شرط زلنسکی برای آغاز مذاکرات صلح با روسیه

هشدار درباره عواقب اعزام نیروهای ناتو به اوکراین، دیدگاه رئیس سازمان سیا درباره امکان جذب جاسوس در روسیه، مزدوران آمریکایی جنگ اوکراین را بسیار سخت‌تر از افغانستان و عراق می‌دانند و سفر همسر بشار اسد به مسکو

به گزارش ذاکرنیوز، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین روز گذشته، شنبه، در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی به همراه پدرو سانچز، نخست‌ وزیر اسپانیا، اعلام کرد، زمانی که نیروهای مسلح اوکراین به مرزهای سال 1991 برسند، کی‌یف حاضر به گفت‌وگو درباره صلح با روسیه خواهد بود.

زلنسکی گفت:«ما تنها زمانی برای هر شکل دیپلماسی آماده خواهیم بود که واقعاً به مرزهای خود (در سال 1991) قرار داشته باشیم. مرزهای واقعی اوکراین آن است.مرز 24 فوریه سال 2022 تنها خط تماس درگیری است، بنابراین رسیدن به آن منجر به آغاز گفتگوها برای دست یابی به صلح نخواهد شد.»

کنستانتین کاساچوف، نایب رئیس شورای فدراسیون (سنای روسیه)، اظهارات زلنسکی مبنی بر رسیدن نیروهای ارتش اوکراین به مرزهای سال 1991 بعنوان  شرط آغاز مذاکرات  صلح را غیر واقع بینانه ارزیابی کرد. به گفته این سناتور، این یک طرح صلح نیست، بلکه یک " تقاضای موقعیت حداکثری" است که دورنمای قابل تحققی ندارد.

در این رابطه، ولادیمیر جباروف، معاون اول کمیته امور خارجی شورای فدراسیون روسیه نیز  یادآور شد که برای طرف روسی صحبت در مورد مرزهای سال 1991 کاملا غیرقابل قبول است، زیرا کریمه و هر چهار منطقه جدید (دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون )، مطابق با قانون اساسی روسیه، سرزمین‌هایی متعلق به این کشور هستند.به عقیده وی، اگر صلح برای زلنسکی مهم بود و بهترین آرزو را برای مردم کشورش داشت، با مذاکره با مسکو بدون پیش شرط موافقت می‌کرد، ولی اگر وی چنین اقدامی را انجام دهد، حمایت غرب که مایل است یک شکست راهبردی را به روسیه تحمیل کند، را از دست خواهد داد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز چهارصد و نود و چهارم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

نماینده سابق کنگره آمریکا: ورود نیروهای ناتو به اوکراین  جنگ هسته‌ای را تحریک خواهد کرد

تولسی گابارد، نماینده سابق مجلس نمایندگان کنگره که از طرف حزب دموکرات‌ در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 2020 نامزد شده بود، بامداد امروز، یکشنبه، در  خصوص امکان استقرار نیروهای ناتو در اوکراین هشدار داد که سیاست دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، جهان را به جنگ هسته‌ای نزدیک کرده است.

وی گفت:  حزب دموکرات امروز ما را به آستانه یک جنگ هسته‌ای رسانده است. این یک تهدید موجودیتی نه تنها برای ما، بلکه برای کل جهان است. این حزب توسط جنگ‌افروزان بزدلی رهبری می‌شود که محکم در چنگال صنایع نظامی هستند.»

به عقیده گابارد، ایالات متحده در حال رویارویی غیرمستقیم با روسیه است که «هزینه آن را مردم اوکراین می پردازند». او معتقد است که اظهارات مکرر برخی مقامات غربی در مورد تمایل به اعزام نیروهای ناتو به اوکراین تنها احتمال رویارویی مستقیم بین کشورهای این ائتلاف و  روسیه را که "بزرگترین توان بالقوه هسته‌ای در جهان" را دارد، افزایش می دهد.

این نماینده سابق کنگره با اشاره به اینکه مقامات واشنگتن تفاوتی بین جنگ هسته‌ای و درگیری با استفاده از تسلیحات متعارف نمی‌بینند، افزود: «پرزیدنت بایدن و اعضای دولت او  به راحتی در مورد امکان آغاز  جنگ جهانی سوم  و در مورد جنگ هسته‌ای صحبت می کنند، گویی این فقط یک جنگ دیگر و یک درگیری نظامی دیگر است.  ما این کار را خواهیم کرد، اگر آنها آن کار را انجام دهند. رهبری ایالات متحده اینگونه استدلال می کند، در حالی که درک نمی کند که با این برخورد مردم کل جهان را در معرض چه تهدیدی قرار می دهد!»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه صبح روز گذشته، شنبه، تاکید کرد که مسکوه دیگر نمی تواند در هیچ یک از زمینه ها به  کشورهای غربی اعتماد کند. وی یادآور شد که غربی‌ها دائما و بدون دلیل به تهدید روسیه با سلاح هسته‌ای اشاره می کنند، در حالی که آنها اولین کسی بودند که در این باره صحبت کردند. 

پیش از این واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در شورای امنیت سازمان ملل نیز گفته است که غرب، در پس زمینه حمایت نظامی از اوکراین، عمداً درگیری مستقیم بین قدرت های هسته‌ای را تحریک می‌کند.

رئیس سیا: وضعیت روسیه فرصت‌ خوبی برای جذب ماموران فراهم کرده است

وضعیت کنونی روسیه فرصت مناسبی را برای جذب جاسوسانی از میان شهروندان ناراضی این کشور ایجاد کرده است. این سخنان ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سازمان سیا) است که روز شنبه توسط خبرگزاری رویترز مخابره شد.

برنز در سخنرانی در بنیاد انگلیسی-آمریکایی "دیچلی" ابراز عقیده کرد که ظاهراً نارضایتی در میان مردم روسیه در ارتباط با اقدامات نظامی این کشور در اوکراین در حال افزایش است و این وضعیت ممکن است امکان استخدام چنین شهروندانی را بعنوان ماموران سیا فراهم کند. وی اعتراف کرد: «این نارضایتی یک فرصت مناسب و فقط برای یک بار در هر نسل است که اکنون برای ما در سازمان سیا بوجود آمده است و  ما اجازه نخواهیم داد که این فرصت به هدر برود.»

پیش از این، ماریا زابالوتسکایا، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده در تلاش هستند تا دیپلمات‌های روسی در سازمان ملل را استخدام کنند. این دیپلمات یادآور شد: برای دستیابی به این اهداف از تبلیغات متنی در شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجوگر و  غیره استفاده می شود. اعلامیه های این کمپین نیز به طور مرتب در نمایندگی دائم و مجتمع مسکونی دیپلماتهای روسی چسبانده می شود.

پیش از این سفارت روسیه در واشنگتن نیز به تشدید اقدامات سرویس‌های امنیتی  آمریکا برای جذب کارکنان نمایندگی دیپلماتیک این کشور اشاره کرده بود. 

مقام محلی در دونتسک: طرح صلح زلنسکی "خاری در چشم غرب" است

دنیس پوشیلین، رئیس موقت جمهوری مردمی دونتسک شب گذشته، شنبه در مصاحبه با خبرگزاری تاس ابراز عقیده کرد که طرح پیشنهادی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه، در واقع خاری در چشم کشورهای غربی فرو می کند.

وی گفت: طرح به اصطلاح صلح زلنسکی و اظهارات وی درباره شرط لازم حل و فصل دیپلماتیک مناقشه، بیانگر یک چیز است و صرفاً هدفش خار انداختن به چشم شرکای غربی  خود است که جز دردسر نتیجه‌ای برای حامیان وی نخواهد داشت.

این مقام محلی تاکید کرد: «دو جمهوری مردمی دونتسک و لوهانسک، مناطق زاپروژیا و خرسون و شبه جزیره کریمه بخشهای جدایی ناپذیر از خاک فدراسیون روسیه هستند و تغییری در این واقعیت بوجود نخواهد آمد. این مناطق از ابتدا سرزمین های متعلق به روسیه بوده، هستند و باقی خواهند ماند، و بطور کلی هیچ کس و به خصوص مردم ساکن این سرزمین‌ها به دیدگاه زلنسکی به هیچ وجه اهمیتی نمی دهند."

مزدوران آمریکایی معتقدند که جنگ در اوکراین سخت‌تر از افغانستان و عراق است

نشریه دیلی بیست (The Daily Beast) روز شنبه گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از داد که مزدوران آمریکایی که در کنار نیروهای نظامی اوکراین در حال جنگیدن علیه روسیه هستند، از وضعیت دشوار جبهه و نبردهای شدید صحبت کردند.  یک کهنه سرباز آمریکایی که قبلا در افغانستان و عراق جنگیده بود، معتقد است که  درگیری نظامی در اوکراین به مراتب دشوارتر از آنها است.

این مزدور گفت: «بدترین روز در افغانستان یا عراق، یک روز آرام در اوکراین محسوب می شود. اینجا شرایط بسیار سخت و کاملاً جدی است.»

علاوه بر این، این نظامی آمریکایی در مورد آموزش ضعیف نیروهای نظامی نیز صحبت کرده و یادآور شد که داوطلبان زیادی در جبهه حضور دارند که «در میدان جنگ کاری از عهده آنها بر نمی آید».

یکی از تفنگداران سابق آمریکایی نیز از وضعیت دشوار در منطقه جنگی اوکراین شکایت کرد. او اعتراف کرد که همرزمانش قدیمی خود را از پیوستن به مزدورانی که در کنار ارتش اوکراین می جنگند منصرف کرده است.

تحولات اوکراین| وسواس بیش از حد آمریکا برای تحمیل شکست استراتژیکی بر روسیهتحولات اوکراین| تلاش کی‌یف برای دریافت سلاح بیشتر و دوربردتر از غربتحولات اوکراین| کی‌یف غرب را مقصر در عدم موفقیت ضد حمله خود می‌داند

سفر بانوی اول سوریه به مسکو و ابراز تمایل وی برای یادگیری زبان روسی 

"اسما اسد" همسر رئیس جمهوری سوریه که به مسکو سفر کرده است، شب گذشته شنبه در مصاحبه اختصاصی با بخش عربی شبکه تلویزیونی راشا تودی (Arabic RT) اعتراف کرد که بسیار دوست دارد زبان روسی که پلی به سوی فرهنگ غنی روسیه است، را یاد بگیرد.

بانوی اول سوریه گفت: «زبان پلی برای ارتباط بین مردم کشورها و همچنین پلی بین فرهنگ ها است. روسیه فرهنگ بسیار باستانی دارد و تاریخ آن بسیار کهن است. امیدوارم در آینده این فرصت را داشته باشم که زبان روسی را یاد بگیرم، اگر حجم کاری من کمی کاهش یابد، چرا که نه قطعاً شروع خواهم کرد!»  

خانم اسما اسد برای شرکت در مراسم فارغ التحصیلی پسر ارشدش "حافظ" از دانشکده مکانیک و ریاضیات دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو، از پایتخت روسیه دیدن کرده است. وی افزود که به خاطر نتیجه موفقیت آمیز تحصیلی در یکی از معتبرترین دانشگاه های جهان به پسر خود افتخار می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در ماه آوریل و در دیدار با سفرای جدید خارجی در کاخ کرملین تاکید کرد که سوریه شریک و متحد قابل اعتماد فدراسیون روسیه است. وی یادآور شد که روسیه در برهه‌ای دشواری به کمک مردم سوریه شتاف تا از حاکمیت و استقلال کشورشان در برابر تجاوز تروریست‌های بین‌المللی دفاع کنند.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار