تشکیل 17 پرونده مفاسد اقتصادی در قزوین / 55 نفر پیگرد کیفری شدند

رئیس کل دادگستری استان قزوین از تشکیل 17 پرونده مفاسد اقتصادی در استان قزوین خبر داد و گفت: در اثر ورود دستگاه قضا به این پرونده‌ها 55 نفر از مدیران، کارکنان و افراد مختلف تحت پیگرد قرار گرفتند.

 به گزارش ذاکرنیوز، علی شعبانی امروز در دیدار با آیت‌الله عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین که در دفتر امام جمعه قزوین صورت گرفت، با اشاره به عزم جزم دستگاه قضا برای مبارزه با فساد اداری و  مالی اظهار داشت: 17 پرونده مفاسد اقتصادی در استان قزوین طی‌ یک‌سال گذشته تشکیل شد که در اثر ورود دستگاه قضا به این پرونده‌ها 55 نفر از مدیران، کارکنان و افراد مختلف تحت پیگرد کیفری قرار گرفتند. 

وی همچنین از دیجیتال شدن 93 درصد از ابلاغ‌ّ‌های قضائی خبر داد و گفت: با توجه با اهمیت پرونده‌های کثیرالشاکی در حفظ حقوق عامه و حقوق عمومی این پرونده‌‌ها در استان قزوین حداکثر در عرض 2 هفته مورد بررسی قرار می‌گیرند و برای پیگیری نتایج این پرونده‌ها هم یک نشست تخصصی در دادگستری کل استان قزوین برگزار می‌کنیم.

شعبانی قزوین را یکی از 5 استان برتر کشور در حوزه پیشگیری از جرم دانست و اضافه کرد: 5 هزار نفر از پرونده‌های کیفری و حقوقی طرح‌شده در دستگاه قضائی استان از طریق شوراهای حل اختلاف، واحدهای صلح و سازش و دوائر مشاوره در کلانتری‌ها به سازش منجر شده است. بنابراین بیش از 50 درصد پرونده‌های ما به صلح و سازش انجامیده است.

رئیس کل دادگستری استان همچنین با بیان اینکه میزان سرقت در استان قزوین 9 درصد کمتر شده است، گفت: کارکنان دادگاه‌ها و دادسرا و سایر مراکز قضائی در استان قزوین خارج از وقت اداری هم به بررسی پرونده‌های مردم مشغول هستند تا میزان اطاله دادرسی در استان قزوین به حداقل خود برسد.

شعبانی همچنین به ورود دستگاه قضائی استان به حوزه مبارزه با تغییرکاربری و ساخت‌وساز غیرمجاز در اراضی ملی و منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: با مداخله دستگاه قضا و اجرای حکم‌های قلع‌وقمع و تخریب بناهای غیرمجاز بیش از 730 هکتار از اراضی ملی و زمین‌های منابع طبیعی در استان قزوین آزادسازی شده است.

وی ادامه داد: همچنین حدود 1000 سازه‌ و بناب غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی با حکم قضائی تخریب شدند و 12 هکتار هم آزادسازی زمین در حاشیه و بستر رودخانه‌ها داشتیم. در ضمن بیش از 260 حلقه چاه غیرمجاز مشکوفه در استان قزوین با حکم قضات ما پلمپ یا مسلوب‌المنفعه شدند.

وی با اشاره به فعالیت‌های ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان قزوین در حوزه مانع‌زدایی از تولید و اشتغال افزود: با فعالیت‌های این ستاد 52 واحد صنعتی و تولیدی به چرخه تولید برگشتند و در مجموع موانع تولید در 97 واحد از کارخانجات و صنایع استان برطرف شده است.

کاهش 90 درصدی پرونده‌های کثیرالشاکی در استان قزوین

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین هم در این نشست با بیان اینکه سال قبل با اقدامات مجموعه دادستانی و دادگستری میزان جرائم در استان قزوین کاهش یافت، گفت: در مجموع جرائم مختلف در استان قزوین از 2 درصد تا 26 درصد کاهش پیدا کردند.

حسین رجبی اضافه کرد: امسال بنا داریم تا در قالب جهاد تبیین حقوقی یعنی بیان و تشریح قوانین موضوعه برای مردم میزان جرائم و در نتیجه آسیب‌های اجتماعی را به حداقل ممکن برسانیم.

وی رسیدگی سریع به پرونده‌های کثیرالشاکی را اولویت اصلی دادستانی مرکز استان دانست و ادامه داد: با اقدامات صورت‌گرفته در سال گذشته تعداد پرونده‌های کثیرالشاکی استان قزوین بیش از 90 درصد کاهش یافته است.

 رجبی الگو گرفتن از شخصیت شهید بزرگوار دکتر بهشتی را یک فرض واجب برای کارکنان مجموعه قوه قضائیه دانست و تصریح کرد: شهیددکتر بهشتی یک شخصیت ممتاز بود که هم شیفته و ذوب در ولایت فقیه و هم شیفته خدمت بود و به همین خاطر به یک الگو در دستگاه قضا مبدل شد و ما هم بر خود واجب می‌دانیم که مسیر این بزرگمرد را پیگیری کنیم.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار