در گردهمایی مبلغین بین‌الملل محرم 1445 چه گذشت؟

مسئول دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای در قم گفت: امامین انقلاب و سایر اندیشمندان انقلاب اسلامی مانند شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید صدر و... دغدغه پیگیری سیره اهل بیت(ع) را داشتند.

به گزارش ذاکرنیوز، به همت دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در مشهد، گردهمایی مبلغین بین‌الملل محرم 1445 با موضوع تبیین اهداف و فلسفه قیام عاشورا در اندیشه حضرت آیت الله ‌خامنه ای با حضور بالغ بر 250 نفر از مبلغین غیرایرانی خواهر و برادر و با سخنرانی حجت‌الاسلام صلح میرزایی مسئول دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در قم  در سالن اجتماعات جامعه المصطفی خراسان برگزار شد.    

در این نشست حجت‌الاسلام صلح میرزایی به تبیین اندیشه‌های رهبر معظّم انقلاب درباره قیام عاشورا بر مبنای کتاب چهار گفتار  پرداخت و اظهارداشت: کلان پروژه مومنان انقلابی در عضر غیبت عبارت است از زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) که شاید مهم‌تر از این هدف نتوانیم در زندگی خود از آن یاد کنیم و در واقع هر کاری که در زندگی انجام داده‌ایم، رزمندگان ما در جبهه‌های جنگ انجام داده‌اند و هر کاری که در سایر عرصه‌های انجام می‌دهیم اگر در صدد تعجیل در فرج امام زمان(عج) قرار گیرد هزاران برابر برکت پیدا می‌کند، چرا که هدف خلقت و انبیا با ظهور حضرت کامل می‌شود.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که اگر بنا باشد این اتفاق رخ دهد، تشکیلات انقلاب اسلامی در پنج مرحله این هدف را دنبال می‌کند. مرحله اول؛ تشکیل حکومت اسلامی در پهنه‌ای از زمین که مقدمه این مهم سقوط حکومت طاغوت بود، مرحله دوم؛ نوشته شدن تشکیلات قانون اساسی مبتنی بر اسلام و همان کاری که در ابتدای انقلاب رقم خورد.

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظّم انقلاب در قم افزود: مرحله سوم این بود که ساختارهای حکومتی که در قسمتی از زمین تشکیل می‌شود اسلامی شود و سپس یک کشور اسلامی نمونه تولید شود و در مرحله چهارم هم این بود که این اتفاق در جهان تکثیر و به تمدن اسلامی ختم شود و وقتی تمدن اسلامی ایجاد شود بشریت خواهد دید که در کنار الگوهای مادی، الگویی دیگری که هم پیشرفت مادی و هم معنوی را تامین می‌کند روی کار آمده است.

حجت‌الاسلام صلح‌میرزایی ابراز کرد: اگر بنا باشد زمینه سازی ظهور را به عنوان کلان پروژه یک مومن انقلابی بدانیم و این پنج مرحله را طی کنیم تا به تمدن اسلامی برسیم، در این صورت به تعبیر رهبر مظّم انقلاب در بیانه گام دوم انقلاب به طلوع خورشید ولایت عظمی ارواحنا فداه نزدیک می‌شویم.

چرا امامین انقلاب دغدغه سیره اهل بیت(ع) را داشتند؟

‌صلح‌میرزایی خاطرنشان کرد: توجه به این نکته بسیار مهم است که چرا امامین انقلاب و سایر اندیشمندان انقلاب اسلامی مانند شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید صدر و... دغدغه پیگیری سیره اهل بیت(ع) را داشتند، آیا صرفا به این دلیل بوده که در ایام محرم سخنرانی می‌کردند و سعی داشتند بر مبنای همان مناسبت سخنرانی کنند یا اینکه یک اندیشه راهبردی در پشت نگاه به سیره اهل بیت(ع) وجود دارد؟

وی بیان کرد: برای این اتفاق اینگونه می‌توان گفت که در پیش از انقلاب جریان‌های کمونیستی پرچم انقلابی‌گری را در کشورهای اسلامی بلند کرده بودند و دوم اینکه جریان اسلامی دو دسته می‌شدند، دسته‌ای از افراد نگاهشان به سیره اهل بیت(ع) یک نگاه اخلاقی اجتماعی بود و یک فهم درستی که داشتند این بود که اهل بیت(ع) در همه زمینه‌ها اعم از زندگی فردی، خانوادگی، محله‌ای، سیاسی و علمی الگو هستند.

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظّم انقلاب در قم خاطرنشان کرد: از همین جهت بود که امامین انقلاب بر روی این مسئله تاکید کردند که قطعا باید در این خصوص دلیلی وجود داشته باشد که رهبر معظّم انقلاب اینگونه دغدغه‌مند درباره قیام عاشورا سخنرانی می‌کنند که دلیل کار ایشان را می‌توان بومی‌سازی جهاد فی سبیل‌الله بیان کرد.

‌صلح‌میرزایی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که ما باید از این نگاهی که به اهل بیت(ع) مبنی بر اینکه اهل بیت(ع) مبارزان و مجاهدان وسط میدان بودند استغفار کنیم که البته هنوز هم در حوزه‌های علمیه، منابر، سخنرانی اندیشمندان حوزوی و... این موضوع را شاهد هستیم و می‌شنویم، اما در حالی‌که اهل بیت(ع) تنها مبارز میدان نبودند که این دیدگاه انسان را متحول می‎کند.

وی اظهار داشت: اولین نکته‌ای که درباره سیره اهل بیت(ع) در نظر امامین انقلاب مورد توجه قرار گرفته، این بوده که ائمه(ع) خودشان را دنباله روان حرکت انبیا برای حاکمیت الله بر کره زمین می‌دانستند.

‌صلح‌میرزایی خاطرنشان کرد: در واقع آن‌ها برای ایجاد کارخانه انسان سازی آمدند، اما باید آگاه بود که با پایان دوران نبوت و امامت این هدف پایان نمی‌یابد و تفاوت دیدگاه امامین انقلاب با برخی از اندیشمندان در این خصوص این است که این حرکت ادامه دارد و انبیاء دنباله روان این حرکت بودند. اینکه رهبر انقلاب در چند سخنرانی خود درباره امام راحل فرمودند که عنصر اصیل حرکت ایشان قیام لله بود از این جهت بود که امام راحل در آن زمان هیچ نیروی نظامی نداشتند و کاملا دست خالی بودند و بر همین اساس از روش قیام لله استفاده کردند.

در واقع هر کاری که بخواهیم در هر نقطه از این کره خاکی انجام دهیم اگر با قیام لله شروع شود حتما به نتیجه می‌رسد، البته ممکن است زمان بر باشد، همانگونه که امام راحل پس از 14 سال موفق شدند رژیم شاه را سرنگون کنند. این در حالی است که اهل بیت(ع) نیز همواره قیام الله می‌کردند.این کد طلایی برای همه افرادی است که فکر می‌کنند فرد مهمی روی کره زمین نیستند، اما باید در نظر داشت که اینگونه باید سیره اهل بیت(ع) را به مردم آموزش داد.

درس‌ها و عبرت‌های قیام عاشورا در نظر رهبر معظم انقلاب

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظّم انقلاب در قم با اشاره به گفتارهای رهبر  معظم انقلاب در کتاب چهار گفتار؛ بیان کرد: اولین گفتار ایشان در سال 71 است، دورانی که انقلاب پیروز شده، هشت سال جنگ را گذرانده، رهبری رهبر انقلاب آغاز شده و دوران التهابات بعد از رهبری ایشان هم فروکش کرده است.

‌صلح‌میرزایی افزود: ایشان در گفتار اول خود می‌فرمایند که قیام اباعبدالله(ع) درس‌ها و عبرت‌هایی دارد. ایشان دغدغه این را دارند که انقلاب را از یک انحرافی برحذر دارد.

وی اظهار داشت: در واقع ما باید بنشینیم و تحقیق کنیم که چه بر سر جامعه اسلامی گذشت که معاویه چگونه امام حسین(ع) که هنگام سجده بر دوش پیامبر(ص) می‌رفتند و برایشان عزیز بود را آنگونه با آن وضع فجیعی به شهادت رساندند و این یک سوال اساسی است که برای همه دوران ها مطرح است.

رهبر انقلاب در این زمان نگران بودند که نکند همان شرایط پس از رحلت پیامبر(ص) برای ایران هم رخ دهد و انقلاب اسلامی ایران هم منحرف شود و اگر بناست منحرف شود با انحراف خواص این اتفاق رخ دهد.

پاسخ رهبر معظم انقلاب به اینکه چرا امام حسین(ع) زندگی معمولی در یمن را انتخاب نکردند؟

‌صلح‌میرزایی خاطرنشان کرد: گفتار دوم ایشان به نوعی پاسخ به این سوال است که چرا امام حسین(ع) زندگی معمولی در یمن را انتخاب نکردند و وارد قیام خونینی که نتیجه تقریبا مشخصی داشت وارد شدند؟ این گفتار بیشتر بر خلاف گفتار اول که بر عبرت‌ها تکیه داشت، بر درس‌های قیام عاشورا تکیه دارد.

وی عنوان کرد: همانگونه که می‌دانیم قیام اباعبدالله از گذشته مورد بحث بوده که هدف از این قیام چه بوده و به تعبیر رهبر معظم انقلاب نیز این قیام مادر همه قیام‌های پس از خود بود. اما یکی از نکات مورد تاکید مقام معظم رهبری در این گفتار این است که قیام اباعبدالله(ع) یک قیام ناطق است به این معنا که اباعبدالله(ع) همه آنچه را که باید بفرماید را فرموده است و نیازی ندارد که ما آن را تحلیل کنیم بلکه تمام اهداف را با رفتار و گفتار خود بیان کرده‌اند.

ریشه‌یابی انحطاط‌ها و پلیدی‌های خواص توسط مقام معظم رهبری

‌صلح میرزایی در ادامه بیان داشت: اما گفتار سوم مقام معظم رهبری در این کتاب که تکمله خطبه پیشین است و در سال 75 بین فرماندهان سپاه سخنرانی داشتند این است که به نوعی انحطاط‌های گفتارهای پیشین را ریشه‌یابی می‌کنند و بر همین اساس می‌‌فرمایند که ما در جامعه خواص و عوام داریم، منظور از خواص افرادی که در جامعه تاثیرگذار هستند که در آن زمان علما، اساتید دانشگاه و روشنفکران و در زمان امام حسین(ع) نیز قاریان، صحابه و عشیره بودند و منظور از عوام هم افرادی که تاثیرگذار در جامعه نیستند و اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند، اما در کنار خواصی که ایشان می‌فرمایند دو دسته خواص که دسته‌ای طرفدار باطل و دسته‌ای نیز طرفدار حق هستند.

‌صلح‌میرزایی تاکید کرد: در نهایت هم رهبر معظم انقلاب در گفتار چهارم خود به پلیدی‌ها و شکست‌های خواص اشاره می‌کنند، به گونه‌ای که در دوره چهارم که معاویه بر جامعه حکومت می‌کرد از اینکه به امام حسین(ع) نزدیک شود هراس داشت و در پی این مهم به تدریج جامعه افول کرد.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار