تکمیل80 درصد از طرح کمربندی امنیتی «نفتخانه»/ دستورات الکاظمی درباره مرز سوریه و عراق

منابع وابسته به حشد شعبی عراق از انجام هشتاد درصد از طرح کمربند امنیتی «نفتخانه» در شرق دیالی خبر دادند و اعلام کردند که طی دو ماه آتی این طرح امنیتی به پایان خواهد رسید.
- اخبار بین الملل -

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از السومریه، یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد: نیروهای ارتش عراق و پیشمرگه به دنبال دریافت اطلاعاتی مبنی بر تحرکات تروریستهای داعش در کرکوک به حال آماده باش درآمدند.

این منبع بیان کرد: پیشمرگه وارد مرحله هشدار از نوع «ج» به دنبال دریافت اطلاعاتی مبنی بر تحرکات داعش در اطراف کرکوک و منطقه دبس در این استان شدند. همچنین نیروهای ارتش و امنیتی عراق هم از بیم حملات داعش در این مناطق به حالت آماده باش و هشدار درآمدند. فرماندهان ارتش و نیروهای امنیتی از همه پرسنل خود خواستند که سریعا به یگانهای خود ملحق شوند.

طرح کمربندی «نفتخانه» در شرق دیالی

«صادق الحسینی» سخنگوی محور دیالی حشد شعبی عراق اعلام کرد که طرح کمربندی امنیتی نفتخانه در 98 کیلومتری شرق بعقوبه که از سوی نیروهای حشد شعبی با حفر خندقی به طول 20 متر اجرا می‌شود، 80 درصد آن به انجام رسیده است.

وی افزود: این گام مهمی در اجرای راهبردی حمایت از منطقه مهم است. سه فایده این کمربند امنیتی دفع خطر از میادین نفتی، امنیتی و جاده‌های اصلی است.

الحسینی گفت: تکمیل خندق دو ماه به طول می‌انجامد. آنچه حشد شعبی انجام می‌دهد اقدام بسیار بزرگی در برهه کنونی است.

دستگیری سه تروریست در مرز سوریه با عراق

اداره اطلاع رسانی امنیتی عراقی از دستگیری داعشی که قصد نفوذ از سوریه به عراق را داشتند در غرب نینوا خبر داد.

در این بیانیه آمده است: پس از رصد و پیگیری تحرکات داعشی‌ها و اینکه قصد داشتند به دهوک بروند، کمینی محکمی برای آنها در روستای «سیبایه» از توابع ناحیه «ربیعه» در غرب نینوا کار گذاشته شد و این سه تروریست که سوری هستند، بازداشت شدند و به مراجع ذی ربط برای اتخاذ اقدامات قانونی علیه آنها تحویل داده شد.

انهدام دو مخفیگاه داعشی در عراق

یک منبع امنیتی عراقی از انهدام دو مخفیگاه داعشی در روستای «الیاسات» واقع در جبال «البتیره» در استان کرکوک خبر داد.

این منبع بیان کرد: در این دو مرکز مواد غذیی و تجهیزات و یک ژنراتور برق وجود داشت، این دو مخفیگاه منهدم شدند.

کشف انبار مهمات در الانبار

اداره اطلاعات عراق از کشف مقادیر زیادی مهمات و مواد منفجره و بمب در مناطق «حدیثه» و «عنه» در استان الانبار در غرب عراق خبر داد و اعلام کرد: سه خمپاره، 115 چاشنی انفجاری، 90 بمب، 15 مین ضد زره و چندین راکت کشف و از سوی نیروهای خنثی کننده مواد منفجره، منفجر شدند.

دیدگاه مشاور امنیت ملی عراق درباره اردوگاه الهول

«قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق، تأکید کرد که بیش نیمی از ساکنان اردوگاه الهول در سوریه شهروند عراق هستند و بلاتکلیف ماندن این موضوع برای عراق مشکل ایجاد می‌کند.

الاعرجی طی سخنانی گفت که بیش از نیمی از ساکنان اردوگاه الهول که شامل زنان و کودکان تروریست‌های داعش می‌شود عراقی هستند و شرایط نامناسب اردوگاه باعث ایجاد نسل تازه‌ای از گروه‌های افراط‌گرا می‌شود.

او گفت که در سال جاری میلادی گزارش‌های متعددی درباره حوادث پرمخاطره در این اردوگاه به دستگاه‌های امنیتی رسیده است.

وی تأکید کرد که حدود 400 خانوار که همه عراقی هستند و از سال 2017 در بخشی جدا از اردوگاه «الهول» سکونت داشته‌اند نخستین گروهی خواهند بود که طی ماه‌های آینده به کشور بازگردانده می‌شوند.

مشاور امنیت ملی عراق گفت که همه کسانی که در آینده از این اردوگاه به عراق منتقل خواهند شد شهروندان عراقی و زنان و کودکان خواهند بود و پیش از اسکان در عراق بررسی‌های امنیتی لازم درباره آنها به عمل خواهد آمد.

او امنیت همه شهروندان عراقی را مسئولیت حکومت و دستگاه‌های امنیتی کشور دانست و گفت که دولت می‌کوشد که این گروه‌ها به صورت درست در جامعه عراق ادغام شوند و در این باره برنامه‌هایی تنظیم شده است.

خنثی سازی طرح بزرگ تروریستی در الانبار

اداره اطلاع رسانی حشد شعبی عراق اعلام کرد: نیروهای حشد شعبی طی عملیاتی موفق، مقادیر زیادی بمب و مواد با شدت انفجار بالا که آماده هدف قرار دادن نیروهای امینتی و غیرنظامیان در ناحیه «الخالدیه» در منطقه «البوبالی» در استان الانبار بود، را خنثی کردند.

دستگیری دو تروریست دخیل در اقدامات تروریستی منطقه «اللطیفیه»

اطلاع رسانی امنیتی وابسته به وزارت دفاع عراق بعد از ظهر دیروز با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که دو تن از عناصر تروریستی شرکت کننده در عملیات بمب گذاری در شهرستان «اللطیفیه» در 35 کیلومتری جنوب شهر بغداد، پایتخت این کشور هنگام پیاده روی زائران به سوی کربلای معلی، دستگیر شدند.

در این بیانیه آمده است: در چارچوب تلاش‌های مداوم آژانس اطلاعات و تحقیقات فدرال در وزارت کشور برای تعقیب عناصر تروریستی و خشکاندن منابع تروریسم، یگان‌های آژانس توانستند دو تروریست تحت تعقیب بر اساس ماده چهارم تروریسم به دلیل وابستگی خود به باندهای تروریستی داعش و فعالیت در آن چه «ولایت جنوب» خوانده می‌شد را دستگیر کنند.

در ادامه بیانیه رسانه امنیتی عراق ضمن تاکید بر این که دو تروریست مذکور عضو خانواده‌های داعشی هستند که برخی از اعضای آنها در جریان عملیات آزادسازی مناطق مختلف این کشور از پای درآمدند و برخی اعضای دیگر نیز از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شدند، همچنین آمده است: این دو تروریست در چندین عملیات بمب گذاری در باغ‌های شهرستان «اللطیفیه» هنگام پیاده روی زائران به سوی کربلای معلی شرکت کرده بودند و پس از ثبت بدوی و قضایی گفته های آنها در جریان اعتراف های خود، تدابیر حقوقی در حق آنها اتخاذ شد.

دستورات الکاظمی درباره مرز سوریه و عراق

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق دستور کنترل مرز این کشور با سوریه را از طریق دوربین های حرارتی داد.

«یحیی رسول» سخنگوی نیروهای مسلح عراق در یک بیانیه اعلام کرد: الکاظمی دستور کنترل و تجهیز نوار مرزی با سوریه با دوربین های حرارتی و نیز تقویت نیروها داده است.

وی افزود: ما به تلاش‌های اطلاعاتی و تقویت هماهنگی میان نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ادامه می‌دهیم.

تاکید بر ضرورت عملیات نظامی در کمربندی بغداد

«کاظم الموسوی» کارشناس امور امنیتی عراقی بر ضرورت انجام عملیات نظامی برای پایان دادن به تحرکات یا حضور تروریست‌ها در مناطق کمربندی بغداد با دیالی تاکید کرد و گفت: تروریست‌ها میان مناطقی که از «الطارمیه» تا اطراف دیالی امتداد دارد، هرازگاهی دست به تحرکاتی می‌زنند.

وی افزود: تروریست‌ها معمولا مناطقی با درختان انبوه را محلی امن می‌دانند و مهمات و تسلیحات خود را در آن پنهان می‌کند و برخی همدست هم در این مناطق دارند.

این کارشناس عراقی تاکید کرد: مناطق کمربندی بغداد تا دیالی و نیز به سمت صلاح الدین، از نظر امنیتی خطرناک هستند و هرازگاهی اقدامات تروریستی در آنها رخ می‌دهد.

وی بر ضرورت انجام عملیات نظامی غافلگیر کننده در مناطق حومه بغداد تا دیالی به منظور تضمین امنیت پایتخت و درهم شکستن هرگونه طرح به ویژه قبل از انتخابات پارلمانی تاکید کرد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار