نیز گفت: «مسائل زیادی وجود دارد که دو کشور باید به آنها بپردازند، مانند اجلاس آتی ناتو و روند الحاق سوئد، همکاری دفاعی و همچنین همکاری های دیگر ما در حوزه های انرژی و اقتصادی».

مهمترین محور دیدار و گفتگوی هاکان فیدان و آنتونی بلینکن، بررسی دلایل مخالفت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو بود. اما در چند روز گذشته آمریکا طوری درباره پیوستن سوئد به ناتو با اطمینان حرف می زند که گویی هیچ اهمیتی برای مخالفت آنکارا قائل نیست و می تواند از اردوغان رضایت بگیرد.

علاوه بر جو بایدن و دیگر اعضای تیم او، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت:«پیشرفت هایی در مذاکرات با ترکیه برای عضویت سوئد در ناتو حاصل شده است. هدف ما پیوستن سوئد به ائتلاف با فنلاند قبل از نشست سران ناتو در ماه جولای است».

استولتنبرگ همچنین در گفتگو با رویترز اعلام کرد که با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور صحبت کرده و نمایندگان 3 کشور در مقر ناتو در بروکسل دیدار خواهند کرد.

کشور ترکیه ,

سوئد در ابهام

مقامات سیاسی و امنیتی ترکیه معتقدند که شهرهای سوئد، جولانگاه امن و راحتی برای فعالیت سران گروه تروریستی پ.ک.ک است و تا زمانی که این افراد به آنکارا تحویل داده نشوند، نمی توان از ائتلاف و درک متقابل امنیتی حرف زد.

سوئد تاکنون چند نفر را به آنکارا تحویل داده، اما هیچکدام از آنها از دید مقامات امنیتی ترکیه، افراد مهمی نبوده اند و چنین چیزی نشان دهنده این است که احتمالاً سوئد در پشت پرده با ترکیه ساخت و پاخت کرده تا چند عضو عادی را تحویل دهد و رضایت اردوغان را برای پیوستن به ناتو، به دست بیاورد.

کمیته دفاع ملی در پارلمان سوئد، دیروز یک بار دیگر به بررسی موضوع ناتو و رویکرد روسیه پرداخت. این کمیته بر این عقیده است که احتمال حمله ارتش روسیه به سوئد را نمی توان رد کرد. در نتیجه باید هر چه زودتر برای تامین رضایت اردوغان، کاری کرد.

المانتیور در گزارشی به قلم "عمبرین زمان" روزنامه نگار ترک، به این اشاره کرده که از برخی جهات، مشکلات سوئد با ترکیه، بازتاب متفاوتی از مشکلات بین آنکارا و ایالات متحده است. ترکیه از پنتاگون می‌خواهد که اتحاد خود با نیروهای دموکراتیک سوریه از نهادهای اقماری پ.ک.ک را کنار بگذارد.

البته آنکارا فقط به چنین چیزی راضی نیست و از واشنگتن می خواهد که استرداد فتح الله گولن را هم عملی کند. فردی که به عنوان رهبر کودتای نافرجام سال 2016 میلادی در ترکیه شناخته می شود، اما با خیال راحت در ایالت پنسیلوانیای آمریکا رحل اقامت افکنده و مدارس و مراکز فرهنگی او در چند ایالت دیگر، فعال هستند.

البته واشنگتن به هر دو درخواست آنکارا، پاسخ منفی داده  است. با این حال، مقامات کُرد سوریه و فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه که قرار بود در ماه فوریه به واشنگتن سفر کنند، از این تصمیم منع شده اند. به آنها گفته شده از این کار خودداری کنند تا خشم آنکارا بیش از این برانگیخته نشود.

واشنگتن مشتاق کاهش تنش با آنکارا است، چرا که اهمیت استراتژیک ترکیه برای غرب، غیر قابل چشم پوشی است. به ویژه در دورانی که جنگ روسیه و اوکراین، بیش از هر موضوع دیگری برجسته شده است.

با این حال، حصول نتیجه بین آنکارا و واشنگتن، چندان راحت نیست. در نتیجه، سوئد در این میان، به بازیگری تبدیل شده که مجبور است بخشی از فشارها را تحمل کند. فشارهایی که ترکیه از اعمال آنها بر آمریکا ناتوان است، اما می تواند در برابر یک کشور کوچک اروپایی، قدرت خود را به رخ بکشد.

ترکیه به دنبال نهایی کردن قرارداد خرید 20 میلیارد دلار جنگنده F-16 و نزدیک به 80 کیت نوسازی برای ناوگان جنگنده های قدیمی است. این درخواست در اکتبر 2021 به دنبال اخراج ترکیه از کنسرسیوم تولید جت های جنگنده رادار گریز F-35 صورت گرفت. ولی کنگره با این معامله مخالف است، چرا که ترکیه به دلیل دستیابی به موشک‌ های اس-400 ساخت روسیه و همچنین اظهارات تند اردوغان علیه یونان،  مورد غضب سناتورها قرار گرفته است.

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و از منتقدان سرسخت اردوغان، بدون تعارف اعلام کرده که فروش F-16 نمی‌تواند تایید شود مگر اینکه سوئد با چراغ سبز ترکیه به ناتو بپیوندد.

کشور ترکیه ,

ارائه تصویر سینمایی از هاکان فیدان

سریال مشهور "کورتلار وادیسی" یا دره گرگ ها، یکی از پرحاشیه ترین سریال ها در تاریخ تلویزیون ترکیه بوده که به مدت 2 دهه بر روی آنتن رفته است. در این سریال، رئیس سرویس اطلاعاتی ترکیه، به عنوان فردی نشان داده می شود که اولاً بسیار اخلاقمند و دین مدار است، دوم این که بسیار شجاع و باهوش است و سوم این که در همه عملیات های خود در برابر آمریکا، ناتو و دشمنان داخلی، مداوماً پیروز می شود.

رسانه های ترکیه، دیروز تصاویری از دیدار بلینکن و هاکان فیدان را نشان دادند که در راستای اهداف این سریال بود و تصاویر عبوری حرکت هاکان فیدان به سمت سالن محل دیدار، با ابهت بالایی نشان داده شد. اما فیدان، در نشست با بلینکن، سخنان کوتاه خود را از روی نوشته خواند و نتوانست بدون کاغذ صحبت کند.

فیدان، بخش مهمی از تحصیلات خود را در آمریکا به پایان رسانده و در آموزش های طولانی مدت نیروهای واکنش سریع در ناتو نیز حضور داشته و تسلط قابل قبولی بر زبان انگلیسی دارد، اما در پاسخ به سخنان کوتاه بلینکن در مورد روابط آمریکا و ترکیه، جملاتی بر زبان راند که همگی، جملاتی رسمی بود و توسط او از روی کاغذ خوانده شد.

دیدار لندن نشان داد که اولاً بعید است در میان مدت شاهد پایان اختلافات جدی ترکیه و آمریکا باشیم و دوم این که هاکان فیدان، فعلاً در برابر دوربین و خبرنگاران، چندان راحت نیست و تلاش می کند همه حرف ها و اقدامات خود را با بالاترین میزان احتیاط پیش ببرد.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار