سرخط روزنامه‌های مطرح جهان عرب؛

داستان‌پردازی رسانه‌های غربی درباره شورش «پریگوژین»

سناریوهای رسانه‌های غربی در خصوص کودتای فرمانده واگنر و گسترش توانمندی‌های موشکی نیروهای مقاومت فلسطین از محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.

به گزارش ذاکرنیوز دلایل فرمانده واگنر برای شورش علیه رئیس جمهور روسیه و خنثی شدن این کودتا در کمتر از ۲۴ ساعت و همچنین سناریوهایی که در رسانه‌های غربی در خصوص نمایشی بودن این کودتا مطرح می‌شود مورد توجه روزنامه‌های جهان عرب قرار گرفته است. از سوی دیگر روز گذشته نیروهای گردان‌های القسام از شلیک ۲ موشک از شهر جنین خبر دادند که باعث ایجاد نگرانی در میان فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی شده است.


داستان‌پردازی رسانه‌های غربی درباره شورش «پریگوژین»


«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله خود در رأی الیوم در خصوص روسیه نوشت: سناریوهایی که در رسانه‌های غربی و برخی دوستداران آمریکا در جهان عرب که تعداد آنها این روزها در حال کاهش است، مطرح می‌شود؛ نخست آنکه این نمایش به دست خود پوتین با هدف کنار زدن فرماندهان ارتش و وزیر دفاع این کشور طرح ریزی شده است. دوم آنکه هدف از شورش فرمانده واگنر، جایگزین کردن نیروهای رمضان قدیروف در اوکراین و چه بسا دیگر کشورها در آفریقا است. سوم آنکه این شورش بخشی از یک برنامه هوشمندانه برای زمینه سازی انتقال نیروهای واگنر به بلاروس با هدف اجرای عملیات جدید یعنی حمله به پایتخت اوکراین و به دست گرفتن کنترل آن مانند آنچه در خصوص شهر راهبردی باخموت رخ داد، به شمار می‌رود.


این سناریوها را نمی‌توان جدی گرفت چرا که پوتین نیازی به بهانه برای تغییر وزیر دفاع یا فرماندهان ارتشش بعد از موفقیت آنها در خنثی کردن ضد حملات اوکراین ندارد. از سوی دیگر پوتین به راحتی می‌تواند نیروهای واگنر را به بلاروس که همپیمان مهم روسیه است اعزام کند و نیازی به بهانه تراشی ندارد.


بار دیگر تاکید می‌کنم که بحران روسیه بر اثر بلندپروازی‌های فرمانده واگنر بعد از پیروزی نیروهایش در باخموت رخ داد چرا که وی فکر می‌کرد، جایش در وزارت دفاع است و چه بسا باید به جای پوتین بر کرسی قدرت بنشیند.


داستان‌پردازی رسانه‌های غربی درباره شورش «پریگوژین»


روزنامه القدس العربی صفحه نخست خود را به سخنان روز گذشته فرمانده نیروهای واگنر روسیه اختصاص داد و به نقل از وی نوشت: بازگشت نیروهای واگنر از ۲۰۰ کیلومتری مسکو، با هدف ممانعت از خون ریزی در روسیه صورت گرفت.


پریگوژین تاکید کرد که قصد نداشته، نظام حاکم در روسیه را ساقط کند. این در حالیست که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرده که سرویس اطلاعات این کشور در خصوص دست داشتن سرویس‌های اطلاعاتی غرب در تلاش برای کودتا در روسیه تحقیق می‌کنند.


داستان‌پردازی رسانه‌های غربی درباره شورش «پریگوژین»


روزنامه العربی الجدید در خصوص سخنان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر ممانعت از تشکیل کشور فلسطین نوشت: این سخنان نتانیاهو در راستای سیاست‌های کابینه وی که تندروترین کابینه در تاریخ این رژیم به شمار می‌رود، مطرح شده است. این سخنان همچنین به مثابه یک پیام خطاب به دولت آمریکا مطرح شده است، چرا که دولت آمریکا دست کم به صورت ظاهری و لفظی هم که شده، به راه کار تشکیل دو دولت پایبند است.


سخنان اخیر نتانیاهو باعث شده تشکیلات خودگردان فلسطین در شرایط سختی قرار بگیرد به ویژه آنکه تل آویو از مرحله بعد از رفتن محمود عباس رئیس این تشکیلات سخن گفته است.


داستان‌پردازی رسانه‌های غربی درباره شورش «پریگوژین»


روزنامه لبنانی الاخبار با اشاره به پرتاب ۲ موشک از سمت جنین نوشت: یکی از نگرانی‌های مهم سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی، دستیابی نیروهای مقاومت به تکنولوژی ساخت موشک بود اما تحولات روز گذشته نشان داد که آنچه که دشمن صهیونیستی از آن می‌ترسید بیش از هرزمان دیگری به مرحله تحقق، نزدیک شده است. نیروهای گردان‌های القسام روز گذشته از پرتاب ۲ موشک خبر دادند. ماه می گذشته نیز ارتش رژیم صهیونیستی از کشف یک سکوی پرتاب موشک در نزدیکی جنین در شمال کرانه باختری خبر داده بود.


تمام این تحولات به تلاش‌های نیروهای مقاومت برای ساخت موشک و پرتاب آن به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری اشاره دارد به طوری که حتی موشک‌های ساده کوتاه برد می‌تواند خود را به عمق اراضی اشغالی برساند.


داستان‌پردازی رسانه‌های غربی درباره شورش «پریگوژین»


روزنامه لبنانی البناء نیز در این خصوص به قلم ناصر قندیل نوشت: نیروهای مقاومت فلسطین بر اساس یک طرح مشخص مبنی بر اجرای عملیات پی در پی در کرانه باختری علیه نظامیان صهیونیست و شهرک نشینان و تثبیت قدرت در جنین و نابلس پیش می‌روند. این روند یکبار با استفاده از بمب‌های دستی و تخریب خودروهای زرهی رژیم صهیونیستی و یکبار از طریق شلیک موشک و نشان دادن توان هدف قرار دادن شهرک‌های نزدیک به جنین ظهور پیدا می‌کند. فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی از احتمال استفاده از پهپادها توسط نیروهای مقاومت در نبرد آتی در کرانه باختری سخن می‌گویند.


با توجه به سنگین بودن کفه ترازو در نبرد راهبردی میان تل آویو و نیروهای مقاومت به نفع این نیروها، مطمئناً ارتکاب هرگونه حماقت از سوی دشمن صهیونیستی باعث می‌شود کنترل اوضاع از دست خارج شود.


داستان‌پردازی رسانه‌های غربی درباره شورش «پریگوژین»


روزنامه سوری الثوره نوشت: امروز سالروز برافراشته شدن پرچم سوریه در آسمان شهر القنیطره در سال ۱۹۷۴ توسط حافظ اسد است. این پرچم بعد از شکست دادن دشمن و در راستای دیگر پیروزی‌های ارتش سوریه در خاک جولان و عقب زدن عناصر رژیم صهیونیستی برافراشته شد.


امروز ما معنی این پیروزی‌ها در تاریخ کشورمان را بیش از پیش در سایه نبردهای ارتش سوریه با عناصر تروریست برای حمایت از کشور، درک می‌کنیم. پیروزی ارتش سوریه و آزادسازی القنیطره، نقش به سزایی در حمایت از مقاومت عربی برابر دشمن صهیونیستی در جولان، فلسطین و جنوب لبنان ایفا کرد. سوریه همچنان بر سر حقوق مشروع خود ایستاده و در برابر دشمن صهیونیستی کوتاه نخواهد آمد و هرگز یک وجب از خاک خود را از دست نخواهد داد.


داستان‌پردازی رسانه‌های غربی درباره شورش «پریگوژین»


روزنامه سوری الوطن نیز به رایزنی سفر ایران در دمشق پرداخت و نوشت: حسین اکبری سفیر ایران در دمشق با حسین عرنوس نخست وزیر سوریه دیدار و در خصوص تقویت همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های نفتی و برقی رایزنی کرد.


دوطرف تاکید کردند که روابط فیما بین باید در زمینه‌های مختلف علوم و تکنولوژی و دیگر زمینه‌های اقتصادی با استفاده از ارزهای داخلی گسترش پیدا کند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار