تحلیلگر روابط بین الملل: مذاکرات صلح افغانستان راهبرد تبلیغاتی ترامپ است

پکن-ایرنا- «آمنه خان» تحلیلگر مسایل بین المللی در مطلبی که تلویزیون مرکزی چین امروز جمعه منتشر کرد نوشت: برگزاری مذاکرات صلح افغانستان در دوحه قطر این بدبینی را بوجود آورده است که این نه یک راهبرد برای صلح در افغانستان بلکه یک شگرد تبلیغاتی برای دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا است.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از ایرنا «آمنه خان» استاد دانشگاه "جی لین" در شرق چین در این مطلب تاکید کرده است: مذاکرات صلح مثبت و مفید است اما افغانستان کشوری است که در چند دهه گذشته طعم صلح را نچشیده است و همیشه نسبت به شرایطی این چنین، نگرانی ها و بدبینی هایی وجود دارد.  

وی افزود: آمریکا طبق قول و قرارهایی که گذاشته تاکید کرده است دیگر اجازه نخواهد داد تا افغانستان به پناهگاه تروریست ها تبدیل شود و آنها از این کشور برای حمله به امریکا و متحدانش استفاده کنند بنابراین با طالبان آتش بس دایمی برقرار می شود تا یک توافق سیاسی کامل بدست بیاید.

این تحلیلگر اما تاکید کرد که این گفت و گوها تازه یک آغاز است و بحث ها پشت درهای بسته برگزار می شود و پیش بینی برای سرنوشت گفت و گوها کاری بس دشوار است.  

وی با اشاره به شتاب ترامپ برای رسیدن به نتیجه سریع در گفت و گوها ادامه داد: آمریکا می خواهد خیلی زود نتیجه ای بدست بیاید حتی "زلمی خلیل زاد" نماینده آن کشور هم در مذاکرات قطر گفت که هرچقدر زودتر به نتیجه برسید بهتر از دیر رسیدن به آن است.  

آمنه خان در مطلب خود آورده است که چنین عجله ای از سوی ترامپ و تیم وی برای فوریت بخشیدن به روند صلح طبیعتا به انتخابات آینده آمریکا مرتبط است ترامپ برای مبارزات انتخاباتی چیز زیادی در چنته ندارد و شکست دولت وی در مهار کرونا باعث شده است تا حتی توان ابرقدرتی آمریکا هم زیر سوال برود در چنین شرایطی توافق صلح افغانستان یک برگ برنده و یک امتیاز خوب برای انتخاب دوباره ترامپ است.  

این تحلیلگر نوشت: آمریکا اهدافی را در این گفت و گوها دنبال می کند. اینکه بسرعت نتیجه ای بدست بیاید و ترامپ هم یک امتیاز انتخاباتی بدست بیاورد و منافع سیاسی کسب کند و خود را به عنوان یک نامزد برای دریافت جایزه صلح نوبل مطرح کند.  

وی گفت: ترامپ خواستار مذاکرات درون افغانستانی در اسرع وقت است زیرا او احتمالاً قبل از انتخابات می خواهد یک توافق صلح داشته باشد تا بتواند منافع سیاسی زیادی کسب کند و خود را به عنوان یک نامزد جایزه صلح نوبل مطرح کند.  

آمنه خان در پایان این مطلب نوشته است: هر نوع سوء استفاده از این مذاکرات یک زنگ خطر برای همه طرف ها و حتی برای آمریکا و افغانستان و صلح جهانی است و همه افغانستانی ها خواستار تلاش های صادقانه برای رسیدن به توافق هستند بویژه آنکه طالبان سابقه درخشانی در حقوق بشر ندارد و این موضوع سازمان های حقوق بشری را هم نگران کرده است.  

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار