خلاءهای قانونی در حمایت از معلولان شناسایی و رفع شود

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به خلاءهای قانونی موجود در حمایت از مددجویان معلول، گفت: قوانین خوبی نظیر معافیت‌های مالیاتی، کاهش ساعات کاری و ... برای همسر و فرزندان این قشر وجود دارد، اما این قوانین شامل حال خود معلولان نمی‌شود، بنابراین از مجلس شورای اسلامی انتطار می‌رود که این خلاءهای قانونی را شناسایی و رفع کند.

 به گزارش ذاکرنیوز، نرگس عسگری امروز ۹ آذرماه در نشست با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری به‌مناسبت روز جهانی معلولان با اشاره به اینکه ۳۱ هزار و ۹۱۶ فرد دارای معلولیت در استان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، اظهار کرد: ۴۱ درصد از این جمعیت افراد دارای معلولیت جسمی-حرکتی، ۳۰ درصد دارای معلولیت ذهنی، ۱۳.۸ درصد معلول بینایی، ۱۲.۴۶ درصد دارای معلولیت شنوایی، ۱۱.۲۶ درصد دارای معلولیت روان و ۱.۶ درصد افراد دارای اختلالات گفتاری هستند.


مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۸۱ درصد معلولان استان دارای پرونده کمیسیون پزشکی فعال هستند، ادامه داد: حمایت‌های بهزیستی باتوجه به نیازهای جامعه هدف حیطه‌های گوناگونی را شامل می‌شود که مهم‌ترین آن توانبخشی معلولان مبتنی بر زیست اجتماعی بوده و توانایی فعالیت و اشتغال در جامعه است، ۱۸هزار و ۲۹۰ معلول تحت پوشش بهزیستی استان تحت پوشش خدمات در محل زندگی هستند که با کمک اعتبارات دولتی و در قالب مؤسسات غیردولتی در کانون خانواده خود خدمات می‌گیرند، همچنین ۳۳ صندوق مالی با ۷۶۱ عضو مشغول خدمت‌رسانی به معلولان در راستای فعالت درآمدزا و استقلال بیشتر آنان هستند.


وی با اشاره به فعالیت کمیته مناسب‌سازی معابر و امکان برای معلولان به ریاست معاون استاندار چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: جلسات این کمیته هر سه ماه یکبار تشکیل و مصوبات آن جهت اجرایی شدن در راستای دسترس‌پذیر ساختن اماکن عمومی و معابر و ادارات ابلاغ می‌شود، اسفندماه ۹۹ در جلسه کمیته کشوری مناسب‌سازی ۹۳ شهر کشور از جمله فرخشهر در استان به‌صورت پایلوت برای تبدیل شدن به شهرهای بدون مانع انتخاب شدند که شهرداری‌ها موظف به پیگیری وظایف محوله در این خصوص هستند، همچنین ۲۹۹ نفر در استان از تسهیلات بهزیستی جهت مناسب‌سازی مسکن خود استفاده کردند.


عسگری پرداخت کمک هزینه و تسهیلات ویژه معلولان را از دیگر خدمات بهزیستی به جامعه هدف دانست و توضیح داد: در این راستا ۲۰۹۱ دانش‌آموز و ۴۹۷ دانشجوی شاغل به تحصیل در مقاطع مختلف کمک‌هزینه تحصیلی را دریافت می‌کنند، در سال‌جاری ۱۴۴۷ نفر از افراد دارای معلولیت از تسهیلات ایاب و ذهاب بهره‌مند شدند و ۱۷ نفر نیز پلاک ویژه خودرو دریافت کردند، ضمن اینکه ۳۵ بیمار دارای بیماری‌های منجر به معلولیت که نیازمند درمان‌ و تغذیه خاص هستند، از سوی بهزیستی استان حمایت می‌شوند.


ساختار مراکز نگهداری شبانه‌روز بهزیستی چهارمحال و بختیاری


مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با تشریح ساختار مراکز نگهداری شبانه‌روز بهزیستی استان، گفت: سه مرکز شبانه‌روزی سالمندان با پوشش ۱۷۵ نفر، پنج مرکز شبانه‌روزی نگهداری افراد دارای اختلالات هوش با پوشش ۲۶۷ نفر، پنج مرکز شبانه‌روزی بیماران روانی مزمن با پوشش ۲۵۴ نفر، یک مرکز شبانه‌روزی نگهداری بیماران جسمی حرکتی با پوشش ۳۰ نفر از جمله مراکز نگهداری افراد تحت پوشش بهزیستی هستند که به‌صورت دائمی مشغول ارائه خدمت هستند، همچنین سه خانه روان و سه خانه ذهنی از جمله خانه‌های حمایتی بهزیستی هستند که ۹۹ را تحت پوشش دارند، ۶۴ فرد معلول یا سالمند مجهول‌الهویه نیز در مراکز ویژه این افراد خدمات می‌گیرند.


وی با ارجح دانستن ارائه خدمات بهزیستی در منزل، تصریح کرد: بر این اساس پنج گروه مشغول خدمت‌رسانی به ۳۲۵ معلول هستند که به صورت دروه‌ای خدمات را دریافت می‌کنند، به دلیل هزینه‌های بالای نگهداری افراد دارای معلولیت به‌ویژه افراد ضایعه نخاعی، حق پرستار به خانواده‌های این معلولان پرداخت می‌شود که در این راستا ۵۴۵ نفر حق پرستار دریافت می‌کنند.


عسگری با بیان اینکه ارائه خدمت به صورت غیرحضوری و الکترونیکی در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: تلاش می‌شود که حتی‌الامکان کمک‌ها به صورت متمرکز از بهزیستی کشور به حساب افراد واریز شود تا مراجعات افراد به حداقل کاهش پیدا کند.


مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه از زمان شیوع کرونا دستورالعمل‌های ویژه برای کاهش آسیب به معلولان در دستور کار قرار گرفت، افزود: قرنطینه، جلوگیری از ملاقات، ایجاد امکان بازدید در فضای مجازی از راهکارهای کاهش آسیب‌ها بود؛ همچنین واکسیناسیون جامعه هدف علیه کرونا انجام شد که ۹۸  درصد دوز اول و ۹۲ درصد هر دو دوز را دریافت کرده‌اند و تزریق دوز سوم نیز طبق دستوالعمل انجام می‌شود.


عسگری به وجود ۴۴۲۲ معلول دارای اختلال بینایی در چهارمحال و بختیاری اشاره و عنوان کرد: فعالیت کتابخانه رودکی در شهرکرد ویژه نابینایان و گویا کردن کتاب در این کتابخانه و نیز تجهیز اتاق‌های هنر در مراکز توانبخشی و هنردرمانی برای معلولان ساکن مراکز توانبخشی از جمله خدمات بهزیستی به این قشر از معلولان است.


وی با یادآوری افزایش محسوس آمار معلولان از یک دهه گذشته تا کنون، بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد که در سال ۹۰، ۱۹ هزار ۳۳۳ نفر یعنی ۲.۱۶  درصد از جمعیت استان تحت پوشش بهزیستی قرار داشتند و اکنون آمار معلولان به ۳۱ هزار و ۹۱۶ نفر یعنی ۳.۲  درصد جمعیت استان رسیده که علت اصلی آن، ارتقای شناخت و آگاهی مردم برای دریافت خدمات از نهاد حمایتی بهزیستی است.


مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در خصوص فعالیت ۳۷ مرکز مثبت زندگی در استان، گفت: این مراکز با هدف ارائه خدمت به معلولان در نزدیک‌ترین محل سکونت آنان است تا ناچار به مراجعه مکرر به مرکز استان یا شهرستان‌ها برای دریافت خدمت و حقوق قانونی خود نباشند، به ازای هر مرکز مثبت زندگی، ۱۵۰ تا ۴۵۰ پرونده مددجویی تحت پوشش و پیگیری قرار می‌گیرد.


وی با اشاره به خلأهای قانونی موجود در حمایت از مددجویان، تصریح کرد: قوانین خوبی نظیر معافیت‌های مالیاتی، کاهش ساعات کاری و ... در خصوص همسر و فرزندان وجود دارد، اما این قوانین شامل حال خود معلولان نمی‌شود، بنابراین از مجلس شورای اسلامی انتطار می‌رود که این خلأهای قانونی را شناسایی و رفع کند و حمایت‌های قانونی برای معلولان نیز دیده شود.

منبع ایسنا

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار