امام جمعه خیرآباد:

خرید خانه برای جوانان به یک رؤیا تبدیل شده است

امام جمعه موقت ورامین گفت: خرید خانه برای جوانان به یک رؤیا تبدیل شده است.

به گزارش ذاکرنیوز، حجت الاسلام جعفر طزری ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته خیرآباد گفت: پس از ۱۳ سال، توافقنامه احداث خط‌راه‌آهن رشت- آستارا در مراسمی با حضور رؤسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه به‌طور تصویری به امضا رسید و اسناد اجرایی شروع این پروژه به عنوان تنها گسستگی کریدور شمال- جنوب نیز در مذاکرات حضوری مسؤولان ایران و روسیه در تهران نهایی شد.


خطیب جمعه خیرآباد افزود: این کریدور بناست قاره‌های آسیا و اروپا را به همدیگر پیوند دهد و ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه را از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا برقرار سازد، با توجه به اینکه برخی از همسایگان نظیر قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان به نحوی محصور در خشکی هستند، برای رسیدن به دریا باید از طریق ایران کالاهای خود را حمل کنند.


طزری گفت: بهره‌مندی ایران از کریدورها ازجمله کریدور شمال- جنوب از این منظر بسیار حائز اهمیت است، این کریدور می‌تواند دیپلماسی سیاسی- اقتصادی ایران در قفقاز را بیش از پیش فعال و نقش‏آفرین کند.


وی اضافه کرد: تکمیل کریدور شمال- جنوب علاوه بر توسعه ترانزیت بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌های سرزمینی یک منبع درآمد پایدار برای ایران است، پیش‌بینی می‌شود با عملیاتی شدن کریدور شمال- جنوب، ایران بتواند سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد از این مسیر ترانزیتی کسب کند که می‌تواند تا حدی وابستگی کشور به درآمدهای نفتی را کاهش دهد.


امام جمعه خیرآباد گفت: ظرفیت ترانزیت کریدور شمال- جنوب ۳۰ میلیون تن در سال است، اما در حال حاضر ایران از ۲ میلیون تن این ظرفیت بهره می‌برد، اگر ایران به هدف خود در تبدیل شدن به هاب منطقه‌ای دست یابد، نیازی به خام‌فروشی موادمعدنی و نفتی نخواهد داشت و منافعی که از راه ترانزیت و گردشگری کسب می‌شود، کشور را از فروش مواد نفتی و معدنی خام بی‌نیاز می‌کند، از این کریدور سالانه حدود ۲۵٠ میلیارد دلار محصولات هندی و چینی و آسیای شرقی به مقصد اروپا تراتزیت خواهد شد. پیش‌بینی شده سهم ایران در ترانزیت کالا حدود ۴ درصد و تولید حدود ۱۵ درصد باشد.


طزری تاکید کرد: تکمیل و راه اندازی این طرح بزرگ بین‌المللی جایگاه ایران در اقتصاد بین‌الملل را از صادرکنندگی «موادخام» به جایگاه «ترانزیت» تغییر خواهد داد.


وی گفت: این کریدور از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی اوراسیا با خلیج‌فارس است که با توجه به نگاه دولت سیزدهم به دیپلماسی همسایگی و توسعه ارتباطات و مناسبات با کشورهای منطقه، می‌تواند نقش مهمی در ترانزیت کالاهای کشورهای منطقه‏ای و فرامنطقه‏‬ ا‏ی ایفا کند، استفاده از ظرفیت ترانزیتی کریدورها و نهادهای منطقه‬ ‏ای همچون سازمان همکاری شانگهای و غیره ازجمله اقدامات مهم دولت سیزدهم برای‬ گسترش دایره دیپلماسی اقتصادی و پیشبرد راهبرد تقویت ارتباط با منطقه و همسایگان در راستای منافع ملی است.


امام جمعه خیرآباد با اشاره به اینکه در چند روز گذشته ناو گروه ۸۶ ارتش بعد از ۸ ماه با طی کردن ۶۰ هزار کیلومترمربع دریایی و دور زدن دنیا به آب‌های کشورمان بازگشت، گفت: این سفر دریایی که برای اولین بار صورت می‌گیرد پیام‌های متعددی در بر دارد اول این سفر نمایش اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران در پهنه تمام اقیانوس‌های جهان است دوم اینکه تخصص همراه با دانش نوین دریا نوردی و تسلط دریا دلان ارتش بر علوم و فنون جهان دارد، پیام سوم، خودباوری و اتکاء به توانایی داخلی در به کار گیری تولیدات داخلی با آموزش داخلی، پیام چهارم اثبات توانمندی و اعتماد به نسل جوان نیروی انسانی و امید به تحقق گام دوم انقلاب اسلامی و پیام پنجم بی اثر شدن تحریم‌ها و تحقق شعار ما می‌توانیم است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار