نتایج افکارسنجی ایرنا نشان داد؛

دلنگرانی ها از تغییر نرخ ارز در بهارستان؛افزایش تورم و مشکلات معیشتی

تهران- ایرنا- نتایج یک افکارسنجی آنلاین در ایرنا نشان داد ؛ ۵۷.۱  درصد از افراد شرکت‌کننده در این پژوهش مجازی معتقدند «بالا رفتن نرخ تورم و افزایش مشکلات معیشتی» مهمترین پیامد افزایش نرخ ارز و عوارض گمرکی در کوتاه مدت است.

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰  نرخ ارز تسعیری  را  ۱۱ هزار و ۵۰۰  در نظر گرفته  است . اما در بررسی لایحه بودجه، کمیسیون تلفیق نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ را پیشنهاد داده که در صورت تصویب در صحن علنی مجلس دولت می بایست این نرخ را پایه معاملات خود قرار دهد . در این راستا  اداره کل پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا بر آن شد تا افکارسنجی آنلاین خود را در این هفته به افزایش نرخ ارز اختصاص دهد. پرسش های این نظرسنجی در روزهای ۲۲ دی ماه تا ۲۹ دی ماه بر روی سایت ایرنا قرار گرفت و در مجموع قریب به  ۲ هزار نفر در این پژوهش آنلاین شرکت کردند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران "ایرنا" در این افکارسنجی آنلاین از مخاطبان خود خواست تا در مورد این که مهمترین پیامد افزایش نرخ ارز و عوارض گمرکی در کوتاه مدت چه می تواند باشد، ‌اعلام نظر کنند. ۵۷.۱  درصد از مخاطبان به پیامد « بالا رفتن نرخ تورم و افزایش مشکلات معیشتی» اشاره داشتند. « افزایش  قیمت  اقلام  وارداتی از جمله دارو و کالاهای اساسی» با ۱۸.۹ درصد،  « کاهش کسری بودجه » با ۱۵.۴ درصد، « تقویت صنایع داخلی، بهبود صادرات و رونق صنعت گردشگری » با ۸.۶ درصد، از دیگر تبعات افزایش نرخ ارز ،‌عوارض گمرکی و مالیات توسط مردم معرفی شدند .

در این نظرسنجی سه  سوال؛ ۱- تا چه اندازه با پیشنهادهای کمیسیون تلفیق مجلس برای افزایش نرخ ارز ، عوارض گمرکی و مالیات در لایحه بودجه ۱۴۰۰ موافق هستید؟۲-  از نظر شما مهمترین پیامد افزایش نرخ ارز و عوارض گمرکی در کوتاه مدت چیست ؟ و ۳- وضعیت اقتصادی کشور در صورت افزایش نرخ ارز، عوارض گمرکی و مالیات در سال آینده چگونه خواهد بود؟ مطرح شد.

در پاسخ به سوال « ۱- تا چه اندازه با پیشنهادهای کمیسیون تلفیق مجلس برای افزایش نرخ ارز، عوارض گمرکی و مالیات در لایحه بودجه ۱۴۰۰ موافق هستید؟»  ۶۵.۷ درصد مخاطبان گزینه «اصلا» را  برگزیدند.  انتخاب  ۱۷.۳ درصد پاسخگویان گزینه «زیاد»‌ ،‌ ۹.۴ درصد «‌تاحدی »‌ و ۷.۶ درصد گزینه «کم»‌ بوده است.  

۷۷ درصد پاسخگویان این افکارسنجی معتقدند  در صورت افزایش نرخ ارز، عوارض گمرکی و مالیات  در لایحه بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس،  وضعیت اقتصادی در سال آینده « بدتر می شود»   ۱۲.۶ در صد  وضعیت اقتصادی سال آینده را بهتر دانستند و از نظر ۱۰.۴ درصد وضعیت اقتصادی « تغییری نمی کند » .

 سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به منظور اطلاع‌رسانی و کسب آرای عمومی در مورد موضوع‌ها و مسائل مختلف جامعه از روز ۲۹ مهرماه برنامه «افکارسنجی» آنلاین را برای نخستین‌بار در تارنمای اصلی خود راه‌اندازی کرد.

ایرنا ضمن قدردانی از مشارکت مخاطبان در این رویکرد پژوهشی تاکنون توانسته دیدگاه‌ها و مطالبات عمومی را در ۱۰ نظرسنجی برگزار شده در مورد موضوعات مختلف از جمله همه گیری کرونا، محدودیت های کرونا، خرید آنلاین و وضعیت بورس ، خودرو ،  بازار مسکن ، آلودگی هوا و افزایش نرخ ارز  مطرح کند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار