نابودی 20 درصد از تسلیحات ارتش اوکراین در جریان ضد حمله

جنگ الکترونیک موثر ارتش روسیه علیه فناوری‌های غربی، تلاش کی‌یف برای جذب برزیل به "اجلاس صلح"، اذعان به برتری ناوگان هسته‌ای روسیه و اعتراف سازمان ملل به عدم اعزام حتی یک کشتی حامل کود روسیه در چارچوب توافق غلات، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

به گزارش ذاکرنیوز،  روزنامه "نیویورک تایمز" شب گذشته به نقل از مقامات آمریکایی و اروپایی گزارش داد که در طول دو هفته نخست عملیات ضد حمله، تا 20 درصد از تسلیحات نظامی نیروهای اوکراینی در منطقه نبرد منهدم یا آسیب دیده است. یادآوری شده که در میان خسارات وارده، تجهیزات  جنگی غربی - تانک‌ها و نفربرهای زرهی نیز وجود دارد.

البته منابع خبری این روزنامه معتقدند که در چند هفته بعد، این سطح به حدود 10 درصد کاهش یافت. به گفته آنها، به دلیل کاهش سرعت ضد حمله و همچنین به این دلیل که کی‌یف تصمیم گرفت تاکتیک خود را تغییر دهد تا ظاهراً روی از بین بردن نیروهای روسی تمرکز کند، خسارات کاهش یافته است.

یک سرباز اوکراینی به نام ایگور به این روزنامه نشان داد که با استفاده از یک پهپاد  از 22 خودروی زرهی سوخته غربی فیلم گرفته است که زیر آتش توپخانه روسیه قرار گرفته و نابود شدند.

داگلاس مک گرگور، سرهنگ نیروهای مسلح ایالات متحده نیز روز شنبه ابراز عقیده کرد که ولادیمیر زلنسکی در تلاش است این واقعیت را پنهان کند که ارتش اوکراین حداقل 26 هزار نیروی نظامی خود را در جریان ضد حمله از دست داده است. مک گرگور یادآور شد که به نظر او، تنها مشارکت یک کشور ثالث در درگیری نظامی می تواند زلنسکی را از وضعیت فعلی نجات دهد.

در عین حال، جان میرشایمر، کارشناس مسائل سیاسی آمریکایی معتقد است که اوکراین در  درگیری نظامی با روسیه شکست خواهد خورد و نیمی از سرزمین‌های خود را از دست خواهد داد.

هفته گذشته نیز سیمور هرش، محقق و روزنامه نگار معروف آمریکایی، نبود گزارشات مربوط به ضد حمله ارتش اوکراین در صفحات اول نشریات غربی را نشانه‌ای از شکست ارتش اوکراین در این عملیات خواند. 

در اواخر ماه ژوئن، رابرت کندی پسر، نامزد پست ریاست جمهوری آمریکا، گفت که اوکراین هیچ شانسی در برابر روسیه ندارد. این سیاستمدار گفت که اروپا تمایلی به فرستادن مردان خود برای مرگ برای اوکراین ندارد و اوکراینی‌ها هم دیگر نیروی زیادی برایشان باقی نمانده است.

در اوایل ماه جولای، ژنرال سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه با اشاره به تلفات و خسارات وارده به ارتش اوکراین، گفت که نیروهای نظامی اوکراینی در هیچ یک از جهت‌‌گیری‌ها به اهداف خود نرسیده‌اند. به گفته وی، فرماندهان نظامی اوکراینی، بدون توجه به تلفات قابل توجه و تنها به اصرار حامیان غربی کی‌یف، این عملیات را ادامه می دهند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و هشتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

بیش از 40 سورتی پرواز هواپیماهای روسی برای حمله به مواضع ارتش اوکراین 

سرگرد "الکساندر ساوچوک" رئیس مرکز مطبوعاتی گروه نیروهای "مرکز" روسیه صبح امروز، یکشنبه، اعلام کرد که هواپیماهای این گروه طی شبانه روز گذشته بیش از 40 سورتی پرواز انجام داده و در جریان آنها به انبارهای مهمات نیروهای نظامی اوکراین و 8 منطقه تمرکز  نیروی انسانی دشمن حمله کردند. 

وی گفت: «هواپیماهای این گروه بیش از 40 سورتی پرواز انجام داد که طی آن به چند انبار مهمات و همچنین 8 منطقه تمرکز نیروی انسانی و مواضع قدرت آتش نیروهای اوکراینی حمله شد.»

الکساندر ساوچوک یادآور شد که در منطقه جنگلی سربریانسکی، واحدهای سه تیپ ارتش اوکراین چهار بار سعی کردند به مواضع نیروهای مسلح روسیه حمله کنند، ولی در نتیجه فقط متحمل خسارات جدی شدند. به گفته وی، در نتیجه حملات گروه هوایی و همچنین شلیک خمپاره‌های نیروهای مرکز، یک دستگاه تانک، دو خودروی پیاده نظام و یک خودروی زرهی منهدم شد و دشمن از لحاظ نیروی انسانی نیز تلفات قابل توجهی متحمل شد.

این مقام نظامی همچنین یادآور شد که روز گذشته با پشتیبانی نیروهای هوایی و توپخانه گروه نیروهای مرکز، 9 حمله دشمن در جهت گیری‌های سواتوف و کراسنولیمان دفع شد. علاوه بر این، خدمه جنگنده های روسی سوخو-34 به یک مقر فرماندهی، یک پست دیده بانی و سه نقطه استقرار موقت نیروهای اوکراینی حمله کردند.

وزارت دفاع روسیه شب گذشته، شنبه، تصاویری از انهدام خودروهای زرهی نیروهای مسلح اوکراین ارتش روسیه در جهت گیری یوژنو دونتسک را منتشر کرد. این فیلم نشان می دهد که چگونه خدمه یک بالگرد شناسایی و تهاجمی Ka-52 که گروهی از خودروهای زرهی دشمن را کشف کرد و با یک حمله موشکی هدایت شونده  آنها را منهدم کردند.

اکونومیست: ارتش روسیه بطور موثر تجهیزات غربی را از کار می‌اندازد

نشریه انگلیسی "اکونومیست"  اعتراف کرده است که  واحدهای جنگ الکترونیک نیروهای مسلح روسیه به طور موثر سیگنال جی.پی.اس GPS تجهیزات ارسال شده از سوی کشورهای غربی برای نیروهای مسلح اوکراین را مختل می کنند، حتی آن فناوری‌هایی که قبلاً آسیب ناپذیر تلقی می شدند. 

در این مقاله آمده است، سیستم جی.پی.اس، که توسط نیروی فضایی ایالات متحده اداره می شود، برای موارد نظامی طراحی شده است. <...> اما روس‌ها اغلب سیستم‌های مکان‌یابی نصب شده روی این سلاح‌ها را مسدود می‌کنند، حتی گاهی اوقات مدل‌هایی را که آسیب‌ناپذیر تلقی می‌شدند. 

نویسنده مقاله توضیح داد که سیگنال‌های رادیویی ماهواره‌های GPS ضعیف هستند، به این معنی که عملکرد سیستم می‌تواند به راحتی با غرق کردن آن با صداهای رقابتی مختل شود. اما بر اساس گزارش‌های پنتاگون که در اواخر بهار به بیرون درز  پیداکرد و این نشریه به آن اشاره کرده، فیلترهای تداخل موجود کمکی به محافظت از سلاح‌های غربی در منطقه عملیاتی اوکراین کمکی نمی‌کنند. البته جایگزین هایی برای GPS وجود دارد، ولی هر کدام از آنها معایب خود را دارند و توسعه یک سیستم هدایت جدید و ارتقاء سلاح های موجود سال‌ها طول می کشد.

دفتر زلنسکی: اوکراین درصدد جذب برزیل به "اجلاس صلح" است

ایگور ژوکووا، معاون دفتر رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که برزیل در "اجلاس صلح" اوکراین مشارکت خواهد داشت.

وی در پاسخ به سئوالی گفت: اگر درباره برزیل می‌پرسید، بله، کار آسانی نیست. رئیس جمهور لولا آدم سرسختی است. برزیل برای شرکت در نشست فرمول صلح دعوت خواهد شد. برزیل آماده است تا برای پیشبرد "فرمول صلح" صحبت کند. بله، آنها برخی از پیشنهادات خود را ارائه می دهند، ولی ما از قبل در مورد این واقعیت صحبت کردیه ایم که صلح در اوکراین باید بر اساس شروط تعیین شده از سوی مقامات کیف باشد.

ژوکووا افزود که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با لولا داسیلوا، همتای برزیلی خود گفتگو کرده و آندری یرماک، رئیس دفتر زلنسکی هم با سلسو آموریم، مشاور رئیس  جمهوری برزیل که به کی‌یف سفر کرده بود، از نزدیک دیدار کرده است.

چند روز قبل یرماک یادآور شد که اوکراین قصد دارد در اجلاس صلح که برای حل و فصل مناقشه در این کشور بر اساس فرمول پیشنهادی رئیس جمهور زلنسکی تشکیل می شود، کشورهای جنوبی جهان را نیز دعوت کند. وی افزود که این رویداد "در خاک یک کشور بی طرف" برگزار می شود تا شرکت کنندگان به راحتی بتوانند به آنجا دسترسی داشته باشند.

اعتراف مشاور سابق رئیس پنتاگون در مورد برتری ناوگان هسته‌ای روسیه 

داگلاس مک گرگور، مشاور سابق رئیس پنتاگون، شب گذشته، شنبه،  در مصاحبه با یک کانال یوتیوب، ابراز عقیده کرد که در صورت رویارویی مستقیم نظامی بین آمریکا و روسیه، مسکو می تواند یک ناوگان زیردریایی‌های هسته‌ای خود را به سواحل اقیانوس اطلس بفرستد که قادر به نابودی ایالات متحده هستند.

مک گرگور گفت: اگر جنگی را با روسیه آغاز کنیم، احمقانه‌ترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که مسکو را با سلاح هسته‌ای تهدید کنیم. روس‌ها می‌توانند اقیانوس اطلس را با زیردریایی‌های خود پر کنند و همچنین اقیانوس آرام که در آنجا توسط نیروی دریایی چین پشتیبانی می‌شوند، را پر کنند.

به عقیده وی، از آنجایی که بخش قابل توجهی از ناوگان زیردریایی هسته‌ای آمریکا در حالت بازسازی و تعمیر است، ایالات متحده قادر به پاسخگویی به چنین اقدام گسترده‌ای نخواهد بود.

هفته گذشته آژانس خبری بلومبرگ گزارش داد که نزدیک به 40 درصد از زیردریایی‌های نظامی ایالات متحده از کار افتاده و یا در حال تعمیر هستند. یادآوری شد که نیروی دریایی ایالات متحده می خواهد تعداد زیردریایی‌ها حاضر در کارخانه‌های کشتی سازی به نصف تقلیل یابد. این فرماندهی تاخیرها را به برنامه ریزی، در دسترس بودن مواد و کار کارخانه کشتی سازی نسبت داده است.

پنج کشور اتحادیه اروپا از کمیسیون اروپا خواستند تا ممنوعیت واردات غلات اوکراینی را تمدید کند

ایستوان ناگی، وزیر کشاورزی مجارستان اعلام کرده است که پنج کشور اتحادیه اروپا از کمیسیون اروپا می خواهند تا ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی اوکراین را به کشورهای مربوطه تمدید کند.

وی شب گذشته گفت: از نظر محدودیت واردات، مجارستان موضع گیری مشترکی با بلغارستان، لهستان، رومانی و اسلواکی دارد مبنی بر اینکه کمیسیون اروپا باید ممنوعیت واردات غلات و محصولات کشاورزی اوکراینی را پس از تاریخ 15 سپتامبر باز هم تمدید کند.

به گفته وی، این تنها راه حفظ منافع کشاورزان اروپایی است.ناگی همچنین یادآور شد که تولیدکنندگان مجارستانی 15.93 میلیون یورو غرامت از اتحادیه اروپا دریافت کردند که در مقایسه با میزان خسارت "مبلغی نمادین" است.

مقام نظامی انگلیسی: درگیری اوکراین با امضای توافق صلح پایان خواهد یافت

دریادار شون بل، مارشال نیروی هوایی انگلیس معتقد است که درگیری نظامی در اوکراین به ناچار با امضای یک توافقنامه صلح به پایان خواهد رسید. 

این مقام نظامی گفت: محتمل ترین نتیجه <این مناقشه> حفظ وضعیت موجود است. <...> این امر به ناچار منجر به امضای یک معاهده صلح و توقف درگیری نظامی خواهد شد. البته برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای، روسیه به تضمین غرب نیاز دارد که اوکراین هرگز به ناتو نخواهد پیوست.

مارشال بل هشدار داد که ادغام اوکراین در اتحاد آتلانتیک شمالی تنها می تواند به تشدید درگیری منجر شود، بنابراین اعضای این بلوک با مسدود کردن چنین فرصتی برای کیف در آخرین نشست سران خود در ویلنیوس، تصمیم درستی گرفتند.

تغییر لفاظی زلنسکی به دلیل مشکلات در ضد حمله ارتش اوکراین

نشریه آلمانی Tagesschau روز شنبه به این نکته اشاره کرد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، لفاظی خود را به طرز چشمگیری تغییر داده است که این مسئله نشان دهنده کاهش انتظارات از ضد حمله ارتش اوکراین است. 

بدین ترتیب نویسنده این مقاله در مورد پیام ویدیویی زلنسکی که روز جمعه منتشر شده، اظهار نظر کرده است. زلنسکی در این پیام ویدئویی گفت: «ما باید به وضوح درک کنیم که نیروهای مسلح روسیه هر کاری که ممکن است را برای متوقف کردن سربازان ما انجام خواهند داد.  <...> بنابراین، ما باید برای هر متر پیشروی و هر موفقیت کوچک در نبرد سپاسگزار باشیم.»

به گفته تحلیلگران آلمانی، چنین تغییر شدیدی در لحن صحبت مقامات اوکراینی گویای وجود مشکلات جدی در جریان ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین است که نمی توان آنها را پنهان کرد. 

چند روز قبل سیمور هرش، محقق و روزنامه نگار معروف آمریکایی، فقدان انتشار مطالبی درباره ضد حمله ارتش اوکراین در صفحات اول نشریات غربی را نشانه شکست ارتش اوکراین در این عملیات ارزیابی کرد. علاوه بر این، به عقیده هرش، عدم موفقیت ضد حمله اوکراین پیامدهای منفی برای کی‌یف و واشنگتن خواهد داشت.

سفیر سابق آمریکا در ناتو: ائتلاف وضعیت جدید امنیتی اروپا را به طور کامل درک نمی‌کند

کورت ولکر، نماینده دائم سابق آمریکا در ناتو روز شنبه، در مقاله‌ای برای روزنامه فایننشال تایمز بیان کرد که نشست سران ناتو که در 11 تا 12  جولای در ویلنیوس برگزار شد نشان داد که اعضای آن به طور کامل وضعیت امنیتی جدید در منطقه اروپا را درک نمی کنند. 

ولکر نوشت: "کلماتی که در ویلنیوس بیان شد را می توان ضعیف تلقی کرد، آنها تأکید می کنند که اوکراین تنها پس از "ابراز رضایت همه متحدان" و "رعایت همه درخواست‌ها و شرایط" به پیمان آتلانتیک شمالی دعوت می شود <…> این موضع گیری نشان دهنده عدم درک آنها از این واقعیت است که وضعیت کلی امنیتی در قاره اروپا بطور اساسی تغییر کرده است.

این دیپلمات سابق آمریکایی مدعی شد که پس از شروع درگیری نظامی در اوکراین، اعضای ائتلاف دیگر نباید برای سال‌ها منتظر نامزدهای ورود باشند و بر اصلاحات پافشاری کنند. در حال حاضر، اوکراین در حال انجام اقدامات ناتو است و با سلاح ناتو از مرزهای اروپای آزاد دفاع می کند. 

سفیر سابق آمریکا در بروکسل اعتراف کرد  که پیوستن کی‌یف به ناتو در شرایط کنونی و در حالی که درگیری‌های نظامی در مناطقی از خاک اوکراین جریان دارد، غیرممکن است.

سازمان ملل: در طول مدت اجرای توافق غلات، حتی یک کشتی حامل کود از روسیه ارسال نشد

مرکز هماهنگی سازمان ملل متحد روز شنبه اعتراف کرد که در کل دوره اجرای ابتکارعمل صادرات از طریق کریدور دریای سیاه، حتی یک کشتی حامل کودهای روسی ارسال نشده است. 

یک مقام دفتر هماهنگ کننده سازمان ملل به خبرگزاری نووستی گفت: «توافقات صورت گرفته در تاریخ 22 جولای 2022 در استانبول همچنین اجازه صادرات کودهای (روسیه) از جمله آمونیاک را داده است، اما حتی یک کشتی حامل کود به عنوان بخشی از این ابتکارعمل ارسال نشده است.»

علاوه بر این،  طبق اطلاعات این مرکز،کشورهای فقیرتر و با درآمد متوسط پایین تنها 10 درصد از ذرت و 40 درصد از گندم ارسال شده در چارچوب توافقنامه صادرات غلات را دریافت کرده‌اند. این در حالی است که 90 درصد ذرت و 60 درصد گندم تحت طرح دریای سیاه به کشورهای ثروتمند و کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا ارسال شده است. بنابراین، در طول سال، کشورهایی مانند افغانستان، اتیوپی، سومالی، سودان و یمن تنها 2.5 درصد از محصولات غذایی ارسال شده تحت این توافقنامه را دریافت کردند و این مقدار بسیار کمی، حدود 822 هزار تن از بیش از 33 میلیون تن است.

سازمان ملل همچنین یادآور شد که مرکز هماهنگی استانبول 29 درخواست از کشتی‌های مستقر در آب‌های ترکیه برای مشارکت در توافق غلات دریافت کرده، اما هیچ‌یک از آنها از تاریخ 27 ژوئن به اینطرف تائید نشده است.

دفتر هماهنگ کننده سازمان ملل افزود: علاوه بر این، از تاریخ 29 آوریل، بندر یوژنی اوکراین در طرح کریدور دریای سیاه مشارکت نکرده است.

تحولات اوکراین| تضمین‌های امنیتی بلندمدت کشورهای گروه 7 به کی‌یفتحولات اوکراین| نارضایتی زلنسکی از سند نهایی نشست سران ناتوتحولات اوکراین| شرط توقف درگیری نظامی ظرف چند روز/ تاکید زلنسکی بر نیاز کی‌یف به F-16

کرملین: پوتین در مورد وضعیت توافق غلات با رهبر آفریقای جنوبی گفتگو کرد

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین شب گذشته اعلام کرد که روز شنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با سیریل رامافوزا، همتای خود از آفریقای جنوبی گفتگوی تلفنی داشت.  یادآوری شده که این مذاکرات به ابتکارعمل طرف آفریقایی انجام شد.

طبق این اطلاعات، در جریان این گفتگوی تلفنی، رهبران دو کشور توافق کردند که در نشست روسیه و آفریقا در اواخر ماه جولای نشستی جداگانه برگزار کنند. رئیس جمهور آفریقای جنوبی همچنین رهبر روسیه را از روند فراهم سازی مقدمات اجلاس سران گروه بریکس که قرار است در تاریخ 22 تا 24 آگوست در ژوهانسبورگ برگزار شود، مطلع کرد. وضعیت پیرامون توافقنامه صادرات غلات نیز مورد تبادل نظر طرفین قرار گرفت.

در این گزارش آمده است: "رئیس جمهور پوتین تاکید کرد که تعهدات مندرج در یادداشت تفاهم روسیه و سازمان ملل برای رفع موانع موجود برای صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه هنوز محقق نشده است."

رهبران روسیه و آفریقای جنوبی بر عزم متقابل خود برای تقویت همکاری‌های دوجانبه در عرصه های مختلف تاکید کردند. کرملین یادآور شد: «سیریل رامافوزا از استقبال گرم و گفتگوی سازنده درباره راه‌ حل‌های پیشنهادی کشورهای آفریقایی برای حل و فصل اوضاع پیرامون اوکراین در سفر ماه ژوئن خود به سن پترزبورگ تشکر کرد».


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار