مدیر گروه رتبه بندی ISC عنوان کرد:

حضور دانشگاه های ۱۷ کشور اسلامی در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۲

مدیر گروه رتبه بندی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) گفت: از ۲۷ کشور اسلامی در قاره آسیا،‌ دانشگاه های ۱۷ کشور در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۲ حضور دارند.

به گزارش ذاکرنیوز به نقل از مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، دکتر منصوره صراطی با اعلام این خبر گفت: پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از نظام های رتبه بندی معتبر در سطح بین المللی است که در ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه های آسیایی را در کنار رتبه بندی های بین المللی خود انجام داد.


وی افزود: در گزارش اخیر رتبه بندی دانشگاه های آسیایی در سال ۲۰۲۲، تعداد ۶۱۶ دانشگاه از ۳۱ کشور رتبه بندی شده اند و از ایران تعداد ۵۸ دانشگاه حضور داشته اند که ۶ دانشگاه کشور در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته اند. این در حالی است که تعداد دانشگاه های ایران در سال گذشته ۴۷ دانشگاه بوده است.


صراطی گفت: روش شناسی این رتبه بندی همانند روش شناسی رتبه بندی جهانی دانشگاه ها است که از ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار آموزش (۲۵)، پژوهش (۳۰)، استنادات (۳۰)، درآمد صنعتی (۷.۵) و وجهه بین المللی (۷.۵) بهره جسته است. در رتبه بندی دانشگاه های آسیایی پس از محاسبه امتیازات بر اساس شاخص ها، نتایج کسب شده بر اساس دانشگاه های موجود باز تنظیم شد.


وی یادآور شد: در رتبه بندی آسیایی تایمز در سال ۲۰۲۲ دانشگاه های Tsinghua University و Peking University از کشور چین مانند سال گذشته رتبه های اول و دوم را در بین دانشگاه های آسیایی به خود اختصاص داده اند و برای سومین سال متوالی دو دانشگاه از چین در صدر جدول این رتبه بندی دیده می شود.


مدیر گروه رتبه بندی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) گفت: مانند سال گذشته دانشگاه های NUS (National University of Singapore) سنگاپور و UHK (University of Hong Kong) از هنگ کنگ به ترتیب رتبه های سوم و چهارم را دارند.


وی گفت: همانند سال های گذشته، کشور ژاپن با ۱۱۸ دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه را در این رتبه بندی دارد (سال گذشته این رکورد ۱۱۶ بوده است) و بهترین دانشگاه آن University of Tokyo با رتبه ۶ است.


صراطی خاطرنشان کرد: ایران در سال ۲۰۲۲ تعداد ۵۸ دانشگاه در بین دانشگاه های برتر آسیایی داشته است که این تعداد در سال ۲۰۲۱، ۴۷ دانشگاه و در ۲۰۲۰، ۴۰ دانشگاه، در ۲۰۱۹، ۲۹ دانشگاه در سال ۲۰۱۸، ۱۸ دانشگاه و در سال ۲۰۱۷ برابر با ۱۴ دانشگاه بوده است. سهم ایران از نظر تعداد دانشگاه ها در سال ۲۰۱۳ برابر با ۳ درصد بود که در سال ۲۰۲۲ به ۹.۴ درصد رسیده است.


وی گفت: در رتبه بندی آسیایی ۲۰۲۲ تایمز، تعداد ۵۸ دانشگاه از ایران حضور دارند. دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با رتبه ۵۷ اولین دانشگاه ایران و دانشگاه های علوم پزشکی کردستان، پزشکی مازندران و صنعتی شریف به ترتیب با رتبه های ۶۴، ۶۸، ۷۰ بهترین رتبه های ایران را کسب کردند.


حضور دانشگاه های ۱۷ کشور اسلامی در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۲


مدیر گروه رتبه بندی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) با اشاره به عملکرد دانشگاه های کشورهای اسلامی قاره آسیا در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۲ گفت: از ۲۷ کشور اسلامی در قاره آسیا،‌ دانشگاه های ۱۷ کشور در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۲ حضور دارند.


وی گفت: از لحاظ تعداد دانشگاه، کشور ایران با ۵۸ دانشگاه رتبه اول و ترکیه و پاکستان به ترتیب با ۵۴ و ۲۱ دانشگاه رتبه دوم و سوم را دارند. دانشگاه فلسطین برای اولین بار است که در این رتبه بندی حضور پیدا می کند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار