تحرکات آمریکا برای بی‌ثبات کردن شهرهای عراقی

تحلیلگران عراقی درباره طرح خطرناک آمریکا برای بی ثباتی شهرهای عراق با هدف نگه داشتن نیروهایش در سرزمین رافدین هشدار دادند.

به گزارش ذاکرنیوز، «سعد محمد الکعبی» تحلیلگر سیاسی عراقی از تحرکات جدید آمریکا در پایگاه‌هایش در عراق خبر داد.

وی افزود: هر آنکه به دنبال انحلال مقاومت و خلع سلاح آن است به دنبال تقویت نیروهای آمریکایی و حفظ آنها در داخل عراق است. 

الکعبی با اشاره به احتمال تحرکات بی ثبات کننده از سوی آمریکا در آستانه خروج نیروهایش از عراق و نیز پس از پایان سال جاری، تاکید کرد: در حالی که مقاومت و نیروهای ملی به دنبال بیرون راندن اشغالگران با زور هستند، برخی از عناصر سرسپرده خواهان خلع سلاح مقاومت یا انحلال آن هستند.

الکعبی گفت: ارتش آمریکا سامانه دفاع هوایی به پایگاه‌هایی که نظامیان آمریکایی در آن قرار دارند، وارد کرده است و این نشان از طرح واشنگتن برای باقی ماندن در عراق و مقابله با هر اقدامی برای بیرون راندن آنها با زور است.

وی افزود: این نیروها به خوبی می‌دانند که در معرض حملات راکتی به سبب ادعای دروغ خود درباره خروجشان، قرار خواهند گرفت.

از سوی دیگر «علی الوائلی» کارشناس امور امنیتی عراقی هم فاش کرد: آمریکایی‌ها سرکرده‌های داعشی را از سوریه به عراق به منظور احیای آنها برای اجرای طرح بی‌ثباتی در داخل عراق، منتقل می‌کنند.

وی افزود: دست اندرکاران امور امنیتی باید طی روزهای آتی بسیار هوشیار باشند زیرا با نزدیک شدن به زمان خروج نظامیان آمریکایی از عراق، واشنگتن قصدی برای خروج ندارد و به دنبال بی ثبات کردن اوضاع امنیتی است تا نیروهایش را نگه دارد.

این کارشناس عراقی بیان کرد: شواهد گواه این است که طرف آمریکایی سرکرده‌های داعشی از طریق نینوا به مناطق اقلیم کردستان عراق منتقل می‌کنند وخواب‌هایی در سر دارد.

وی تاکید کرد: سرکرده‌های داعشی در داخل پایگاه‌های آمریکایی بازپروری شده  تا دست به انفجارها در داخل شهرهای عراق بزنند تا به دولت برای حفظ نیروهای آمریکایی در عراق فشار بیاورند.

این درحالی است که فرماندهی عملیات مشترک عراق قبلا تاکید کرده بود که هیچ قصدی برای تمدید زمان خروج نیروهای رزمی آمریکایی از کشور وجود ندارد.

سرلشکر «تحسین الخفاجی»، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق گفت: زمان خروج نیروهای رزمی آمریکایی از پیش مشخص شده و در 31 دسامبر آتی خواهد بود و بر اساس توافق دو طرف عراقی و آمریکایی این زمان غیر قابل تمدید است و هیچ قصدی برای تمدید آن وجود ندارد.

الخفاجی اظهار داشت: ماموریت نیروهای آمریکایی بعد از این تاریخ (31 / 12 / 2021 ) به مستشاری، آموزشی، تجهیز و تبادل اطلاعات امنیتی تبدیل خواهد شد.

 وی در پایان گفت: عراق بعد از این تاریخ خالی از هرگونه نیروی رزمی خارجی خواهد بود.

عراق و آمریکا در ماه ژوئیه گذشته بر سر خروج همه نیروهای رزمی خارجی از عراق تا پایان سال جاری میلادی توافق کردند.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار