ترس و لرز گردشگری از موج دوم کرونا

ساری - ایرنا - در حالی مسئولان پزشکی و بهداشتی کشور نسبت به موج دوم و سوم شیوع ویروس کرونا هشدار می‌دهند که صنعت گردشگری مازندران به عنوان آسیب دیده‌ترین بخش اقتصادی استان به شدت نگران ورود فرار رسیدن موج دوم و تداوم تعطیلی‌ها است.

به گزارش ذاکرنیوز، این روزها گردشگرپذیرترین قلمرو کشور حال و روز خوبی ندارد. استان مازندران که سالانه حدود ۳۰ میلیون گردشگر را پذیرایی می کرد ، اکنون  به خاطر میزبانی ناخواسته از یک ویروس که از هزار کیلومتر آنسوتر به اینجا سفر کرده در حال از دست دادن بزرگ ترین صنعت خود است.


گردشگری مازندران بازنده اصلی بازی ناجوانمردانه ویروس کرونا با این استان است زیرا با وجود پایان تعطیلی موقت برخی مشاغل و بازگشت آنها به فعالیت ، همچنان این ویروس کرکره گردشگری این استان را از روزهای نخست اسفند همزمان با ورود ویروس کرونا به کشور و مازندران تا به امروز پایین نگه داشته است. 


علاوه بر این گردشگری مازندران از جمله حوزه های اقتصاد مهم کشور محسوب می شود، صنعتی با اشتغال ۱۵۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم و سرمایه گذاری ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی که نه تنها روزگاری مازندران را به پر رونق ترین استان کشور ، بلکه به پر زرق و برق ترین آن نیز تبدیل کرده بود. 


طبق گزارشات رسمی خسارت ویروس کرونا به گردشگری مازندران فقط در ایام نوروز حدود پنج هزار میلیارد ریال بود در حالی که این عدد نیز فقط مربوط به رزرو های لغو شده اقامتگاه ها است و نه همه خسارات. 


خساراتی که هر روز با تداوم تعطیلی ها و خوشگذرانی ویروس کرونا بر آن تلمبار می شود و گویا کمر گردشگری مازندران را شکسته است. 


در هفته های اخیر با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و کاهش چشمگیر شیوع ویروس کرونا، کور سوی امیدی در گردشگری مازندران ایجاد شد اما گزارش های نگران کننده از وقوع پیک دوم و تداوم تعطیلی ها ، گردشگری مازندران را نیز وارد موج دوم نگرانی ها کرده است. 


نگرانی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ومدیران مجموعه های اقامتی می تواند صنعت گردشگری مازندران را وارد بحران و حتی ورشکستگی کند. 


خسارات به بخش های وابسته بیش از گردشگری 


کارشناس گردشگری مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: خسارات به بخش های وابسته به گردشگری بیشتر  و عمیق تر از خود آن است زیرا این بخش ها کاملا برپایه مسافر بوده و با سرمایه های به مراتب کمتر اداره می شود. 


مریم کلهر افزود، رستوران ها، بوتیک های لباس ، مراکزتجاری و دیگر بخش ها به شدت آسیب دیده اند و تا به امروز تعداد قابل توجهی از آنها با خسارات چند صد میلیون تومانی بساط خود را جمع کرده اند و به صف بیکاران اضافه شدند. 


وی با بیان اینکه هیچکس آسیب کرونا به بخش گردشگری را جدی نمی گیرد ، افزود: متاسفانه به جای توجه به گردشگری که سودآور و قابل اتکاترین بخش اقتصادی است ، به اصناف و کارگاه های تولیدی که همواره باری بر دوش دولت است  بیشتر توجه می شود. 


این کارشناس گردشگری و راهنمای تورهای مسافرتی با بیان اینکه نباید نگاه به صنعت گردشگری صرفا هتل محور باشد، افزود: اکنون صنعت گردشگری مازندران به شدت در معرض خطر است و کاملا وارد بحران شده است. 


کلهر با بیان اینکه امید است در کوتاه مدت ریشه کرونا خشکانده شود، افزود: درغیر این صورت باید همانند دیگر کشورهای جهان بسته های حمایتی برای این حوزه دیده شود تا در باتلاق ورشکستگی فرو نروند. 


به گفته او، بزرگ ترین ترس این است که کسی نمی تواند امید دهد تا ویروس کرونا چه زمانی و چطوری درمان می شود تا بتوان تا آن زمان برنامه ریزی کرد و تقریبا کل صنعت گردشگری در نگرانی  و سردرگمی به سر می برد. 


این کارشناس تاکید کرد : موج دوم کرونا و حتی موج سوم کرونا که از سوی وزارت بهداشت هشدار داده شده است، می تواند صنعت گردشگری را به صورت کامل زمین گیر کند.


موج دوم کرونا موجی کشنده برای گردشگری مازندران


معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: خسارت ویروس کرونا فقط به گردشگری مازندران ختم نمی شود و تمام کشور و گردشگری جهانی را آسیب زده است. 


به گفته مهران حسنی ، مازندران به عنوان قطب گردشگری کشور بیشترین خسارت و آسیب را از ناحیه تعطیلی ویروس کرونا دیده است که اکنون از تحمل و توان مجموعه های گردشگرانه خارج شده است. 


وی پیک دوم شیوع ویروس کرونا را برای صنعت نوپای گردشگری مازندران کشنده توصیف کرد و گفت: ما در آستانه ورود به یک بحران بزرگ اقتصادی در صنعت گردشگری مازندران و حتی کشور هستیم. 


معاون گردشگری مازندران با بیان اینکه مجموعه داران گردشگری نیز راغب به بازگشایی و از سرگیری فعالیت خود در این شرایط نیستند، افزود: آنها از متحمل شدن به خسارت مالی و جانی به پرسنل خود هراس داشته و تمایلی به بازگشایی ندارد. 


حسنی عدم تمایل به بازگشایی مجموعه های گردشگری از سوی مدیران آن و نگرانی از جان گرفتن دوباره شیوع ویروس کرونا را بازی ۲ سرباخت گردشگری عنوان کرد که هرگونه ابتکار عملی را از آن گرفته است . 


وی اظهار داشت: کنترل خسارات گردشگری از ما و خود مجموعه ها خارج شده و اکنون منتظر هستیم بزرگان کشور چه تصمیم می گیرند و این ویروس نیز تا کی در کشور تداوم خواهد داشت. 


به گفته معاون گردشگری مازندران ، تا به امروز نیز بسیاری از مشاغل وابسته به گردشگری در مازندران در شرف ورشکستگی هستند، اما امید داریم مجموعه های اقامتی و پذیرایی و تفریحی بتوانند با عادی شدن شرایط در کوتاه مدت توان خود را بازیابند. 


حسنی وضعیت آژانس های مسافرتی را بسیار نگران کننده توصیف کرد و گفت: هیچ پاسخی برای این مجموعه ها جهت برون رفت از مشکل وجود ندارد و این مسئله بیش از همه نگران کننده است. 


نگرانیم اما کاری از دست ما بر نمی آید


مدیر یکی از هتل‌های مازندران گفت: خساراتی که به اداره گردشگری اعلام کردیم مربوط به مسافرانی بود که با شیوع ویروس کرونا رزرو هتل خود را لغو کردند و هیچ تناسبی با خسارت واقعی ما ندارد. 


ایرج آشوری افزود: خسارات مجموعه های گردشگری بر مولفه های متفاوت و پیش بینی وابسته است که بر اساس پیش بینی های ما امسال باید سال پر رونقی می‌بود که البته ویروس کرونا مانع آن شد. 


وی با بیان اینکه میزان خسارت مجموعه های گردشگری تا به امروز بسیار بیشتر از آمارهای اعلام شده است ، گفت: خسارات مجموعه‌های اقامتی شامل ۲ بخش هزینه پرسنل و استهلاک است که هردو به زمان متکی هستند نه به تولید. 


مدیرمجموعه اقامتی هتل بادله ساری با بیان اینکه تا این لحظه خسارت تعطیلی کرونایی از میزان سرمایه و تاب آوری ما خارج شده است، تاکید کرد: درصورت ورود به موج دوم و تداوم تعطیلی ها تا تابستان خسارت ها بسیار شدید و خردکننده خواهند بود.


آشوری با اشاره به اینکه مجموعه های گردشگری بر درآمد و هزینه مداوم وابسته هستند، افزود: ورود به پیک دوم نه تنها تاب‌آوری را از گردشگری خواهد گرفت، بلکه بسیاری را از گردونه فعالیت اقتصادی خارج می کند. 


تسهیلات کمکی به گردشگری نخواهد کرد


مدیر این مجموعه اقامتی همچنین به حمایت از صنعت گردشگری برای عبور از بحران کرونا اشاره کرد و گفت: گردشگری بدون کمک دولت نمی تواند بار سنگین تعطیلی کرونا را به دوش بکشد. 


آشوری با تاکید بر اینکه گردشگری بخش تولیدی نیست که پس از عادی شدن شرایط محصول خود را عرضه و خسارات خود را جبران کند ، افزود: متاسفانه برای گردشگری همانند بخش تولیدی تسهیلات در نظر گرفته اند که خسارات این بخش را چند برابر می کند. 


وی با بیان اینکه گردشگری برخلاف نهادهای دیگر به دنبال ارز دولتی یا تسهیلات بلاعوض نیست ، گفت: دولت راههای دیگری از جمله بخشودگی های مالیاتی و روش های دیگر جهت حمایت صنعت گردشگری دارد.


آشوری اظهار داشت: درحال حاضر بخشودگی مالیاتی که برای گردشگری مقرر شد مربوط به ماههای اخیر و تعطیلی مجموعه ها است که اصلا حمایت محسوب نمی شود زیرا درآمدی کسب نکردیم تا بخواهیم مالیات پرداخت کنیم. 


به گفته او بخشودگی مالیاتی باید برای زمانی باشد که یک مجموعه گردشگری در حال درآمدزایی است تا بتواند خسارات خود را جبران کند. 


نگرانی از موج دوم شیوع ویروس کرونا گویا به کابوسی برای صنعت گردشگری مازندران تبدیل شده که سرگردانی از فقدان وجود راه حلی برای عبور از آن، درد این صنعت را دوچندان می کند. 


هم اکنون بر اساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۳۴۹ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار