حمایت ازخانواده‌های پرجمعیت عملی شد/فراهم آوردن خانه و امکان بیمه

سمنان- بحران جمعیت در کنار آب دو دغدغه جدی مسئولان استان سمنان است حالا اما دولت مشوق‌هایی مانند مسکن ملی و همچنین بیمه سلامت را برای فرزندآوری در این استان اعمال کرده است.

به گزارش ذاکرنیوز جمعیت در کنار آب بزرگترین بحران‌هایی هستند که امروز استان سمنان با آن روبرو شده است. استانی که جمعیت آن در سرشماری سال ۸۵ قریب به ۵۹۰ هزار نفر بود و در سال ۱۴۰۰ جمعیتی بالغ بر ۷۰۲ هزار نفر دارد این یعنی ۱۱۰ هزار نفر افزایش جمعیت در ۱۰ سال.


نرخ رشد جمعیتی که نزدیک به صفر است و در برخی نقاط مانند بی ارجمند، کوه زر و … حتی منفی است چرا که جمعیت بسیاری از این بخش‌ها کوچ کرده و در شهرهای دیگر مستقر شده‌اند. کافی است بدانیم که بخش بی ارجمند در حالی در سرشماری سال ۹۵ بیش از هشت هزار و ۳۰۰ نفر اعلام شده که در دهه ۶۰ این بخش نزدیک به ۱۰ هزار نفر جمعیت داشت. این نشان می‌دهد که نرخ رشد جمعیت در استان سمنان بحرانی است.


دولت سیزدهم سیاست‌های فرزندآوری را در استان سمنان ترویج و البته کار را با دو مقوله بسیار مهم شامل بیمه درمانی و هزینه‌های زادآوری و همچنین مسکن خانواده‌های پرجمعیت آغاز کرده است تا بتواند بخشی از مشکلات افزایش جمعیت و فرزندآوری را کاهش دهد آن هم در استانی که نرخ رشد جمعیت آن هفت دهم درصد است! اما پیش از آن باید به اهمیت جوانی جمعیت در استان سمنان پرداخت. یک کارشناس جامعه شناسی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه روند پیری جمعیت با شتابی بسیار عجیب در استان پیش می‌آید و این زنگ خطر جدی است، گفت: پیری جمعیت و عدم زاد و ولد متأسفانه آینده تاریکی را چه به لحاظ اقتصادی و اجتماعی و چه حتی به لحاظ فرهنگی در استان رقم خواهد زد.


محمدجواد ابراهیمی همچنین فقدان نیروی کار و هزینه بالای سالمندی در استان سمنان را دیگر عامل بحران‌زا دانست و تاکید کرد: همین حالا توسط مسئولان استان سمنان اعلام شده که این استان نیاز به ۱۰ هزار کارگر از خارج استان دارد این به معنای فقدان نیروی جوان در استان است از سوی دیگر هزینه درمان و نگهداری سالمندان و مستمری شأن تا چند سال دیگر اصلاً در توان ارگان‌های حمایتی نخواهد بود و این یک بحران عظیم است.


ابراهیمی با بیان اینکه پیری جمعیت همچنین سبب می‌شود تا ما نیروی کار کافی را در آینده نداشته باشیم، ابراز کرد: جامعه سالمند جامعه‌ای شاداب و پویا نیست در نتیجه نمی‌تواند نیازهای خودش را نیز رفع کند در نتیجه وقوع مشکلات در این جامعه آسیب پذیر، بلافاصله به بحران بدل می‌شود چرا که نیروی کار برای رفع آن وجود ندارد.


وی در پاسخ به سوالی با موضوع پیش بینی وضعیت آتی استان سمنان بیان کرد: به نظر می‌رسد که جمعیت ۷۰۲ هزار نفری استان سمنان با این نرخ رشد تا ۱۵ سال دیگر هم به یک میلیون نفر نخواهد رسید از سوی دیگر متأسفانه باید گفت طی سال‌های آتی به خصوص با مهاجرت و کاهش زاد و ولد روستایی، شاهد خالی شدن بسیاری از روستاهای استان از سکنه خواهیم بود.


حمایت ازخانواده‌های پرجمعیت عملی شد/فراهم آوردن خانه و امکان بیمه


راهکارهای دولتی برای بحران جمعیت


درست است که بحران جمعیت و آب با هم در استان سمنان رقابت می‌کنند تا هر کدام زودتر این استان را از پای در بیاورند اما مسئولان هم دست روی دست نگذاشته و به خصوص در ابتدای دولت سیزدهم شاهد اجرای طرح‌های خوب حمایتی از سوی مسئولان هستیم برای مثال مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان در گفتگو با  مهر، از ارائه پوشش‌های بیمه‌ای زنان باردار برای حمایت از فرزندآوری خبر داده است.


سید محمد حسینی با بیان اینکه پوشش بیمه‌ای زوج‌های نابارور از جمله طرح‌های بیمه سلامت برای حمایت از فرزندآوری است، گفت: بیمه سلامت استان زوج‌های نابارور را تا حداکثر ۴۹ سالگی و هر سال سه نوبت، تحت حمایت قرار می‌دهد که این افراد می‌توانند در مراکز دولتی تا سقف ۹۰ درصد هزینه‌ها از بیمه بهره مند شوند اگر زوجی درخواست درمان ناباروری در بیمارستان خصوصی داشت نیز می‌تواند از مراکز خصوصی استفاده کند اما بیمه سلامت همان تعرفه ۹۰ درصد هزینه‌های درمانی در بیمارستان‌های دولتی و نیمه خصوصی را ارائه می‌کند.


وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ بیمار در سال گذشته تحت پوشش بیمه ناباروری قرار گرفتند و دو نیم میلیارد ریال نیز برای آنها هزینه شد، افزود: حمایت از زنان باردار و فرزندان آنها از دیگر پوشش‌های بیمه‌ای در حوزه بیمه سلامت استان سمنان است.


بیمه سلامت پا پیش گذاشت


مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان درباره این پوشش بیمه‌ای گفت: هزینه‌های بیمه‌ای زنان باردار برای دهک اول تا سوم کاملاً رایگان است و زنان باردار بین دهک‌های چهار الی ۹ جامعه یک چهارم تا نصف هزینه‌های پویش بیمه بارداری را می‌پردازند در این پوشش بیمه‌ای حتی بالاترین دهک جامعه هم فقط ۵۰ درصد پوشش بیمه‌ای را خواهد پرداخت.


حسینی با بیان اینکه طرح مامایی نیز در زمره طرح‌های حمایتی بیمه سلامت برای زنان باردار است، بیان کرد: عقد قرارداد با ماماهای متقاضی از سوی بیمه سلامت برای خانم‌های باردار صورت می‌گیرد تا این افراد بتوانند از خدمات مامایی به خوبی بهره مند شوند.


وی با بیان اینکه تاکنون ۱۷ ماما داوطلب عقد قرارداد با بیمه سلامت شده‌اند، گفت: مادران باردار با حضور نزد این ماماها از همه خدمات مامایی بهره مند می‌شوند همچنین خدمات حمایتی بیمه سلامت در استان سمنان نیز در این مجموعه مد نظر قرار گرفته است.


حمایت ازخانواده‌های پرجمعیت عملی شد/فراهم آوردن خانه و امکان بیمه


زمین برای خانواده‌های پرجمعیت


معاون عمرانی استاندار سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه واگذاری واجدان شرایط قانون حمایت از از خانواده و جوانی جمعیت در استان سمنان زمین دریافت می‌کنند، تاکید کرد: برای این منظور افرادی که سه فرزند یا بیشتر دارند می‌توانند در یک سامانه مربوط به همین موضوع ثبت نام کرده و در فهرست قرار بگیرند.


محمد حمیدی با بیان اینکه ۴۷۷ نفر در سامانه مربوط در استان سمنان ثبت نام کردند، افزود: دستورالعملی در این باره وجود دارد که در آن اعلام شده حداکثر تا ۲۰۰ متر مربع زمین به صورت انفرادی به خانواده‌های واجد شرایط اهدا می‌شود.


وی با بیان اینکه هزینه زمین و آماده سازی آن برای این خانواده‌ها بسیار مناسب بوده که بعد از دو سال تنفس، بازپرداخت هشت ساله مشمول آنها خواهد شد، ابراز کرد: این قانون تا ۲۰۰ متر مربع زمین است و اگر زمین بیش از این میزان باشد مابقی آن به صورت نقدی و به قیمت روز محاسبه و از مردم دریافت می‌شود.


تسهیل شرایط خانه دار شدن


معاون عمرانی استاندار سمنان با بیان اینکه زمین برای این واجدان شرایط، به صورت انفرادی داده می‌شود تا بتوانند در ۲۰۰ متر مربع زمین، خانه ویلایی بسازند، بیان کرد: کسانی که از ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰ به بعد، فرزند سوم، چهارم یا بیشتر آنها متولد شده باشد.


حمیدی با بیان اینکه این یک امتیاز ویژه دولت است که بتوانیم برای ارتقای جمعیت، تسهیلگری کنیم، ابراز کرد: قانون گذار به دنبال این است که مشوق‌هایی برای افزایش جمعیت در نظر گرفته شود که یکی از این مشوق‌ها، اعطای زمین به صورت شرایط آسان و ویژه خواهد بود.


وی با بیان اینکه این زمین‌ها شرط ساخت هم برای سند ندارند و زمانی که متقاضی اقساط خود را پرداخت کند، سند به نام او می‌شود، گفت: تمام این مسائل برای تسهیل در واگذاری زمین و خانه دار کردن خانواده‌های پرجمعیت صورت می‌گیرد.


مسئولان استان سمنان در تلاش هستند تا با اعطای تسهیلات اشتغال و همچنین مشاغل روستایی و خانگی وضعیت اقتصادی را نیز بهبود ببخشند از سوی دیگر دولت تلاش دارد تا بحث واگذاری خودرو را نیز به خانواده‌های پرجمعیت در برنامه داشته باشد اما تمام این تلاش‌ها زمانی موفق می‌شود که بتوان به لحاظ فرهنگی نیز مقوله جمعیت را ترویج داد. باید دید که دولت در این زمینه تا چه اندازه موفق عمل خواهد کرد؟

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار