کارشناس بازار سرمایه:

تعادل در بازار ارز؛ ارمغان سامانه مبادله ارز و طلا

سیدهادی موسوی گفت: سامانه مبادلات ارزی می‌تواند در کوتاه‌مدت از التهاب بازار ارز بکاهد.

به گزارش ذاکرنیوز، سید هادی موسوی مدیرعامل شرکت سبدگردان راد در گفت‌وگو با مهر در خصوص تأثیر راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا بیان کرد: فرض کنید میانگین نرخ ارز در همه بازارها از جمله نیمایی و آزاد و… در مقیاس کلان اقتصاد، ۴۰ هزار تومان باشد. حال اگر قیمت در یکی از این بازارها به صورت دستوری پایین نگاه داشته شود، عرضه در آن بازار تضعیف شده و مازاد تقاضا شکل می‌گیرد و سرریز تقاضا به بازار دیگر می‌رود و مثلاً بازار آزاد از تعادل خارج شده و به بالای میانگین حرکت می‌کند.


وی اضافه کرد: حالا فرض کنید این سقف قیمت دستوری از سامانه نیما حذف شود. در این صورت، عرضه در این سامانه تقویت شده و وارد کننده هم می‌تواند ارز خود را از این بازار تأمین کرده و تقاضای خود را به بازار آزاد منتقل نکند. پس با بالا رفتن قیمت در بازاری توافقی (به شرط ثبات سایر متغیرها) قیمت در بازار آزاد تعدیل شده و به سمت میانگین حرکت می‌کند.


موسوی در رابطه با تأثیر عرضه ارز پتروشیمی‌ها در بازاری توافقی گفت: حتماً حذف سقف از ارز پتروشیمی می‌تواند موجب افزایش سود و تشویق صادرات شود. باید توجه داشته باشیم مزیت ریال ضعیف، تشویق صادرات است. اگر این یک مزیت هم حذف شود، عملاً بدترین اتفاق ممکن برای کل اقتصاد رقم خواهد خورد و همزمان، رکود و تورم شدید شکل خواهد گرفت. افزایش نرخ ارز معلول تورم بوده و برخورد با معلول، مشکل را حل نمی‌کند. باید اجازه داد از مزیت ریال ضعیف برای تشویق صادرات استفاده شود تا منابع ارزی قوی‌تر شود و خروج سرمایه کندتر.


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سهام نیازمند جلب اعتماد سرمایه‌گذاران به سیاست‌گذاران است. معمولاً دولت‌ها تلاش کرده‌اند با دخالت در نرخ فروش شرکت‌ها یا ارز حاصل از صادرات، از جیب سهامداران شرکت‌ها به مصرف‌کننده یارانه پرداخت کنند و این منصفانه نیست و به علاوه به زیان کل اقتصاد تمام خواهدشد. بازار سرمایه باید به این جمع بندی برسد که هدف سیاست‌گذار، جذاب کردن سرمایه‌گذای‌های مولد و غیر جذاب کردن خروج سرمایه و دارایی‌های غیرمولد است. کوتاه آمدن از سیاست غلط دلار ۴۲۰۰ تومانی و ۲۸۵۰۰ تومانی و بازارسازی های مصنوعی از این دست می‌تواند در راستای اعتماد سازی، سیگنال مثبتی به بخش مولد اقتصاد صادر کند.


موسوی در خاتمه با اشاره به اولین نرخ دلار حواله در سامانه مبادلات ارزی روی ۳۶,۱۳۰ تومان اظهار کرد: در کوتاه مدت می‌توان انتظار داشت قیمت ارز در بازار آزاد کمی تعدیل شود و التهاب آن کاهش یابد. البته ریال قوی در میان مدت و بلندمدت به پارامترهای بنیادی و کلان وابسته است. در میان مدت و بلندمدت دولت باید با تشویق صادرات و تقویت مذاکرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و پیمان‌های دوجانبه و حل مناقشات سیاست داخلی و خارجی و همزمان دور زدن تحریم‌ها، تعادل را به بازار ارز باز گرداند. در کوتاه مدت می‌توان انتظار کاهش نرخ ارز در بازار آزاد را داشت و نرخ‌های بلندمدت بستگی به تورم سال آینده خواهد داشت. در مجموع، سامانه مبادلات ارزی می‌تواند در کوتاه‌مدت از التهاب بازار ارز بکاهد. دلار بازار آزاد موقتاً قابل کنترل خواهد بود.


وی افزود: نرخ حواله دلار ۳۶۱۳۰ تومانی، سیگنال مثبتی برای شرکتهای صادرات‌محوری است که دلار خود را در سامانه نیما عرضه می‌کردند.



















اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار