در هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان چه گذشت؟

به گزارش ذاکرنیوز، محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن گرامیداشت هفته ملی جمعیت با بیان آن که متأسفانه به دلیل بی‌توجهی به این موضوع مهم در حال حاضر با بحران جمعیت مواجه هستیم، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمان‌های مختلف بر ضرورت جوانی جمعیت تأکید کرده‌اند و توجه به این موضوع مهم است، اکنون نیز این قانون مهم که در راستای حمایت از جوانی جمعیت است در مجلس شورای اسلامی به جریان افتاده است.

وی افزود: همچنین ما در شورای اسلامی شهر پیرامون این موضوع مصوبه‌ای داشتیم که هدف از این اقدام نجات کشور از شرایط کنونی است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مناسبت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، بیان کرد: پاسداشت زبان فارسی از جمله موارد مهمی بوده که در رسانه ملی مورد توجه قرار گرفته است و پاسداری از این زبان وظیفه همگی ما است.

وی با بیان آنکه در سال‌های گذشته با رکود حمل و نقل عمومی برون شهری مواجه شده‌ایم، خاطرنشان کرد: این موضوع نشان دهنده آن است که در دوره همه‌گیری کرونا به حمل و نقل بی‌توجهی عمیقی صورت گرفته و تولید کارخانه‌ها متوقف شده است و اکنون در خصوص حمل‌ و‌ نقل بین شهری با کمبود ناوگان مواجه هستیم.

نورصالحی با بیان این که ما در حوزه حمل‌ و نقل درون‌شهری با این کاهش ناوگان مواجهیم خاطرنشان کرد: با همراهی و حمایت‌های صورت گرفته از سوی وزارت کشور تعداد اتوبوس خریدای شد و شهرداری اصفهان سهم 20 درصدی را واریز کرد، اما به دلیل وجود برخی دلایل تاکنون تنها 20 درصد این اتوبوس‌ها تحویل داده شده و این مشکل تقریبا برای تمامی شهرها وجود دارد.

وی افزود: اگر می‌خواهیم مردم بیشتر از حمل‌ و نقل عمومی بهره‌مند شوند تا نتیجه آن را در کاهش آلودگی هوا و مشکلات ترافیکی شاهد باشیم ضروری است که ناوگان را گسترش دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ضرورت راه‌اندازی هر چه سریع‌تر خط دو مترو اصفهان، خاطرنشان کرد: این گونه سرفاصله حرکت قطارها در خط یک کاهش پیدا می‌کند، همچنین در حوزه اتوبوس نیز باید برای تحویل اتوبوس‌های خریداری شده و خرید اتوبوس جدید اقدام کرد، در این خصوص نیز ضروری است تا حلقه اول ترافیکی شهرها را با حمل و نقل پاک درگیر کنیم.

وی با بیان آنکه مدیریت شهری در اصفهان تلاش می‌کند تا در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی گام بردارد، بیان کرد: خواسته ما از مدیریت استان تامین نیازهای این حوزه است. در خصوص خط دو مترو اصفهان پیش‌بینی می‌کنیم که بخش ابتدایی آن در پایان سال آینده راه‌اندازی شود.

نورصالحی تصریح کرد: جمعه گذشته دومین جلسه مدیریت شهری و مدیریت استان برگزار شد و این توجه استاندار به حوزه مدیریت شهری قابل تقدیر است.

وی در خصوص قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان خاطرنشان کرد: سال‌ها است که این پروژه که اکنون شیراز نیز به آن اضافه شده در حال پیگیری است با وجود این که این پروژه، تامین‌کننده مالی خارجی دارد و کارهای زیرساختی آن به خوبی پیش رفته و اکنون در مرحله تأمین ناوگان قرار دارد و با مبحث کندی سرعت و رکود مواجه است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اخبار حاکی است که این پروژه با بی‌مهری مسئولان ملی مواجه است بیان کرد: این موضوع در حالی است که مربوط به استان نیست و بعد ملی دارد، چرا که این پروژه باعث ورود دانش فنی قابل توجه به کشور می‌شود و از این طریق همه استان‌ها می‌توانند با خطوط سریع‌السیر به یکدیگر متصل شوند. فعال کردن این پروژه و حمایت تا مرحله داخلی‌سازی ضروری است که تداوم یابد.

اعداد نجومی در بیمه‌های ساختمانی

عباس حاج رسولی‌ها، رئیس کمیسیون حقوق، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان، ضمن گرامیداشت روز حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی با بیان این که فردوسی نماد دینی و ملی ماست که باید جایگاه او شناخته و مورد اهمیت قرار گیرد، اظهار داشت: مردم غیور اصفهان با اثرگذاری ویژه در جنگ تحمیلی، شهدای بسیار زیادی را به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از میهن تقدیم کرده است.

وی با بیان این که باید این مردم مورد لطف مسئولان قرار گیرند و بهترین خدمات به آن‌ها ارائه شود، افزود: ضروری است که مسئولان کشوری به مباحثی چون موضوع آب و قوانین مصوبی که موجود است، اما اجرایی نمی‌شود توجه داشته باشند تا جریان آب در زاینده رود به خصوص در شرق اصفهان پایدار بماند.

رئیس کمیسیون حقوق، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در بیمه‌‌های ساختمانی اعداد نجومی است و در برخی نقاط تا 200 برابر رسیده است. این سوال مطرح است که شهردار اصفهان در این زمینه چه می‌خواهد کند؟ این موضوع باید در جلسه‌ای با شهردار بررسی شود، زیرا پدیده‌ای غیر متعادل است.

وی تصریح کرد: شهرداران و مدیران شهری مراعات حال مردم را بکنند و اگر جایی بین مردم و شهرداری مشکلی وجود دارد مردم را در اولویت قرار دهند.

حاج رسولی‌ها با اشاره به دیدار اعضای شورای اسلامی شهر با آیت‌الله مظاهری گفت: ایشان همه حرفشان این بود که به مردم کمک کنید، یکی از مجموعه‌هایی که می‌تواند به مردم خدمت کند شهرداری است. 370 خدمت در شهرداری تعریف شده که باید به بهترین شکل ممکن به مردم ارائه شود.

وی با بیان اینکه دولت به دنبال فعال‌سازی بخش خصوصی است و از این ظرفیت باید بیشتر استفاده کرد، گفت: خیرین و صنعتگرانی که به دنبال حل مشکلات مردم هستند، کم نیستند. باید از ظرفیت آن‌ها برای خروج زندگی مردم از بن بست استفاده کرد، زیرا در حال حاضر مشکلات اقتصادی خانواده‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

اطلاع‌رسانی ضعیف طرح منزل

احمد شریعتی با تأکید بر لزوم تعیین تکلیف ساختمان‌های احداث شده بدون برنامه یا خلاف که به کمیسیون ماده 100 رفته، اظهار داشت: براساس اعلام دولت این ساختمان‌ها تا 30 آذر 1402 باید تعیین تکلیف شود. اصفهان در این زمینه از دیگر گلان‌شهرها عقب‌تر است. باید موضوع پیگیری و روند آن تسریع شود.

وی ادامه داد: اینکه در بودجه 1401 و 1402 برای مناطق کم برخوردار ردیف مشخص کردیم، اما بعضی از مدیران دغدغه انجام این کار را ندارند. مدیرانی که کار را دنبال نکردند بازخواست شوند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه باید فعالیت ویژه‌ایی در حوزه مهد ورزش پهلوانی انجام داد، تصریح کرد: امکانات ایستگاه‌ها بسیار ضعیف است و باید مورد توجه قرار گیرد تا برند ورزش پهلوانی که جوانمردی و ایثار و رشادت‌های مولا علی (ع) را ترویج می‌دهد، حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه در طرح منزل خدمات خوبی ارائه می‌شود، اما اطلاع‌رسانی مناسبی صورت نگرفته است، گفت: اطلاع‌رسانی این طرح سبب می‌شود تا قشر هدف بیشتر از این خدمات استفاده کنند.

شهر و شهرداری خودشان را برای جشن قهرمانی سپاهان آماده کنند

سید مصطفی نباتی‌نژاد نیز با بیان اینکه لیگ برتر فوتبال به ایستگاه پایانی رسیده، اظهار داشت: نماینده اصفهان در یک قدمی قهرمانی است. تاکید می‌کنیم که فدراسیون فوتبال و کمیته‌های داوران و اخلاق نهایت دقت را در هفته پایانی لیگ داشته باشند تا حقی از تیمی ضایع نشود، همچنین هیئت فوتبال و باشگاه سپاهان نیز از این حق صیانت کنند.

وی ادامه داد: شهرداری و اداره کل ورزش و جوانان و باشگاه سپاهان با احتمال قهرمانی، خود را برای برگزاری جشن باشکوه آماده کنند، زیرا سپاهان و زاینده رود جزو مولفه‌های نشاط آفرین شهر است و باید از آن حمایت کنیم.

نظرسنجی از شهروندان درباره 270 مضمون اصلی برنامه 1405

سید امیر سامع گفت: این بازنگری برنامه 1405 شروع شده و با بررسی 20 سند بالادستی از جمله سند برنامه و بودجه کشور، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و اسناد بالادستی استان و منشور شورای اسلامی شهر در حال انجام است.

رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: جلسات زیادی در این خصوص انجام شد. با بررسی‌های انجام شده، چند ده هزار گزاره استخراج شد و نظرات 10 سال اخیر مردم در 137 نیز استخراج شد و در یک نظام سلسله مراتبی این مسائل و راهکارها مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت 270 مضمون اصلی به دست آمد.

وی افزود: این مضامین در سامانه ثنا (نظرسنجی) به زودی در پرتال شهرداری قرار می‌گیرد تا مردم بتوانند درباره اهمیت و اولویت این راهکارهای اصلی که طی نظام فرآیندی استخراج شده نظر بدهند. 

سامع با بیان اینکه در نظام ارزشی بازنگری برنامه 1405 نیز روالی مشابه انجام شد، گفت: با بررسی‌های صورت گرفته و اولویت‌ بندی‌ها، 300 گزاره استخراج شد که با بررسی‌های انجام شده از این میان، به 40 و 20 و در نهایت 7 موضوع اصلی رسیدیم که شامل کرامت انسانی، شفافیت و فساد ستیزی، امانت داری، پاسداری هویت تاریخی و دینی، نیک نامی، عدالت محوری و مسئولیت پذیری و تلاش جهادی است.

مسئول اداره بافت تاریخی در شهرسازی مشخص شد

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان، رسول میرباقری بیان کرد: قرار است تعدادی از وزرا در اجلاس روسای کمیسیون‌های عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهرهای کشور حضور پیدا ‌کنند.

وی افزود: بعد از حدود یک سال و نیم دغدغه و پیگیری، مسئول اداره بافت تاریخی در شهرسازی مشخص شد. به جای انجام برنامه‌های موازی سعی شود مشکلات بافت تاریخی را به صورت ریشه‌ای استخراج کنند و کارهای زمین مانده دنبال شود.

شهرداری برای همه پروژه‌ها پیوست رسانه‌ای و خبری داشته باشد

محمدرضا فلاح با تاکید بر امیدآفرینی گفت: شهرداری برای همه پروژه‌ها و خدماتی که به مردم ارائه می‌دهد پیوست رسانه‌ای و خبری داشته باشد تا مردم از خدمات مطلع شوند.

وی ادامه داد: اگر قصد داریم معبری از شهر آسفالت یا پروژه‌ای اجرا شود معاونت برنامه ریزی نسبت به تخصیص به موقع اعتبار اقدام کند. برخی پروژ‌ه‌ها زمان اجرای خود را دارد و اگر بهار و تابستان را از دست بدهیم در فصل زمستان اقدام کیفی مناسبی انجام نخواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در بخش دیگری از تذکرات خود گفت: لازم است هرچه زودتر بدهی شهرداری به مالکینی که اراضی آن‌ها تملک شده پرداخت شود تا بقیه مالکین تشویق به انجام توافق با مدیریت شهری شوند.

وی با اشاره به لزوم طراحی و ساماندهی مناسب ورودی اصفهان از حصه که به محور تشریفات موسوم است، گفت: اگر قرار است شهرداری طراحی صورت دهد حتما قبل از آن نظر اعضای شورای شهر را بگیرد. پیشنهادهایی می‌شنویم که اگر اجرا شود نتایج خوبی نخواهد داشت و معضلاتی را برای محله حصه و ورودی اصفهان به وجود خواهد آورد.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار