در ستایش سردار

باید عملکرد یکی از بازیکنان تیم ملی در دو بازی آخر یعنی برابر لبنان و سوریه را بیشتر بررسی کرد. درست است که بدون هیچ شک و تردیدی، وحید امیری در این دو بازی، برترین بازیکن ایران بود ولی نمی‌شود به‌سادگی از کنار سردار آزمون عبور کرد.

به گزارش ذاکرنیوز، روزنامه شرق نوشت: «تیم ملی فوتبال ایران در یک‌قدمی صعود به جام جهانی است. شاگردان دراگان اسکوچیچ در اولین بازی برگشت از مرحله گروهی انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا موفق شدند در یک بازی بی‌نقص و البته تماشایی با سه گل از سد سوریه بگذرند و در جدول رده‌بندی با ۱۶ امتیاز به صدرنشینی‌شان ادامه دهند. حال که اختلاف تیم ملی ایران با امارات رده سومی به ۱۰ امتیاز رسیده، به این معنی است که ایران اگر روز هفتم بهمن از سد عراق عبور کند و سه امتیاز کامل را بگیرد، بدون حرف‌وحدیث سهمیه حضورش در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را نهایی می‌کند. البته ایران بسته به اتفاقاتی حتی در صورت کسب تساوی در آن دیدار هم مسافر قطر می‌شود.


به هر روی تا رسیدن به آن دیدار باید عملکرد یکی از بازیکنان تیم ملی در دو بازی آخر یعنی برابر لبنان و سوریه را بیشتر بررسی کرد. درست است که بدون هیچ شک و تردیدی، وحید امیری در این دو بازی، برترین بازیکن ایران بود ولی نمی‌شود به‌سادگی از کنار سردار آزمون، مهاجم تیم ملی ایران، عبور کرد. سردار در این دو بازی، دو بار گل‌زنی کرد که هر کدام از گل‌هایش، پایه‌گذار موفقیت تیم ملی و نهایتا پیروزی در بازی‌ها شد. او ابتدا در دقیقه ۹۱ دیدار با لبنان گل مساوی را زد و بعد هم در دیدار برابر سوریه مانع از گره‌خوردن شرایط بازی شد و روی سناریویی مشابه با گلی که به لبنان زد، توانست دروازه سوریه را هم باز کند. البته گل‌زنی شغل و وظیفه سردار آزمون در تیم ملی است ولی این دو گل اخیر او در شرایطی متفاوت زده شده که ارزش کار او را بیشتر می‌کند. سردار آزمون در حالی به اردوی تیم ملی اضافه شد که در روسیه با پرونده بحث‌برانگیزی روبه‌رو شده و آن‌ طور که یکی، دو رسانه روسی ادعا کرده‌اند حتی ممکن است شرایط برایش سخت‌تر از الان هم شود. البته بدون در نظر گرفتن درستی یا نادرستی ادعایی که علیه سردار آزمون مطرح شده، باید روحیه او را ستود. بازیکنان زیادی با قرارگرفتن در وضعیت سردار آزمون از لحاظ ذهنی به هم می‌ریزند و تمرکز لازم برای بازی‌های مهم را از دست می‌دهند ولی سردار با حرفه‌ای‌گری، این مورد را مدیریت کرد و اجازه نداد مشکلات احتمالی در زندگی شخصی‌اش، اثری منفی روی بازی‌اش در تیم ملی بگذارد.


از این مورد گذشته او در حالی دروازه رقبا در مرحله انتخابی جام جهانی را باز کرد که مهدی طارمی، فوق ستاره خط حمله تیم ملی، از سوی دراگان اسکوچیچ به تیم دعوت نشد. نبودن مهدی طارمی ناخودآگاه بار خط حمله تیم ملی را روی دوش سردار آزمون انداخت. این بار می‌توانست با حضور علیرضا جهانبخش تقسیم شود ولی محرومیت جهانبخش در بازی با سوریه، کار سردار را حتی از دیدار با لبنان هم سخت‌تر کرد. با وجود این سردار آزمون وظیفه‌اش را به بهترین شکل ممکن انجام داد. او که یکی از معدود بازیکنان تیم ملی بود که در فضای مجازی از مهدی طارمی حمایت و ابراز امیدواری کرد خیلی زود به تیم ملی برگردد، دو گل سرنوشت‌ساز را وارد دروازه لبنان و سوریه کرد تا جای خودش را در بین بزرگان فوتبال ایران باز کند. سردار در بازی نخست با به‌ ثمر رساندن سی‌وهشتمین گل ملی‌اش به علی کریمی رسید و چهارمین گل‌زن برتر تاریخ فوتبال ایران در رده ملی شد. در دیدار برابر سوریه او ترک عادت نکرد و این بار با گلزنی مجدد، علی کریمی را تنها جا گذاشت و در کنار جواد نکونام تبدیل به سومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی ایران شد. البته حرف‌وحدیث درباره ۳۹ گل جواد نکونام مطرح است و می‌گویند او ۳۸ گله است ولی هر چه باشد، تأثیری در سومین گلزن برتر بودن سردار آزمون در تاریخ فوتبال ایران به وجود نمی‌آورد. سردار البته می‌توانست به‌تنهایی این عنوان را از آنِ خودش کند، اگر در زدن ضربات نهایی به سمت دروازه رقبا دقت بیشتری می‌کرد. با همین عملکرد هم او در آستانه ۲۷‌سالگی رکورد در خور توجهی دارد و فقط دو اسطوره دیگر را بالاتر از خودش می‌بیند: اولی کریم باقری با ۵۰ گل ملی است و دیگری هم علی دایی با ۱۰۹ گل. اگر چه در حال‌ حاضر تصور رسیدن سردار آزمون به تعداد گل‌های ملی علی دایی غیر قابل باور به نظر می‌آید ولی او فاصله زیادی برای رسیدن به کریم باقری در رده دوم برترین گل‌زنان ملی ایران ندارد. با توجه به شرایطی که سردار آزمون از لحاظ سنی و موقعیتی در تیم ملی دارد، شاید نیاز به زمان زیادی برای عبور از کریم باقری نداشته باشد.


البته درخشش سردار آزمون فقط معطوف به رقابت‌های ملی نیست. او الان قریب به سه فصل است که عملکرد باثباتی در عرصه باشگاهی دارد و در تیم زنیت یکی از مهره‌های ارزشمند محسوب می‌شود. در همین فصل و تا به همین‌ جای رقابت‌ها او ۱۲ بازی برای زنیت انجام داده که از این تعداد هفت گل دارد و چهار بار هم به هم‌تیمی‌هایش پاس گل داده است. سردار با همین هفت گلی که تا به الان زده، در رده دوم برترین گل‌زنان لیگ روسیه قرار دارد و طبیعتا مثل یکی، دو فصل گذشته بخت زیادی برای رسیدن به عنوان آقای‌ گلی دارد. او که با زدن چهارمین گلش به سوریه، به رکورد علی دایی رسید و تبدیل به بازیکنی شد که بیشترین گل ایران را به سوری‌ها زده، یکی، دو رکورد در خور توجه دیگر هم دارد.


سردار فعلا با ۶۰ بازی ملی با ۲۰ گل زده در مرحله انتخابی جام جهانی، تبدیل به سومین گل‌زن ایران در این رقابت‌ها شده است. طبیعتا که باز همان دو چهره سرشناس تیم ملی یعنی کریم باقری و علی دایی در این رده‌بندی از او بالاتر قرار می‌گیرند ولی همان‌ طور که عنوان شد، سن‌ و سال سردار آزمون به‌ گونه‌ای است که می‌شود امیدوار بود او در آینده‌ای نه‌چندان دور، رکوردهای خاص‌تری هم از خودش به جا بگذارد؛ چه در عرصه ملی و چه البته در عرصه باشگاهی.»


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار