تکیه بر دانش فنی و افزایش تنوع ژنتیکی از راهبردهای توسعه زراعت

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: تکیه بر دانش فنی و افزایش تنوع ژنتیکی از مهمترین راهبردهای توسعه زراعت پایدار در کشت دیم است.

 به گزارش ذاکرنیوز به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مظفر روستایی، رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: در زراعت دیم هرچند به دلیل وابستگی شدید به نزولات آسمانی دارای بازدهی کمتری هستیم، ولی می‌توانیم با بکارگیری راهبردهای متفاوت در شرایط خشکسالی به تولید پایدار در زراعت دیم دست یابیم و بتوانیم بخشی از امنیت غذایی کشور را از تولید در دیمزارهای کشور تأمین کنیم.


وی با بیان این که یکی از مهمترین این راهبردها تکیه بر دانش فنی در زراعت دیم است، افزود: بکارگیری ارقام مقاوم به خشکی، سرما، گرما و استفاده از کشاورزی با رعایت تناوب‌های زراعی می‌تواند تولید ما را در شرایط متغیر دیم تثبیت کند و به پایداری تولید در سال‌هایی که دارای بارش‌های متفاوتی هستیم برساند.


روستایی خاطرنشان کرد: نتایج پژوهش‌هایی که توسط همکاران ما در سراسر کشور اجرا شده این نقطه مهم را هم نشان می‌دهد که حتی اگر کشاورزان ما بتوانند از آن دانش فنی که ارائه شده استفاده کنند تحت شرایط خشکی هم می‌توانیم عملکرد اقتصادی قابل قبولی را داشته باشیم.


به گفته وی، یکی دیگر از راهبردها افزایش تنوع ژنتیکی در محصولات زراعی است، باید تنوع محصولی داشته باشیم و کشاورزان نباید فقط به تولید گندم دیم اکتفا کنند.


رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، زراعت جو، حبوبات، نخود و گیاهان روغنی را از محصولاتی که می‌تواند در کشور تولید اقتصادی داشته باشد، عنوان کرد و افزود: سیاستگذاری سودی و درست دولت با توجه به تنش‌ها و مخاطرات موجود، باید در جاهایی که تنش‌ها شدید هستند، اعمال شود و حمایت‌ها و مشوق‌های لازم در اختیار کشاورزان قرار گیرد.


وی افزود: کمبود منابع آب به طور فزاینده در بسیاری از مناطق ایران همواره مطرح است در دنیا ۸۰ درصد اراضی کشاورزی تحت کشت دیم است برای اینکه بارش‌های بالایی دارند اکثر این مناطق بین ۵۰۰ تا بالای ۱۵۰۰ میلیمتر بارش دارند در حالی که در کشور ما میزان بارش‌ها حدود ۲۴۰ میلیمتر است.


روستایی ادامه داد: در دو سه سال گذشته با خشکسالی‌های شدیدی روبرو بودیم تحت همین خشکسالی‌های اخیر هم بسیاری از کشاورزانی که روی پروژه جهش تولید به دستورالعمل‌ها توجه کردند عملکرد اقتصادی را هم برداشت کردند و این نشان می‌دهد که برای شرایط دیم باید با نگاه ویژه، یک برنامه اصولی مدون و میان‌مدت و بلندمدت داشته باشیم، نتایج پروژه‌های تحقیقاتی که طی سالیان گذشته اتخاذ شده همه مبین این هستند که ما می‌توانیم تحت شرایط خشکسالی هم عملکرد اقتصادی قابل قبولی داشته باشیم.


رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور بر لزوم سیاستگذاری درست در تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات دیم برای توسعه پایدار دیم تاکید کرد و گفت: سیاست‌گذاری‌های دقیق و درست در خصوص تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات می‌تواند موجب جلوگیری از تک‌محصولی شدن بخش کشاورزی و پایداری تولید شود.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار