درخواست نهادهای حقوق بشری برای آزادی روزنامه نگار یمنی دربند عربستان

بسیاری از نهادهای مرتبط به حقوق و آزادی روزنامه‌نگاران خواستار آزادی روزنامه نگار یمنی که در زندان آل سعود به سر می‌برد، شدند.

به گزارش ذاکرنیوز، شماری از سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با حقوق و آزادی روزنامه نگاران خواستار آزادی «علی  محسن ابولحوم» روزنامه نگار یمنی (30 ساله) محبوس در زندان‌های عربستان شدند که اخیراً توسط دادگاه سعودی به 15 سال زندان محکوم شده است.

القدس العربی نوشت: سازمان‌های حقوق بشر، از جمله سندیکای روزنامه نگاران یمن اعلام کردند  که ابولحوم قربانی یک حکم خودسرانه شده در حالی که مقامات سعودی  او را  به اتهام «ارتداد و ترویج عقاید الحادی» بازداشت کردند.

سندیکای روزنامه نگاران یمن از مقامات  خواست برای آزادی ابولحوم مداخله کنند و حکم خودسرانه صادر شده علیه  وی را رد کرد.

این اتحادیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که « همکاران علی محسن ابولحوم گزارش داده‌اند که وی در روز 23 اوت در مقابل خانه‌اش در شهر «نجران» در جنوب عربستان سعودی بازداشت شده است».

در این بیانیه آمده است که دادگاه نجران در 26 اکتبر گذشته حکم شدید علیه ابولحوم صادر کرد. او به دلیل توئیت‌هایی با حساب‌های جعلی که این روزنامه نگار هرگونه ارتباط با آن‌ها را رد می‌کند، به مدت 15 سال زندانی شد.

 پیش از این سازمان غیردولتی گزارشگران بدون مرز از دولت عربستان خواست فورا  این روزنامه نگار یمنی را که به اتهام ارتداد به 15 سال زندان محکوم شده بود، آزاد کند.

حکم زندان «ابو لحوم» که مدیر اجرایی شبکه تلویزیونی «الوادی» و گوینده رادیو «یمن تایمز» بود، پس از توئیت‌هایی صادر شد که مقامات سعودی دعوتی به الحاد و ارتداد می‌دانستند.

«صابرین النوی» رئیس دفتر خاورمیانه برای گزارشگران بدون مرز گفت: «این حکم نشان می‌دهد که استفاده از اینترنت و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی توسط روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان به‌عنوان فضایی برای تبادل اطلاعات و گفتگو هنوز در عربستان به شدت کنترل می‌شود».

این سازمان با اشاره به اینکه بازجویی ابتدا بدون حضور کسی انجام شد، گفت که همسر ابولحوم بارها تلاش کرده تا با او تماس بگیرد اما موفق نشده و وی از انتخاب هر وکیلی محروم است.

شرایط روزنامه‌نگاران در عربستان سعودی بسیار متفاوت‌تر از روزنامه نگاران دیگر کشورها است؛ چراکه‌ آن‌ها در شرایط نابسامانی قرار دارند و مقامات سعودی همچنان به بازداشت خودسرانه روزنامه‌نگاران ادامه می‌دهند.

یک سازمان بین‌المللی حقوق بشر مقامات عربستان سعودی را به ادامه سیاست ارعاب و سرکوب ، اخراج ، زندان یا حتی قتل روزنامه نگاران متهم کرد.

عربستان تعدادی از روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان را در پرونده‌های آزادی بیان بازداشت کرده که از جمله مهمترین آنها «رائف البدوی» فعال سعودی به اتهام توهین به اسلام، «ترکی الجاسر» فعال سعودی صاحب حساب کشکول و « مروان المریسی» روزنامه نگار یمنی هستند.

بر اساس طبقه بندی «گزارشگران بدون مرز»، عربستان سعودی در رده بندی آزادی مطبوعات جهان از میان 180 کشور در رتبه 170 قرار دارد.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار