حقیقیان: ظرفیت‌های بالای ایران می‌تواند منافع اقتصادی فراوانی را نصیب اعضا سازمان شانگهای نماید

سفیر ایران در تاجیکستان در نشست مرکز دوستی و همکاری سازمان همکاری شانگهای بیان کرد که ظرفیت‌های بالای ایران می‌تواند منافع اقتصادی فراوانی را نصیب اعضا سازمان شانگهای نماید.

 به گزارش ذاکرنیوز ، علیرضا حقیقیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان امروز سه شنبه 23 آبان در نشست مرکز دوستی و همکاری سازمان همکاری شانگهای در آکادمی مدیریت دولتی وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان با موضوع «نقش امامعلی رحمان در تشکیل و توسعه سازمان همکاری شانگهای»  شرکت و سخنرانی نمود.

سفیر کشورمان در این نشست که نمایندگان مرکز دوستی و همکاری سازمان همکاری شانگهای در تاجیکستان، وزارت امور خارجه این کشور، آکادمی مدیریت دولتی،  شورای مشورتی مرکز دوستی و همکاری شانگهای در تاجیکستان و همچنین سفرای کشورهای عضو سازمان حضور داشتند طی سخنانی اظهار داشت: امروز سازمان همکاری شانگهای یکی از مهمترین مراکز ژئوپلیتیک، امنیت و توسعه اقتصادی جهانی است.

حقیقیان تصریح کرد: نقش رئیس جمهور محترم تاجیکستان در تأسیس و شکل‌گیری سازمان همکاری شانگهای و تدوین منشور و اسناد پایه این سازمان و تعیین مسیر پیشرفت و توسعه 20 ساله آن مهم و قابل توجه می‌باشد.

وی افرود: تاجیکستان از حامیان اصلی عضویت پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سازمان شانگهای بود و با مساعدت رییس جمهور این کشور و حمایت دیگر اعضای، درخواست ایران در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه در سال 2021 مورد پذیرش اعضا  قرار گرفت.

سفیر کشورمان بیان داشت: «تعامل و پیوستگی حداکثری» با کشورهای منطقه از جمله کشورهای عضو سازمان شانگهای و حضور موثر در ترتیبات منطقه‌ای و بین‌المللی، در کانون سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. توجه جمهوری اسلامی ایران به ترتیبات مهمی همچون سازمان همکاری شانگهای بیانگر اهتمام ما به شرکت در تلاش‌های کشورهای همسو برای پی‌ریزی یک نظام بین‌المللی عادلانه، متعالی و مبتنی بر مشارکت است.

حقیقیان افزود: ظرفیت‌های بالای ایران در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، شبکه گسترده حمل و نقل و ترانزیت، ظرفیت‌های بندری در دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند و مسیرهای ترانزیتی مانند کریدور حمل و نقل شمال- جنوب و مسیر ترانزیتی چابهار- آسیای مرکزی می‌تواند در تقویت ارتباطات منطقه‌ای، تامین امنیت غذایی و دسترسی اعضاء به بازارهای منطقه‌ای و جهانی مورد استفاده قرار گرفته و  منافع اقتصادی فراوانی را نصیب اعضا سازمان از جمله جمهوری اسلامی ایران نماید.

 

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار