خشونت محوری در دوره بایدن و احیای اقلیم‌ها در عراق

بغداد– ایرنا– با روی کار آمدن «جو بایدن»، نیروهای مرتبط با آمریکا در عراق و منطقه به طور محسوس به تشدید رویکردهای خشونت آمیز روی آورده اند و اکنون این اعتقادتقویت شده که انفجار تروریستی در بغداد و متعاقب آن حمله داعش به نیروهای الحشد الشعبی در شمال بغداد سرآغاز این تغییرات است.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از ایرنا، از نگاه عراقی ها شیخ نشین های حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات که بیشترین انگشت اتهام در حملات تروریستی اخیر در عراق به سمت آنها نشانه رفته، نشان دادند که متناسب با خوی دولت دمکرات بایدن، بار دیگر به بازی مورد علاقه خود در تشدید حملات تروریستی با  تکیه بر گروه های تروریستی سیراب از تفکرات وهابیت روی آورده اند.
در داخل عراق نیز متعاقب انفجار بغداد، حرف و حدیث هایی از وجود دستان پنهان داخلی در این انفجار در ارتباط با هواداران طرح «اقلیم سنی» یا جدایی طلبی کردستان عراق شنیده شده است.
برپایه این تحلیل، با توجه به دیدگاه سابق جو بایدن در خصوص ضرورت ایجاد اقالیم سه گانه در عراق شامل اقلیم کردستان، اقلیم سنی و اقلیم شیعه، از هم اکنون یک جریان عراقی که به کشورهای عربی منطقه نزدیک است با تشویش اوضاع داخلی عراق می کوشد، دولت بایدن را به حقانیت دیدگاه های سابقش در خصوص تجزیه عراق متقاعد کنند.
بر همین اساس «احسان الشمری» رییس مرکز پژوهش های «تفکر سیاسی» و مشاور سابق «حیدر العبادی» نخست وزیر پیشین عراق در توئیتی در صفحه شخصی اش نوشته است که «انفجار بغداد، تسویه حساب نیست بلکه تنها برای جلب توجه دولت بایدن به سمت عراق است.»
طیف نزدیک به آمریکا در داخل عراق و منطقه با این نگاه که احتمالا دولت بایدن برخلاف دولت ترامپ، به رویکرد دیپلماتیک و مذاکره برای حل و فصل مسائل منطقه ای و بین المللی روی بیاورد، می کوشد، مسیر این دولت را در منطقه تا حداکثر ممکن مین گذاری کند و به ترتیب گزینه های مذاکره و دیپلماسی را به حداقل ممکن برساند.

چرا مین گذاری در مسیر دولت بایدن؟
بسیاری از صاحب نظران منطقه ای و بین المللی درباره علت این رویکرد خشن دوستان آمریکا در آستانه شروع به فعالیت دولت بایدن سخن گفته اند که عمده آن به نگرانی دوستان آنها از اقدامات تنبیهی آمریکا بر می گردد.
بایدن در دوره رقابت های انتخاباتی عربستان سعودی را تهدید به برخورد کرده و درباره جنگ نابرابر یمن قول هایی داده که به مذاق سعودی ها خوش نمی آید.
باز کردن مجدد پرونده قتل «جمال خاشقجی» و محدودیت فروش سلاح به سعودی ها یا برخورد با دولت «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه و از سرگیری روابط با فلسطینی ها که خوشایند رژیم صهیونیستی نیست، بخشی از این خطوط عمومی است که دولت بایدن برای شروع به کار خود ترسیم کرده است.
در داخل عراق به دلیل تجربه دولت اوباما و قدرت گرفتن نسبی جریان های شیعی اسلامگرا مانند حزب الدعوه و مجلس اعلاء این نگرانی داخلی در بین جریان های عرب سنی وجود دارد که این جریان ها بار دیگر در دولت بایدن قدرت بگیرند، به ویژه اینکه برخی از رهبران سیاسی شیعه مانند «نوری المالکی» رهبر ائتلاف دولت قانون و دبیر کل حزب الدعوه اسلامی عراق با بایدن رابطه ای دوستانه دارد.
در عین حال کردهای عراق همواره از بایدن به عنوان یکی از دوستان نزدیک خود یاد کرده و از این حیث در مقایسه با عرب های سنی، خاطری آسوده تر دارند.
فراهم ساختن نوعی چتر حمایتی از اقلیم کردستان عراق از امیدهایی است که احزاب حاکم بر اقلیم کردستان عراق به دولت بایدن بسته اند.
 
رقابت درون دستگاهی در دولت آمریکا
جدا از این عوامل بومی به نظر می رسد همچنان رقابت های درون دستگاهی دولت آمریکا و اختلاف نظرها بین وزارتخانه امور خارجه با پنتاگون و سازمان سیا، در این نقص های امنیتی داخل عراق نقش داشته باشند به ویژه که گزارش هایی از همسویی نگرش های برخی از این دستگاه ها با منافع و سیاست های رژیم صهیونیستی منتشر شده است.
از این رو تحلیلگران، خودسری برخی دستگاه های آمریکا را در انفجار بغداد دور از ذهن نداسته اند تا به این ترتیب دولت بایدن را بر ضرورت حفظ معدود نظامیان و پایگاه های نظامی آمریکا در عراق متقاعد کنند.
اعلام وارد کردن چهار هزار عنصر گروه تروریستی داعش توسط آمریکا برای دست زدن به عملیات انتحاری در داخل خاک عراق، در همین راستا عنوان شده است.
منابع عراقی در گزارش هایی که هنوز به تایید رسمی دولت عراق نرسیده، گفته اند که آمریکا تاپایان ۲۰۲۰ این تعداد تروریست داعشی را با خودروهای حامل پرچم آمریکا به عراق منتقل کرده اند.

رژیم صهیونیستی بیشترین سودبرنده نا آرامیها در عراق
همه این تغییر رویکردها با صبغه خشونت که در انفجار بغداد و حمله داعش به نیروهای الحشد الشعبی در صلاح الدین تجلی یافته، به دلیل اینکه در نهایت با منافع رژیم صهیونیستی همخوانی دارد بر همین اساس، نقش این رژیم در این رویکرد، کلیدی و تعیین کننده تعریف شده است.
ائتلاف عربی – اسراییلی که در اواخر دولت ترامپ پایه ریزی شده و همسویی برخی جریان ها در داخل عراق با آن و تلاش برای تشویق عراق به پیوستن به این ائتلاف، همگی چرایی خشونت های اخیر عراق را تحلیل و تفسیر می کند.
بدون شک این ائتلاف منطقه ای ناخرسند از آمدن دولت بایدن، در این راستا بهترین بستر برای مهار سیاست های دولت دمکرات بایدن را عراق می داند و بر همین اساس طرح اقلیم سنی را که از ۲۰۱۱ به عنوان یک تاکتیک سیاسی مطرح بود، در این برهه نیز به عنوان یک تاکتیک برای مهار اقدامات دولت بایدن و توجیه خشونت ها در عراق مطرح خواهد کرد.  

در این میان نباید انتظار داشت وضعیت اقلیم کردستان عراق نیز دستخوش تغییر و تحول بنیادین شود اما بدون شک، از حمایت ها و وعده های فریبنده دولت دمکرات آمریکا که به خوبی این شیوه ها را می داند، بی نصیب نخواهد ماند.
این اعتقاد وجود دارد که وضعیت در مناطق کردنشین ترکیه و سوریه نیز به همین روال باقی خواهد ماند زیرا دمکرات ها نشان داده اند که چندان رغبتی به تغییرات بنیادین در سیاست های خارجی خود ندارند.
در سایه این تحولات انتظار می رود که دو مولفه خشونت تروریستی و طرح احیای اقلیمها همچنان در عراق به عنوان دو مقوله مطرح باشند که مقوله دوم در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور به عنوان فریب مردم عرب، سنی و کرد برای کسب آراء آنها مطرح خواهد شد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار