دلایل شکست دولت مستعفی در «شبوه»/ شادی اهالی از ورود ارتش یمن به «بیحان» و تداوم پیشروی‌ها

رسانه‌های یمن گزارش دادند که حزب الاصلاح در واکنش به اخراج رهبران این حزب و دولت مستعفی، جبهه‌های جنگ را ترک کرده و ارتش دولت نجات ملی یمن در درگیری‌های دیروز چهار ناحیه را در شبوه و مأرب آزاد کرده است.

به گزارش ذاکرنیوز، پیشروی ارتش و کمیته‌‌های مردمی دولت نجات ملی یمن (صنعاء) در غرب استان شبوه (جنوب غربی) طی دیروز باعث افزایش تنش بین نیروهای متحد و هم‌سو با ائتلاف عربستان سعودی شده است.

حزب «الاصلاح» یمن که گرایشی اخوانی دارد و هم‌سو با دولت مستعفی این کشور به ریاست جمهوری «عبدربه منصور هادی» است، امروز چهارشنبه در واکنش به شکست نیروهای تحت امر این حزب و دولت مستعفی عربستان سعودی را تهدید به ترک میادین جنگ و واگذاری جبهه‌های درگیر در استان‌های مأرب و شبوه کرد.

رسانه‌های یمنی از جمله «الخبر الیمنی» امروز به نقل از منابعی آگاه گزارش داد که رهبران حزب مذکور در عربستان سعودی پیام‌هایی مبنی بر ترک این کشور دریافت کرده‌اند که گفته می‌شود این تصمیم ریاض در راستای طرد همه رهبران و رؤسای دولت مستعفی به ریاست منصور هادی است.

در پی این پیام ریاض به دولت مستعفی، «عادل الحسنی»، از رهبران نزدیک به حزب الاصلاح گفت که رهبران این حزب به ریاست «محمد الیدومی» ترکیه را به جای ریاض برای اقامت انتخاب کرده‌اند و رهبران وابسته به کنگره ملی نیز در این بین، امارات و مصر را برای اقامت برگزیده‌اند.

تهدید عربستان از سوی حزب الاصلاح

به دنبال این تهدید، منابع الخبر الیمنی گفتند که حزب هم‌سو با دولت مستعفی، عربستان سعودی را تهدید کرده که اگر تخلیه آن‌ها از این کشور صورت بگیرد، استان‌های مأرب و شبوه را که نفت‌خیز هستند، تحویل نیروهای دولت نجات ملی خواهند کرد.

این رسانه یمنی در این باره نوشت: «نخستین پیامدهای این تهدید طی ساعات گذشته دیده شد و [انصارالله] الحوثی چهار ناحیه را در استان‌های شبوه و مأرب بدون مقاومت نیروهای حزب الاصلاح به سیطره خود در آورده‌اند».

در همین ارتباط، «محمد الیدومی»، رئیس هیئت عالی حزب الاصلاح یمن از وجود «خیانت مداوم» خبر داده و گفته است که بعید است که حادثه 21 سپتامبر، صرفا یک اتفاق باشد. او گفته که «قطعاً این حادثه نتیجه خیانت و توطئه بوده است».

اشاره یدومی به انقلاب سپتامبر 2014 است که جنبش انصارالله و سایر احزاب حامی انقلاب در یمن، در ادامه عملکرد دولت منصور هادی وارد شهر صنعاء شدند و قدرت را به دست گرفتند. دیروز سه‌شنبه (21 سپتامبر) بود و یمنی‌ها به ویژه در استان‌های شمال غربی و غرب یمن این انقلاب را با راهپیمایی‌های گسترده گرامی داشتند.

دیروز شبکه الجزیره قطر به نقل از منابع خود از پیشروی ارتش و نیروهای کمیته‌های مردمی دولت نجات ملی در غرب استان شبوه خبر داد و ساعاتی بعد، منابع و رسانه‌های یمنی از ورود این نیروها به مرکز ناحیه بیحان در این استان خبر دادند و نوشتند که دستکم چند ناحیه دیگر به کنترل نیروهای صنعاء در آمده است.

  

دیروز همزمان با رسانه‌ای شدن این خبر، کاربران یمنی در شبکه‌های اجتماعی از خیانت الاصلاح به آنچه که «مقاومت ملی» (عنوانی برای دولت مستعفی) خوانده می‌شود، نوشتند. 

شادی اهالی بیحان از ورود ارتش و نیروهای صنعاء

ورود نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی دولت نجات ملی به بیحان مورد استقبال اهالی این منطقه قرار گرفته و فیلم‌های منتشر شده نشان می‌دهد که کودکان شهر بیحان در حالی که از خودروهای نظامی نیروهای صنعاء بالا می‌روند، شعار شادی می‌دهند و از ورود این نیروها و اخراج نیروهای الاصلاح و دولت مستعفی خوشحالی می‌کنند.

وب سایت خبری الخبر الیمنی در خبر اختصاصی به نقل از منابع محلی در این شهر نوشت که نیروهای دولت نجات ملی به محض ورود به این شهر، شروع به عادی سازی وضعیت امنیتی در این شهر کرده و اهالی نیز بسیار از این اتفاق خوشحالند.

ادامه پیشروی‌های ارتش یمن در شبوه

از استان شبوه خبر می‌رسد که پیشروی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در این استان ادامه دارد. وب سایت عدن به نقل از منابع رسانه‌ای گزارش داد که این نیروها وارد ناحیه «حریب» واقع در جنوب غربی استان شبوه شده‌اند.

بر اساس این گزارش، مواضع نیروهای ارتش وابسته به دولت مستعفی دیروز سه شنبه در ناحیه‌های «عین»، «عسیلان» و «بیحان» سقوط کرده است.

وب سایت نیوز لاین یمن نیز نوشت که شکست نیروهای منصور هادی باعث شده است که سرلشکر‌ «مفرج بحیبح» فرمانده لشکر 25 پیاده نظام و فرمانده محور بیحان معروف به «ابو الشهداء» بار دیگر فرماندهی نیروهای منصور هادی در ناحیه‌های سقوط کرده را به دست بگیرد.

بر اساس این گزارش، این فرمانده ارتش منصور هادی دیروز عصر مجبور شده به خط مقدم درگیری‌ها برسد.

گزارش‌ رسانه‌های ‌یمنی حکایت از آن دارد که درگیری در مناطق یاد شده به شدت ادامه دارد. برخی از این رسانه‌‌ها مدعی شده‌اند که نیروهای تحت امر دولت منصور هادی که مورد حمایت سعودی است، توانسته برخی از مناطق را پس بگیرند.

پیشروی‌های ارتش دولت نجات ملی در استان شبوه باعث شده است که محور دولت منصور هادی نیروهای تحت امر شورای انتقالی جنوب (هم‌سو با امارات) را متهم به خیانت کند.

وب سایت بوابتی یمن به نقل از منابع محلی در استان ابین (هم‌مرز با شبوه از جنوب غربی) گزارش داد که که نیروهای این شورا با تحولات ایجاد شده در اطراف جبهه‌های درگیر، خروج نیروهای منصور هادی از این استان را مغتنم شمرده و مواضع خود در شهر «زنجبار» مرکز این استان را تقویت کرده‌اند و از دره «حسان معززه» با تسلیحات سنگین و تجهیزات نظامی گسترده وارد منطقه شده‌اند تا شهر ساحلی «شقره» را ساقط کنند.

فشار نیروهای هم‌سو با امارات به دولت مستعفی از «ابین»

در کنار این اتهام خیانت، وبسایت خبری عدن نیوز نیز به نقل از منابعی مدعی شد که یکی از رهبران ارشد شورای انتقالی جنوب به نام «محمد الغیثی»، اقدام به انتقال گروهی از نیروهای انصارالله به اطراف ناحیه عین کرده‌ تا سقوط این منطقه را تسهیل کند.

استان شبوه از جنوب به دریا محدود بوده و از شمال با استان نسبتا بزرگ مأرب همجوار است که ماه‌های گذشته شاهد شدیدترین درگیریها بین نیروهای دولت مستعفی و دولت نجات ملی بود. ارتش دولت نجات ملی در این مدت تا چند ده کیلومتری مرکز این استان به نام مأرب پیشروی کردند ولی به دلیل طبیعت مسطح، مانع از تداوم پیشروی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن شد.

دولت نجات ملی با درک این شرایط تمرکز خود را متوجه استان البیضاء کرد و بعد از آزادسازی مناطق گسترده‌ای از شمال این استان که جغرافیای کوهستانی دارد، خود را به غرب استان شبوه رساند.

تحلیلگران معتقدند که دولت نجات ملی به دلیل همین جغرافیا و طبیعت استان شبوه و تجربه میدانی نیروهایش که عمدتا در مناطق کوهستانی جنگیده‌اند، قصد دارد با پیشروی در شبوه و در امتداد مرزهای اداری این استان با مأرب، نیروهای دولت مستعفی را در این استان (مأرب) محاصره کند. افزون بر این طبیعت کوهستانی این مناطق باعث می‌شود که پشتیبانی هوایی و لجستیک ائتلاف عربستان سعودی از نیروهای منصور هادی سخت شود.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار