در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

جشنواره بزرگ غزل فارسی خون تازه‌ای در رگ‌های شعر معاصر فارسی می‌دمد

دبیر نخستین جشنواره بزرگ غزل فارسی گفت: ساز و کار جشنواره ما به گونه‌ای است که مستقل از هر ارگانی باشد و به دنبال گرفتن بودجه نرفتیم.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان نخستین جشنواره بزرگ غزل فارسی در فضای مجازی برگزار می‌شود و  ساز و کاری کاملا متفاوت را در انتخاب اثر برگزیده کار خود دنبال می‌کند. در اسامی هیئت داوران جشنواره اسامی کسانی، چون احسان افشاری احسان انصاری، علیرضا بدیع، مجید ترکابادی، محمد حسن جمشیدی، حسین دهلوی، سجاد رشیدی پور، حسین زحمتکش، سجاد سامانی، مژگان عباسلو، امید صباغ نو، علی مقیمی، لیلا کردبچه و نفیسه سادات موسوی به چشم میخورد.

بیشتر بخوانید:

سلبریتی‌هایی که به بیلبورد‌های تبلیغاتی کتاب تبدیل شده‌اند


اما این جشنواره بزرگ غزل فارسی که کاملا مستقل است، با حواشی‌ همراه شد. شاعرانی از جمله فاطمه اختصاری، سید مهدی موسوی و  محمدرضا حاج رستم بیگلو به این جشنواره اعتراض کردند. اعتراض این شاعران بیشتر به ترکیب داوران جشنواره بود و این اعتراض‌ها را در استوری هایشان در اینستاگرام مطرح کرده بودند. سید مهدی موسوی و فاطمه اختصاری چند سال پیش از سوی دادگاه به زندان محکوم شدند و الان در خارج از کشور اقامت دارند.

محمدسعید بیکلر دبیر نخستین جشنواره بزرگ غزل فارسی در پاسخ به مسائلی که پیرامون جشنواره مطرح شده است به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: حدود یک سالی بود که حلقه غزل فارسی با توجه به نوعی کم کاری شاعران جوان و بی انگیزگی که برخی برای اعتلای غزل و شعر فاخر فارسی انجام داده بودند، تصمیم گرفت که حرکت رو به جلویی انجام دهد. پس از گفتگو‌هایی که بیش از ۱۰۰ ساعت طول کشید، به این نتیجه رسیدیم که جایزه مستقل ادبی برگزار کنیم. جایزه‌ای که به طور تخصصی به غزل و شعر‌های کلاسیک بپردازد. این جشنواره می‌تواند خون تازه‌ای در رگ‌های شعر معاصر فارسی بدمد. این اقدام برای پیشرفت شعر که یک هنر اعلای اسلامی است انجام شد. در تمام کشور‌های اسلامی شعر و ادب مهمترین هنر شناخته شده و یک هنر اصیل اسلامی است.

وی افزود: تصمیم گرفتیم به دلیل دشواری ارتباط برقرار کردن با ارگان‌های مختلف برای حمایت مالی، کاری کنیم که جشنواره  روی پای خودش بایستد،  مستقل باشد و خود جشنواره بودجه اش را تامین کند. از این رو تصمیم برآن شد که از حامیان مالی مستقل استفاده کنیم. یک سری پیج ادبی و انتشاراتی‌های فاخر ودغدغه‌مند که هدفشان اعتلای شعر و غزل فارسی است حامیان مالی ما هستند. از آنجایی که شرط دریافت ورودی از شرکت کنندگان را حذف کردیم، در ازای آن شرکت کنندگان را ملزم کردیم تا حامیان مالی ما را در اینستاگرام دنبال کنند و نفر برگزیده جشنواره ۱۲۰ میلیون ریال جایزه دریافت می کند.

دبیر نخستین جشنواره بزرگ غزل فارسی بیان کرد: متاسفانه هر جشنواره‌ای که برگزار می‌شود به حمایت از یک جریان خاص ادبی متهم می‌شود و گمان می‌کنند اثر برگزیده متعلق همان نهله هاست. برای همین ساز و کار داوری را متفاوت طراحی کردیم. ۵۰ درصد نمره را داوران مطرح  و ۵۰ درصد دیگر را هیئت ژوری به آثار ارسالی می‌دهند. باتوجه به اینکه هدفمان جوانگرایی و توجه به سلیقه مخاطب امروز بود، به ۱۴ داور حاضر در جشنواره رسیدیم که همگی شاعران جوان و دغدغه مندی هستند که باتوجه به سنشان در فضای ادبی بسیار موفق بودند.

وی ادامه داد: کمیته‌ای تشکیل دادیم و هر کدام از دوستان که شعر شناس و ادیب بودند رزومه شان را برای کمیته می‌فرستادند و براساس آن گرینش می‌کردیم تا هیئت ژوری تشکیل شود. تعداد اعضای این هیئت چندین برابر هیئت داوران است. اثر برگزیده این هیئت ما حاصل اجماع جامعه ادبی می‌شود، چیزی که تابه حال کمتر شاهدش بودیم. باید به اثری که ۱۰۰ شعر شناس آن را انتخاب می‌کنند  اهتمام ورزید و توجه کرد.

بیکلر تصریح کرد: نیازی نیست که داوران نخستین جشنواره غزل فارسی حتما در اینستاگرام دنبال شوند، داوران بدون چشم داشتی با ما همکاری کردند و دنبال کردن داوران اختیاری است و ما برای احترام به آن‌ها صفحه هایشان را در لیست دنبال کنندگانمان در اینستاگرام قرار دادیم. اینکه دوستان با این دستاویز به ما حمله می‌کنند کاملا اشتباه است. از طرفی ساز و کار جشنواره ما به گونه‌ای است که مستقل از هر ارگانی باشد و به دنبال ارگان‌های مختلف برای گرفتن بودجه نرفتیم. لذا با این کار توانستیم نهله‌های مختلف ادبی را دور هم جمع کنیم. این جشنواره را می‌توانیم اولین جشنواره مجازی غزل فارسی بدانیم، چون تابه حال جشنواره‌ای با عنوان غزل فارسی در فضای مجازی برگزار نشده است و به دلیل شیوع ویروس کرونا این جشنواره ادبی مجازی برگزار شد.

وی افزود: داوران نخستین جشنواره بزرگ غزل فارسی نظر تخصصی دارند از این رو باید به نظر آن‌ها در جشنواره توجه کرد. برای همین جایزه‌ای را به جایزه هیئت داوران اختصاص دادیم. در کنارش یک جایزه به نام آرای مردمی برگزار می‌کنیم، همه شعر دوستان گرامی می‌توانند اثر مورد نظرشان را انتخاب کنند. اثری که بیشترین رای را بیاورد جایزه آرای مردمی را از آن خود می‌کند. مهلت ارسال اثر ما هم از اول تا بیستم مهر ماه است.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار