تحولات اوکراین| تلاش کی‌یف برای کسب حمایت 10 ساله آمریکا

اعتراف فرمانده کل ارتش اوکراین به موفقیت‌های تاکتیکی روسیه، تاکید اسلواکی بر حل مسالمت آمیز مناقشه، تلاش زلنسکی برای مخفی کردن تلفات، پیش بینی کره شمالی از شکست آمریکا در اوکراین و نارضایتی اروپایی‌ها از کمک به کی‌یف، از جمله رویدادهای مهم جنگ هستند.
- اخبار بین الملل -

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که کی‌یف در حال مذاکره با ایالات متحده برای ادامه ارائه کمک‌های مالی و نظامی به این کشور برای 10 سال آینده است.

او در کانال تلگرامی خود، بدون اشاره به جزییات، گفت: «ما در تلاش هستیم تا سطوح مشخصی از حمایت آمریکا را در سال جاری و برای 10 سال آینده بدست آوریم.»

 زلنسکی به ویژه یادآور شد که کی‌یف و واشنگتن در حال گفتگو در مورد "مبانی خاص امنیت و همکاری" هستند. به گفته وی، این توافقات حمایت نظامی، مالی و سیاسی و همچنین تولید مشترک تسلیحات را نیز شامل می‌شود.

چند روز قبل سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، ایالات متحده را به دلیل نقش این کشور در آغاز درگیری نظامی در اوکراین و طولانی شدن آن مورد سرزنش قرار داده  و تاکید کرد که تلاش غرب برای تحمیل شکست استراتژیک بر روسیه محکوم به شکست است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هفتصد و نود و ششمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

فرمانده اوکراینی: ارتش روسیه دارای برتری و موفقیت‌های تاکتیکی است

 الکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین اعتراف کرد که ارتش روسیه از نظر تعداد نیروا و امکانات نظامی، برتری قابل توجهی نسبت به نیروهای مسلح اوکراین دارد.

او در کانال تلگرام خود نوشت: «وضعیت در جبهه بدتر از قبل شده است. ارتش روسیه در تلاش برای به دست گرفتن ابتکار عمل استراتژیک و شکستن خطوط دفاعی ما، تلاش  اصلی خود را در چندین جهت گیری خاص متمرکز کرده و برای این منظور دارای برتری قابل توجهی از لحاظ تعداد نیروها و تجهیزات نظامی است.»

فرمانده کل ارتش اوکراین افزود: «روس‌ها به طور فعال در تمامی خطوط مقدم جبهه حمله می‌کنند و در برخی مناطق موفقیت‌های تاکتیکی و همچنین مزیت نظامی-فنی بدست آورده‌اند.»

وی بر ضرورت رسیدن کمک‌های نظامی برای تقویت توان دفاعی نیروهای مسلح اوکراین تاکید کرد.

نخست وزیر اسلواکی: کمک نظامی به کی‌یف باعث ادامه درگیری و افزایش قربانیان می‌شود

رابرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی بار دیگر تاکید کرد که کشورش  طرفدار آتش بس سریع در اوکراین است. او شب گذشته در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی تاکید کرد: ما همیشه راه حل مسالمت آمیز  برای حل مناقشه و آتش بس را به هر قیمتی ترجیح می دهیم.

فیکو همچنین معتقد است که تامین تسلیحاتی اوکراین راه حل مناسبی برای کمک به این کشور نیست و سرمایه‌های صرف شده برای این منظور به سادگی هدر می‌رود.

علاوه بر این، نخست وزیر با تردید در مورد گروه‌های ابتکاری برای جمع آوری کمک های مالی برای اوکراین صحبت کرده و این کار را بیهوده دانست.

یوری بلانار، وزیر امور خارجه اسلواکی نیز پیشتر خواستار پایان سریع درگیری در اوکراین و دستیابی به صلح شده بود.

وزارت دفاع کره شمالی: شکست آمریکا در اوکراین تنها مسئله زمان است

طبق گزارش صبح امروز آژانس مرکزی تلگراف کره (KCNA)، رئیس اداره امور خارجی- نظامی وزارت دفاع کره شمالی اعلام کرد که کمک‌های نظامی غرب و تامین تسلیحات فوق مدرن به اوکراین کمک نمی‌کند تا بتواند روسیه را شکست دهد.

این مقام نظامی در بیانیه‌ای نوشت: «ایالات متحده که پس از شروع درگیری اوکراین به تدریج دامنه کمک‌های نظامی خود به اوکراین از جمله تامین گلوله‌های اورانیوم ضعیف شده، بمب‌های خوشه‌ای و تانک‌های پیشرفته را گسترش داد، این بار حتی به سرسپردگان خود در کی‌یف موشک‌های دوربردی که قادر به حمله به عمق خاک روسیه هستند، را ارائه داده است. اینها تنها بدترین اقداماتی هستند که برای تغییر وضعیت درگیری در اوکراین، که اخیراً در جهت نامطلوب‌تری در حال توسعه است، به هر قیمتی ابداع شده‌اند.»

به گفته او، ایالات متحده به طور مخفیانه موشک‌های دوربرد به اوکراین ارسال می کند و این باعث نگرانی جدی جامعه جهانی می شود: موشک‌های تاکتیکی ATACMS برای حمله به خاک روسیه به دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا به اوکراین تحویل داده شد.

این مقام وزارت دفاع کره شمالی افزود: دولت آمریکا که تاکنون در خصوص ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین منفعل بوده و در ظاهر اوکراین را تشویق به حمله به خاک اصلی روسیه نمی‌کرد، اکنون راه تامین این موشک‌ها را در پیش گرفته که ماهیت عدم صلح طلب بودن آنها و تحریک بیشتر درگیری نظامی در این کشور را آشکارتر شده است.

زلنسکی عمداً تلفات نیروهای اوکراینی را پنهان می‌کند

روزنامه "واشنگتن پست" روز یکشنبه با اشاره به سخنان یک قانونگذار اوکراینی که نامش فاش نشده، نوشت: تخمین تلفات نیروهای مسلح اوکراین که در ماه فوریه توسط رئیس جمهور این کشور ولادیمیر زلنسکی اعلام شد، ممکن است به طور قابل توجهی دست کم گرفته شده باشد.

نماینده پارلمان اوکراین معتقد است که زلنسکی به طور قابل توجهی تلفات واقعی در نیروهای مسلح اوکراین را کم جلوه داده و آن را 31 هزار نظامی اعلام کرده ، در حالیکه این تعداد به مراتب بیشتر از این است. به گفته او، زلنسکی از آن جهت داده‌های مربوط به تلفات را پنهان می‌کند زیرا می ترسد که پیامدهای منفی برای بسیج مردان در کشور داشته باشد که "در حال حاضر هم به سختی پیش می‌رود."

بورل: اروپایی‌ها حاضر نیستند برای دونباس "بمیرند"

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا روز یکشنبه طی سخنرانی در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض، اعلام کرد که مردم اروپایی حاضر نیستند به اوکراین بروند تا برای آزادی دونباس بمیرند، اما اتحادیه اروپا همچنان باید از کی‌یف حمایت کند.

بورل یادآور شد که بسیاری از شهروندان کشورهای اروپایی علاقه مندند بدانند تا چه مدت باید منابع مالی خود را به کی‌یف بدهند. با این وجود، او تاکید کرد که اتحادیه اروپا در نظر دارد تا هر زمانی که لازم باشد از اوکراین حمایت کند.

عصر روز شنبه در پاریس اعتراضاتی علیه ناتو و کمک های نظامی به اوکراین  برگزار شد که فعالان در اعتراض پرچم ناتو و اتحادیه اروپا پاره کردند. 

ورشو: اوکراین باید برای بازگرداندن سربازان وظیفه خود اقدام کند

رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان اعلام کرد که دولت اوکراین برای بازگرداندن مردان در سن خدمت نظامی از خارج، خود ابتکار عمل به خرج داده و اقدام کند و این وظیفه کشورهای همسایه نیست. 

او در پاسخ به این سوال که آیا مقامات اوکراینی برای بازگرداندن سربازان وظیفه خود از ورشو درخواست کمک کرده‌اند، گفت: «اوکراین واقعاً باید در این مورد ابتکار عمل را به دست بگیرد، زیرا برای ما این موضوع از نظر اخلاقی مبهم است، اگرچه ما مسلما می‌دانیم که کی‌یف برای دفاع از میهن خود به مدافعانی نیاز دارد.»

وزیر خارجه لهستان افزود که هنوز از برنامه اوکراین برای بازگرداندن این افراد آگاه نیست. با این حال، سیکورسکی پیشنهاد محدود کردن پرداخت‌های اجتماعی به اوکراینی‌هایی که شامل فراخوان خدمت سربازی هستند را «جالب» خواند.

اطمینان کرملین از پیروزی روسیه در درگیری نظامی در اوکراین

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی ابراز اطمینان کرد که روسیه در عملیات ویژه نظامی در اوکراین پیروز خواهد شد.

وی به افزایش وحشت در میان نظامیان اوکراینی در جبهه اشاره کرد و گفت: "نتیجه قطعی و مشخص است. پویایی فعلی وضعیت در جبهه این واقعیت را نشان می‌دهد و ما پیروز خواهیم شد".

پسکوف همچنین معتقد است که ولادیمیر زلنسکی یک رئیس جمهور خاص برای یک کشور خاص است که در شرایط کنونی مورد نیاز غرب است. 

پسکوف مصادره دارایی‌های روسیه را "میخ کوبیدن" بر تابوت اقتصاد غرب نامید

دبیر مطبوعاتی ولادیمیر پوتین مصادره دارایی‌های روسیه در کشورهای غربی را به کوبیدن میخ محکمی بر تابوت آینده نظام اقتصادی غرب تشبیه کرد و تاکید کرد: اگر این اتفاق بیفتد، اگر چنین سابقه خطرناکی ایجاد شود، میخ محکمی بر تابوت آینده کل سیستم مختصات اقتصادی غرب خواهد بود.

پسکوف هشدار داد، در صورت توقیف دارایی‌ها، روسیه از منافع خود از جمله در دادگاه‌های بین المللی دفاع خواهد کرد. وی در عین حال اعلام نکرد که در صورت توقیف دارایی‌های مسکو چه اقداماتی ممکن است انجام دهد، اما یادآور شد که روسیه  برای این منظور دارای منابع مالی خارجی نیز است.

سخنگوی کرملین یادآور شد که سرمایه‌گذاران خارجی و دولت‌هایی که دارایی‌های روسیه  را مسدود کرده‌اند «قبل از سرمایه‌گذاری این پولها ده بار فکر کنند»، چرا که اطمینان جامعه جهانی از آنها از بین خواهد رفت. 

تأکید کرملین بر عدم‌تغییر روند درگیری نظامی در اوکراینتحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یفتحولات اوکراین| تایید دستاوردهای روسیه در جبهه توسط کاخ سفید

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار