توافق مجارستان و چین برای مشارکت استراتژیک جامع

رئیس جمهور چین در سفری به مجارستان در بیانیه‌ای مشترک با نخست وزیر این کشور از توافق طرفین برای مشارکت استراتژیک جامع خبر داد.
- اخبار بین الملل -

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان تی وی" آلمان، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در آخرین ایستگاه سفر اروپایی خود با ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در بوداپست گفت‌وگو کرد. هر دو سیاستمدار در بیانیه مشترکی که از تلویزیون دولتی مجارستان پخش شد، گفتند که "مشارکت استراتژیک جامع" بین دو کشور توافق شده است.

اوربان گفت که هر دو کشور همیشه دوستان صمیمی بوده اند. شرکت‌های چینی امروز ده ها هزار شغل را در مجارستان تضمین خواهند کرد. وی تاکید کرد: این کشور می‌خواهد از فرصت‌هایی که از سرمایه‌گذاری‌های باکیفیت چین در زمینه تحرک الکترونیکی و انتقال فناوری چینی به وجود می‌آید، استفاده کند.

شی هم از گسترش بیشتر روابط حمایت کرد. وی گفت: ما هر دو معتقدیم که دوستی سنتی بین کشورهایمان بر پایه‌های محکمی استوار است. رئیس جمهور چین همچنین به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین مجارستان و چین به بوداپست سفر کرد.

در حاشیه این بازدید، هیئت‌ها تفاهم‌نامه‌های متعدد بین دولتی را امضا کردند. البته خطوط کلی «مشارکت استراتژیک جامع» مورد توافق نیز نسبتاً مبهم باقی مانده است. اوربان به سادگی اشاره کرد که هر دو کشور همچنین می خواهند در آینده در صنعت هسته‌ای با یکدیگر همکاری کنند. او گفت: این اتفاق قبلاً رخ نداده بود. با این حال، وی توضیح بیشتری نداد.

مجارستان آخرین ایستگاه در سفر اروپایی "شی جین پینگ" بود که پیش از این او را به فرانسه و صربستان می‌برد. وی امروز جمعه بوداپست را ترک می کند. مجارستان تنها کشور اتحادیه اروپا است که در طرح بحث برانگیز زیرساخت‌ها و سرمایه گذاری جاده ابریشم جدید چین شرکت می‌کند. دولت مجارستان دوست چین در نظر گرفته می‌شود . با روابط دوستانه با پکن، اوربان می خواهد وزنه تعادلی برای وضعیت اتحادیه اروپا جایی که او اغلب در انزوا قرار دارد ایجاد کند.

چین در حال ساخت یک اتصال ریلی به طول 350 کیلومتر بین بوداپست و بلگراد است که با وام‌های چینی تامین مالی خواهد شد. این کشور همچنین در مجارستان در حال ساخت کارخانه‌های بزرگ برای تولید وسایل نقلیه الکتریکی و باتری‌های مرتبط است.

ریاست دور‌ه‌ای مجارستان بر اتحادیه اروپا چالشی برای بروکسل

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار