جدیدترین تغییرات در ثبت‌نام مالیاتی صاحبان مشاغل

سازمان امور مالیاتی کشور اصلاحاتی در ثبت نام اشخاص حقیقی و حقوقی در نظام مالیاتی اعمال کرده است که لازم است فعالان اقتصادی با آن‌ها آشنا شوند.

به گزارش ذاکرنیوز، طبق این اصلاحات همچنان فراخوان‌های قبلی ثبت نام سازمان که تا پایان سال ۱۳۹۴ انجام شده، همچنان برقرار است.


در موارد ثبت شخص حقوقی و یا ایجاد یک نوع فعالیـت توسـط شـخص حقیقـی بـا صـدور مجـوز فعالیت از سوی مراجع ذیربط، سازمان باید در اجرای مقررات با دریافت اطلاعات لازم از مرجع ثبت یا صدور مجوز فعالیت نسبت به ثبت نام مؤدی در نظام مالیاتی اقدام و نتیجه را (به صورت مکاتبه، ارسال پیامک یا از طریق کارپوشه سامانه مودیان) به مؤدی اعلام کند.


 در صـورت نیـاز بـه ثبـت اطلاعـات تکمیلی،  مؤدی مکلف است با اعلام سازمان با مراجعه به سامانه ثبت نام مؤدیانش، نسبت به تکمیل اطلاعات ثبـت نام اقدام کند.  


ثبت‌نام جداگانه برای هر واحد شغلی 



همچنین، صاحبان مشاغل برای هر واحد شغلی یا برای هر محل، جداگانه در نظام مالیاتی ثبت نام می‌شوند و چنانچه صاحبان مشاغل موضوع این آیین نامه براساس مجوز صادره از مراجع ذی صـلاح، بـیش از یک محل فعالیت برای همان مجوز داشته باشند، برای تمامی این محل‌ها فقط یک ثبـت نـام صـورت خواهـد گرفت و بنا بر اعلام مؤدی (ضمن اعلام مشخصات کامل تمام محل‌های فعالیت) یکی از این محـل‌هـا، به عنـوان محل اصلی فعالیت مشخص و سایر محل‌ها به عنوان شعبه منظور خواهد شـد.


در صـورت عـدم انتخـاب مؤدی، تعیین محل اصلی فعالیت به تشخیص سازمان خواهد بود و اگر صاحبان مشاغل موضوع این آیین نامه، در یک محل بیش از یک فعالیـت شـغلی داشـته باشـند، مکلف به یک ثبت نام برای کلیه فعالیت‌های شغلی محل مذکور هستند.  


همچنین، کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی که نوع فعالیت آنان، ایجاد دفتر یـا فروشـگاه در یـک یـا چنـد محل دیگر را اقتضا کند،  مؤدی می‌تواند برای کلیه محل‌های مذکور یک ثبت نام به نشانی که به عنـوان محـل اصلی فعالیت اعلام می‌کند، انجام و یک فقره اظهارنامه بـرای کلیـه درآمـدهای حاصـل از فعالیـت‌هـای خـود تسلیم کند که در این صورت برای آن یک پرونده به نشانی که اعلام می‌کند، تشکیل می‌شود.  


طبق اصلاحات صورت گرفته، مشاغلی که به صورت مشارکت مدنی اعم از قهری یا اختیاری اداره می‌شوند، به عنـوان یـک مؤدی در نظام مالیاتی ثبت نام خواهند شد و باید در زمان ثبت نام یا تکمیل اطلاعـات ثبـت نـام،  اطلاعات مورد نیاز کلیه شرکا و نسبت سهم هر شریک را اعلام کنند.  


اعلام هرگونه تغییرات در واحد شغلی به سازمان 


از سوی دیگر، مشمولین ثبت نام مکلفند هر گونه تغییرات از جمله انحلال، تعطیلی فعالیت (دائم یـا موقـت)، تغییـر نـام، تغییر شغل، تغییر نشانی، تبدیل فعالیت انفرادی به مشارکتی و یا بالعکس، تغییر شرکا (اختیاری یا قهری) و یا سایر موارد را حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ انجام یا وقوع تغییرات به سازمان اعلام کنند.  


در راستای ثبت نام در نظام مالیاتی، برای اشخاص حقوقی (به اسـتثنای اشـخاص موضـوع مـاده ۲ قـانون) شناسـه ملـی بـه عنـوان شـماره اقتصادی آن‌ها محسوب می‌شود و برای اشخاص موضوع ماده ۲ قانون و صاحبان مشاغل، سـازمان موظـف اسـت پس از ثبت نام برای آنها شماره اقتصادی بر مبنای شناسه یا شماره ملی آن‌ها صادر و ابلاغ کند.  


در این بین تا زمانی که برای اشخاص موضوع ماده ۲ قانون و صاحبان مشاغل، شماره اقتصادی جدیـد صـادر نشـده است،  از شناسه ملی، شـماره ملـی، شناسـه مشـارکت مـدنی و شـماره اختصاصـی اشـخاص خـارجی استفاده کنند.  


 انتهای پیام 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار