تشخیص قارچ سیاه فقط در بیمارستان ممکن است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: تشخیص بیماری قارچ سیاه بسیار سخت است و باید در داخل بیمارستان و توسط متخصصان تشخیص داده شود، ممکن است پزشکان بیرون از بیمارستان نیز این بیماری را تشخیص ندهند همین امر سبب می‌شود که بیماران زمانی به بیمارستان مراجعه کنند که بیماری پیشرفت کرده است.

علی‌اکبر کرمی در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که امروز ۲۷ شهریور ماه در سالن بحران استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۱ نفر در استان قزوین به دلیل ابتلا به قارچ سیاه در بیمارستان‌ ولایت بستری هستند، از این تعداد ۶ نفر مبتلا به کرونا هستند و ۵ نفر دیگر نیز سابقه ابتلا به کرونا دارند. 


وی افزود: متخصصان و پزشکان مورد نیاز در بیمارستان ولایت گردهم آمده و با تشکیل کمیته‌ای در تلاش هستند که به این بیماران خدمات ارائه دهند، با توجه به اینکه قارچ سیاه مرگ و میر بالایی دارد تلاش می‌کنیم مرگ و میر در این حوزه به حداقل برسد و تاکنون فوتی نداشتیم. 


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: تشخیص بیماری قارچ سیاه بسیار سخت است و باید در داخل بیمارستان و توسط متخصصان تشخیص داده شود، ممکن است پزشکان بیرون از بیمارستان نیز این بیماری را تشخیص ندهند همین امر سبب می‌شود که بیماران زمانی به بیمارستان مراجعه کنند که بیماری پیشرفت کرده است. 


وی افزود: کمیته مربوطه اطلاع‌رسانی لازم را به کلیه پزشکان مرتبط انجام داده است تا کلیه پزشکان مرتبط آگاهی لازم را داشته باشند و بیماران مشکوک را به بیمارستان ولایت ارجاع دهند. 


کرمی بیان کرد: علت اصلی ابتلا به قارچ سیاه ضعف شدید سیستم ایمنی یا نقص ایمنی بدن است، کرونا نیز باعث کاهش ایمنی بدن می‌شود اما اغلب بیماران ابتلا به قارچ سیاه دارای دیابت پیشرفته و مصرف‌کنندگان کورتون هستند، تا وقتی ایمنی به سطح پایین نرسد قارچ سیاه قابل رشد نیست ضمن اینکه این بیماری قابل سرایت نیست اما بیماران مبتلا به قارچ سیاه را در فضایی جداگانه نگهداری می‌کنیم. 


وی با اشاره به پیک کرونا خاطرنشان کرد: در ایام پیک کرونا با کمبود تخت روبه‌رو بودیم به طوری که در برخی موارد مجبور شدیم چند بیمار را روی پتو و در زمین پذیرش کنیم تا تخت خالی شود این جزو افتخارات دانشگاه است که هیچ بیماری پشت در بیمارستان نمانده است و همه بیماران را پذیرش کردیم، علی‌رغم اینکه برخی از این ماجرا علیه ما استفاده کردند. 


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: در این میان بستری موقت به ما کمک کرد، در پیک پنجم کرونا ۳۰۰۰ بستری موقت داشتیم که ۵۰ درصد آن‌ها از درمانگاه پاکروان خدمات دریافت کردند و در منزل درمان شدند و صرف دریافت داروهای خود به درمانگاه مراجعه کردند. 


وی افزود: در ایام کرونا ۲۳۰ تخت به بیمارستان‌های استان قزوین اضافه شد، راه‌اندازی بیمارستان ارتش و سالن اداره گاز نیز در این راستا صورت گرفت، قبل از  کرونا ۱۴۵ تخت ویژه داشتیم که ۶۸ تخت افزایش پیدا کرده است، با این حال همچنان کمبود تخت در این حوزه وجود دارد اما فضای مناسب و کافی برای افزایش تخت در این بخش نداریم، تمام فضاهای بلااستفاده را به فضاهای مناسب تبدیل کردیم و فضای جدیدی وجود ندارد که استاندارد لازم برای بخش ویژه داشته باشد. 


کرمی بیان کرد: همچنین ما در استان قزوین ای‌سی‌یو ویژه سوختگی نداریم، تلاش داریم در بیمارستان شهید رجایی ای سی یوی سوختگی ایجاد کنیم در حال حاضر بیماران سوختگی نیازمند ای سی یو به البرز و تهران اعزام می‌شوند که مشکلاتی در پذیرش داریم. 


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار