ثبت‌ جهانی هگمتانه به بازار اکباتان رونق می‌بخشد

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با بیان اینکه خیابان اکباتان زمانی بارانداز شهر بوده است، گفت: در صورت ثبت جهانی رونق به این منطقه باز می‌گردد.

به گزارش ذاکرنیوز ، علی‌اکبر نظری پیش از ظهر امروز در کمیسیون خدمات شهری با موضوع بررسی مشکلات پیاده راه اکباتان در مسجد صاحب الزمان (عج) و با حضور اعضای کمیسیون، مدیران شهرداری، فرمانده انتظامی شهرستان همدان، نماینده فرماندار و نمایندگان کسبه پیاده‌راه اکباتان، اظهار کرد: یکی از نکات مورد عنایت در کشور بحث ثبت جهانی هگمتانه است.

وی به فلسفه وجودی ثبت هگمتانه و قدمت و تاریخ شهر همدان اشاره کرد و گفت: در شهری با چنین جایگاهی باید تدابیر بر مبنای این قدمت باشد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان بیان کرد: در طرح تفصیلی شهر، پیاده‌راه سازی 6 خیابان منتهی به میدان دیده شده و بر مبنای این سند بالادستی، تدابیری نیز طی سال‌های گذشته اندیشیده شد و اکنون علاوه بر آن ثبت جهانی هگمتانه نیز مد نظر قرار گرفته است.

نظری با اشاره به مراجعه کسبه پیاده‌راه اکباتان به شورا و بیان مشکلات، افزود: کسبه مشکلات عدیده‌ای در این منطقه دارند که نیاز به بررسی و بازگرداندن رونق به پیاده‌راه است.

وی با بیان اینکه خیابان اکباتان زمانی بارانداز شهر بوده و کاروانسراهای موجود در آن دال بر این مطلب است، تصریح کرد: در گذشته رونق در این منطقه وجود داشت و نیاز به اندیشیدن تدابیری برای رونق‌بخشی مجدد است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان ادامه داد: مدتی است کسبه به دلیل عدم رونق و مسایل دیگر در قسمت انتهایی پیاده‌راه اکباتان با مشکلاتی مواجه بودند که در صورت ثبت جهانی رونق به این منطقه نیز باز می‌گردد.

نظری با اشاره به درخواست‌های بازاریان خاطرنشان کرد: جمع‌آوری و ساماندهی انگشتر فروش‌ها و کهنه فروشان، جمع‌آوری معتادین، جداره‌سازی و رونق‌بخشی به پیاده‌راه از جمله این موارد بوده است.

وی تأمین امنیت در این منطقه را یکی از مسائل مهم در رونق پیاده‌راه و حضور گردشگران برشمرد و یادآور شد: اگر امنیت نباشد سرمایه‌گذار و گردشگر نیز نخواهیم داشت و باید به شکلی مجموعه شکیلی برای فعالیت و حضور نیروهای انتظامی فراهم شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان اظهار کرد: امید که رونق لازم با هماهنگی و همکاری و ثبت جهانی هگمتانه به بازار همدان بازگردد.  

‌‌درخواست‌های کسبه پیاده‌راه اکباتان انجام شد‌

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه بازار یکی از ارکان نظام اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است، گفت: بازار در هر شهری اهمیتی ویژه‌ای دارد و بازار همدان نیز از همان ابتدا و قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مسائل مختلف بسیار تأثیرگذار بوده است. 

محمود مسگریان توجه به مجموعه بازار را به عنوان یک فضای اجتماعی و اقتصادی وظیفه همگان دانست و بیان کرد: تمام مسئولان در رده‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی باید به این پایگاه توجه ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه بسیاری از درخواست‌های کسبه پیاده‌راه اکباتان انجام شده و یا در حال انجام است، افزود: شورای شهر نیز به این پایگاه اجتماعی و اقتصادی توجه داشته و در بحث جداره‌سازی اکباتان نیز مصوباتی داشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان تصریح کرد: اکنون اتفاق مهم ثبت جهانی هگمتانه و مسیر آن تا آرامگاه بوعلی مطرح بوده و مهمترین مورد در این مسیر ثبت جهانی بازار همدان است که باید از این فرصت استفاده شود.

وی با بیان اینکه تمام تلاش شورای شهر، مدیریت شهری و دستگاه‌ها و مسئولان مربوطه بر رونق‌بخشی به پیاده‌راه اکباتان است، ادامه داد: شورای شهر در تمام موضوعات و مسائل شهری پیگیر بوده و امید است در این مورد ویژه نیز با تلاش و همت همگانی شاهد ثبت جهانی هگمتانه و رونق اقتصادی در شهر و به ویژه بازار باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان خاطرنشان کرد: در این دوره هماهنگی و همکاری بین مدیریت شهری و میراث فرهنگی در حد وافر بوده و امیدواریم این هماهنگی‌ها با ثبت جهانی هگمتانه نتیجه‌بخش باشد. 

‌پیوست انتظامی و امنیتی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها دیده شود

فرمانده انتظامی شهرستان همدان نیز یکی از مشکلات پیاده‌راه اکباتان را حضور معتادان در این محیط دانست و ادامه داد: وظیفه پلیس جمع‌آوری معتادین بوده و آمادگی این کار را نیز داریم و از شهرداری نیز در خصوص این موضوع مطالبه داشته و داریم البته ساماندهی آنها بر عهده سازمان بهزیستی است.

هادی نجفی از دیگر موضوعات و معضلات شهر را عدم مدیریت زباله‌گردها برشمرد و خاطرنشان کرد: هیچ‌گونه بانک اطلاعاتی و مشخصه‌ای از این افراد وجود ندارد که این موضوع نیز موجب بروز مشکلاتی شده است.

وی با تأکید بر اینکه امنیت یک محصول مشترک است، یادآور شد: این مهم با مشارکت همه دستگاه‌ها و نهادها از جمله شهرداری، پلیس و... با همراهی مردم ایجاد می‌شود.

فرمانده انتظامی شهرستان همدان اظهار کرد: یکی از مطالبات پلیس در نظر گرفتن پیوست انتظامی و امنیتی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌هاست و در حوزه مرکزی میدان امام (ره) نیاز به یک ایستگاه پلیس بوده که متأسفانه این پیوست در پیاده‌راه‌ها دیده نشده است.

گفتنی است در این جلسه تعدادی از نمایندگان کسبه پیاده‌راه اکباتان نیز مشکلات و مسائل بازاریان و درخواست‌هایی به منظور رونق‌بخشی به این منطقه را بیان کردند.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار