در دیدار تولیت آستان قدس رضوی با ‌ائمه جمعه و علمای اهل سنت ‌هرمزگان چه گذشت؟

تولیت آستان قدس رضوی گفت: روحانیون اگر در عرصه بیان حقایق و موضع‌گیری به نفع حق شجاعانه وارد نشوند، از ایفای نقش تاریخی و بهنگام خود در همراهی جبهه حق بازمی‌مانند و این بازماندن تأثیری اجتماعی خواهد داشت.

 به گزارش ذاکرنیوز، به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در دیدار جمعی از ائمه جمعه و علمای اهل سنت استان هرمزگان که در حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد؛ با اشاره به جایگاه علمای دین از منظر اسلام، اظهارداشت: در اسلام روایات بسیاری در فضیلت علمای ربانی و در مذمت علمای وابسته به دنیا و آن‌هایی که به علم‌شان عمل نمی‌کنند، آمده است.

وی با بیان اینکه قرآن همچنین علمایی که کتمان علم می‌کنند را لعن کرده است، اظهار کرد: قرآن کتاب هدایت، سعادت و حیات برای بشریت در تمام اعصار تاریخ است، در این کتاب نورانی کسانی که برای منافع شخصی و جناحی خود حقایق را کتمان می‌کنند و علم خود را بروز نمی‌دهند؛ مورد مذمت و لعن قرار گرفته‌اند.

تولیت آستان قدس رضوی بیان حقایق به مردم را یکی از وظایف روحانیت دانست و با اشاره به آیه «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ»، تصریح کرد: گاهی تبلیغ دین و بیان حقایق برای انسان خطراتی به همراه دارد، روحانیون مسلمان در بیان حقایق به جامعه باید تنها از خداوند خشیت داشته باشند و از هیچ‌کس جز او نترسند؛ اگر انبیاء الهی مردم را تنها به اقامه نماز و عبادت سفارش می‌کردند و به فرعون‌ها، ابوجهل‌ها و بت‌ها کاری نداشتند، کسی به آن‌ها متعرض نمی‌شد.

وی افزود: روحانیون و مبلغین دین در میدان تلاقى حق و باطل و میدان تبیین حقایق باید شجاعت بیان داشته باشند؛ روحانیون اگر در عرصه بیان حقایق و موضع‌گیری به نفع حق شجاعانه وارد نشوند، از ایفای نقش تاریخی و بهنگام خود در همراهی جبهه حق بازمی‌مانند و این بازماندن تأثیری اجتماعی خواهد داشت.

مروی ادامه داد: گاهی ممکن است بیان حقیقتی موجب ناخشنودی فردی، گروهی یا عده‌ای از مریدان شود؛ اما هنگامی که انسان حق را تشخیص می‎دهد باید آن را با شجاعت بیان کند و تنها رضای الهی را در نظر داشته باشد، زیرا اگر بنا بود تهدیدها مانع بیان حق شود اصلاً اسلام شکل نمی‌گرفت.

وی با اشاره به این روایت رسول اسلام که «هیچ پیامبری به‌اندازه‌ی من اذیت نشد»، خاطرنشان کرد: رسول اکرم(ص) بسیار نزد خداوند گرامی است به‌گونه‌ای که همه انبیای الهی نسبت به مقام آن حضرت غبطه می‌خورند؛ اما همین پیامبر نیز در رسالت خود متحمل رنج‌ها و اذیتهای فراوانی شد و مصائب بسیاری را در راه بیان حقیقت تحمل کرد.

وی با بیان اینکه اگر حقایق دین به‌درستی بیان شده بود داعش به وجود نمی‌آمد؛ اضافه کرد: داعش لشکری از کفار نبود، داعش لشکری متشکل از مسلمانان فریب‌خورده بود که دیگر مسلمانان را برای کسب بهشت می‎کشت؛ روشنگری و بیان حقایق با هدف جلوگیری از انحرافات به ویژه درخصوص نسل جوان، از وظایف علمای دین است.

تبلیغ چهره به چهره از اثرگذارترین شیوه های تبلیغ است

تولیت آستان قدس رضوی تبلیغ چهره به چهره را یکی از اثرگذارترین شیوه ارشاد دانست و عنوان کرد: منبرهای نماز جمعه، نماز جماعت و تبلیغ چهره به چهره بیشترین تأثیرگذاری و موفقیت را در هدایت انسان‌ها دارد و هیچ‌چیز نمی‌تواند جایگزین آن‌ها شود؛ امروز که نظام سلطه فرهنگ حق محور و توحیدی اسلام را مورد هجمه قرار داده روحانیت باید بیش‌ازپیش از این شیوه‌های اثربخش در جهت گسترش ارزش‌های معنوی و الهی یاری بگیرند و از میراث پیغمبر اسلام(ص) پاسداری کنند.

مروی داعش را محصول سوءاستفاده یهود از میراث پیغمبر اسلام(ص) دانست و گفت: معارف دین، بهشت، جهاد و شهادت میراث پیغمبر اکرم(ص) است، در قضیه داعش یهود از میراث گران‌قدر رسول اکرم(ص) استفاده و از میان امت پیامبر(ص) یارگیری و برای ضربه به اهداف نبی مکرم اسلام(ص) استفاده کرد؛ دشمن این‌گونه علیه اسلام کار می‌کند و در این شرایط وظیفه علمای دین برای پاسداری از میراث رسول اسلام(ص) بسیار سنگین است.

وی در ادامه به اغتشاشات اخیر در کشور اشاره و اذعان کرد: مسئله اعتراض در اغتشاشات اخیر نبود، بنده شخصاً در محل شهادت 2 تن از شهدای بسیجی عزیزی که در اغتشاشات اخیر مشهد مظلومانه به شهادت رسیدند حضور یافتم، این دو جوان از روی غیرت دینی با دست‌خالی در میدان دفاع از امنیت، آسایش و زندگی مردم در برابر اغتشاشگران حاضر شده بودند که با قساوت توسط آشوبگران با چاقو به شهادت رسیدند.

توطئه‌های دشمن علیه ملت ایران تمام‌شدنی نیست

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: کشتن، تخریب اموال مردم و آتش زدن اماکن عمومی نامش اعتراض است؟ در کجای دنیا آشوب و جنایت را تحمل می‌کنند؟ البته پشت‌صحنه‌ این قضایا دشمنان ملت ایران هستند؛ این فضای مجازی بلایی شده که به جان جوانان افتاده و با تحریک احساسات و ایجاد هیجانات کاذب آنان را به شمشیر کشیدن به روی هم تشویق می‌کند.

وی گفت: دسیسه‌ها و توطئه‌های دشمن علیه ملت ایران تمام‌شدنی نیست و استکبار برنامه‌های مفصلی دارد؛ زیرا از این انقلاب ضربه خورده است، پیش از انقلاب سفیر انگلیس و آمریکا در ایران وزیر، نخست‌وزیر و شاه تعیین می‌کردند حالا انقلاب اسلامی از کشور بیرون‌شان کرده و در منطقه هم مانع انجام نقشه‌های شیطانی آن‌ها می‌شود؛ ایرانی که روزگاری رعیت استکبار بوده حالا در برابر آنان می‌ایستد، از این روی نمی‎توانند انقلاب اسلامی را تحمل کنند و هرروز نقشه‌ای می‌کشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با بیان اینکه به لطف الهی در طول این 44 سال تمام توطئه‌های دشمن علیه انقلاب اسلامی شکست خورده است؛ ابراز کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب استکبار با دخالت‌های آشکار و پنهان خود و طراحی و پیاده‌سازی توطئه‌های گوناگون، سعی کرده انقلاب اسلامی را نابود کند، اما ایران علی‌رغم همه توطئه‌ها و تحریم‌ها نه‌تنها تضعیف نشد بلکه به اعتراف خودشان قدرت برتر منطقه شده است.

وی عنوان کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون دست نصرت خداوند را دائماً دیده‌ایم، به نصرت الهی هرگاه دشمنان و بدخواهان خواستند دست ستم به‌سوی این آب‌وخاک دراز کنند، شکست‌خورده‌اند؛ اغتشاشات اخیر نیز اگرچه یک دردسرها و زحماتی درست می‌کند، اما به یاری خداوند بالاخره همانند تمام دسیسه‌های دشمن جمع خواهد شد؛ اما در این میان ما باید به وظیفه خود که همان «جهاد تبیین» است، عمل کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه روحانیت باید با آگاهی بخشی و «جهاد تبیین» توطئه‌های دشمن را خنثی سازد؛ تصریح کرد: روحانیون باید مسائل سیاسی را برای جوانان و مردم تبیین و دشمنی‌های استکبار و غرب و تاریخ جنگ‌های صلیبی را که علیه مسلمانان به راه انداختند، را برای مردم بیان کنند.

مروی همچنین در این دیدار به بصیرت و هوشیاری مردم هرمزگان اشاره و اظهار کرد: مردم متدین، بصیر و دشمن‌شناس استان هرمزگان در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی سربلند بیرون آمدند که تلاش و نقش مثبت علمای شیعه و اهل سنت در روشنگری‌ مردم را نمی‌توان نادیده گرفت، مردم شریف اهل سنت استان هرمزگان حقیقتاً در برهه‌های مختلف خوش درخشیده‌اند.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار