تاکید رهبری بر اجرایی سازی اسناد ملی حوزه علم و فرهنگ

دبیر عالی شورای انقلاب فرهنگی گفت: رهبر معظم انقلاب در دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید بر اجرایی سازی مصوبات خصوصا اسناد ملی حوزه علم و فرهنگ دارند.

به گزارش ذاکرنیوز، دکتر سعیدرضا عاملی در اولین نشست هم‌اندیشی وزیران عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  ضمن تبریک به وزرای منتخب ریاست جمهوری و کسب رأی قاطع اکثریت از مجلس شورای اسلامی گفت: اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رییس جمهور دوره سیزدهم در هفته آینده برگزار می‌شود، بنابراین در این نشست قصد داریم مروری بر فعالیت‌ها و اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشیم؛ اگرچه دوستان با شورای عالی انقلاب فرهنگی آشنایی جامعی دارند اما همگن شدن ذهنیت‌ها به اجرایی و عملیاتی شدن فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه زمان را از دست ندهید و زمان را بهینه و مفید استفاده کنید، کمک می‌کند و همچنین باعث می‌شود به همفکری و هم آرایی اندیشه‌ای برای نیل به مسیری مشترک هم پوشانی داشته باشیم.

وی به دیدگاه موسس شورای انقلاب فرهنگی؛ حضرت امام خمینی(ره) درخصوص شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم الاجرا است اشاره کرد و گفت: تنها شورای عالی تأسیسی امام خمینی(ره)؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی است.


دکتر عاملی اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی میراثی است که پایه گذار آن امام خمینی رحمه الله علیه و معمار آن رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ حضرت  آیه‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظه العالی) است. دیدگاه و رویکردمان تقویت علم و فرهنگ در جامعه ایران از طریق ظرفیت‌های سه قوه اجرائی، قانونگذاری و قضائی است. در آن دوران امام خمینی‌(ره) با درخواست  حضرت آیت الله خامنه‌ای(مدظه العالی) موافقت کردند که ستاد انقلاب فرهنگی، تبدیل به شورای عالی انقلاب فرهنگی شود. در متن حکم اولیه ایشان، روحی که حاکم بر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، انعکاس پیدا کرده است و می‌فرمایند "خروج از فرهنگ بد آموز غربی و نفوذ و جایگزین شدن فرهنگ آموزنده اسلامی، ملی و انقلاب فرهنگی در تمام زمینه‌ها در سطح کشور آنچنان محتاج تلاش و کوشش است که برای تحقق آن سالیان دراز باید زحمت کشید و با نفوذ عمیق و ریشه‌دار غرب مبارزه کرد."


استاد دانشگاه تهران با تاکید بر سخن امام خمینی(ره) درخصوص اینکه تغییر و اصلاح اجتماعی نیازمند مجاهدت و تلاش مستمر، نظامند و عقلانی است. توفیق در این میدان نیازمند برنامه ریزی، هدف گذاری متعالی و تمدن با نگاه به تمدن نوین اسلامی است. سال‌ها جامعه ایران تحت تاثیر فرهنگ لیبرال غرب بوده است. صنعت همزمان ارتباطات و شبکه‌ای شدن ارتباطات اجتماعی نیز شرایط را پیچیده‌تر کرده است. استقرار جامعه اسلامی در چنین شرایطی نیازمند تقویت دانش دینی، نهادها و نظام حکمرانی عدالت گرایانه اسلامی و از همه مهمتر نظام تعلیم و تربیت اسلامی است. وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای استقرار دولت و جامعه اسلامی محوری و تعیین کننده است.

وی گفت: در تاریخ ۲۹ بهمن سال ۱۳۶۳ درباره الزام آور بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، امام خمینی(ره) در پاسخ به درخواست رییس جمهور وقت می‌فرمایند "ضوابط و قواعدی را که شورای محترم عالی انقلاب فرهنگی وضع می‌نمایند باید ترتیب آثار داده شود." و در جایی دیگر امام خمینی (ره) فرمودند مصوبات شورای عالی در حکم قانون است و در فرمایشات رهبر معظم انقلاب حضرت آیه الله خامنه‌ای(مدظه العالی) در حکم قانون بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تاکید است.


دکتر عاملی: دیدگاه و رویکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که ملاحظات، برنامه‌ها و سیاست‌هایی که دولت در آن‌ها نیازمند یک مصوبه فرا قوه‌ای است، در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: از رهبر حکیم انقلاب اسلامی سوال شد که "آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیر و مصوباتش در تعارض با مصوبات مجلس شورای اسلامی و حتی سیاست گذاری‌های کلان مجمع تشخیص مصحلت نظام و نیز برنامه‌های وزرای محترم در وزارتخانه‌ها است یا نه!؟ ایشان می‌فرمایند " شورای عالی انقلاب فرهنگی، جایگاهی ورای این امر دارد و اتاق فرمان علمی و فرهنگی کشور است." همچنین رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۲۶ آذر ۸۱ می فرمایند "این مجموعه –شورای عالی انقلاب فرهنگی- در کشور بی‌بدیل است. در مدیریت راهبردی فرهنگی به غیر از این مجموعه هیچ مرکزی را در کشور نداریم. بخش‌های مختلف چه دولت و چه مجلس و حتی مجمع تشخیص مصلحت همان طور که اشاره کرده‌ام وظایفی دارند اما هیچ کدام وظایفی که این شورا بر عهده دارد که الان در قالب شرح وظایف و مواد و بندهایی گوناگون تبدیل شده است، برعهده ندارد. بنابراین مرکز بی‌بدیلی است و اینجا را باید اتاق فرمان فرهنگی کشور و یا ستاد عالی فرهنگی و علمی دستگاه‌های کشور اعم از دستگاه‌های فرهنگی و سایر دستگاه‌ها و مرکز مهندسی فرهنگی کشور به حساب آورد."


وی تاکید کرد: نگاه مقام معظم رهبری درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیار صریح و شفاف است و حتی ایشان می‌فرمایند مواردی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب می‌شود، مجلس شورای اسلامی باید تبعیت کند و متناسب با آن مصوبات اگر نیازی به قانون بود، قوانینی تصویب شود.


دکتر عاملی با تاکید بر اینکه ضمانت اجرای مصوبات شورای عالی حضور اعضا حقوقی سه قوه هستند. لذا نگاه رهبر معظم انقلاب این است که اعضای حقوقی در شورای عالی قرار گیرند و بنابراین ضمانت اجرای این مصوبات خود اعضای حقوقی هستند. در جایی دیگر ایشان می‌فرمایند سازمان برنامه و بودجه کشور را در این شورا عضو کرده‌ایم که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی پشتوانه مالی پیدا کند. لذا اجرائی شدن سند تحول آموزش و پرورش بدلیل کمبود منابع مالی نباید بر زمین بماند.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: در این سال‌ها شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۳۲۳ مصوبه صادر کرده که از این تعداد ۶۵ درصد مصوبات مربوط به حوزه علم و فناوری بوده است. 


استاد دانشگاه تهران بیان کرد: در آخرین حکم حضرت آیت الله خامنه‌ای(مد ظله العالی) که به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعطا کردند، فرمودند " فلسفه وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی فهم و تبیین و تثبیت و انفاذ ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی و بازآرایی مداوم جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و پایش پیشرفت‌های فرهنگی کشور متناسب با ظرفیت ها و شایستگی های عظیم ایران اسلامی و انقلابی است."


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیوند ناگسستنی با دولت دارد. دیدگاه و رویکرد شورا این است که ملاحظات، برنامه ها و سیاست‌هایی که دولت در آنها نیازمند یک مصوبه فرا قوه‌ای است، در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود لذا تاکیدمان بر روی ذی نفعان است.


وی تصریح کرد: اگر در این سال‌ها نگاهی به فرمایشات رهبر حکیم انقلاب اسلامی در زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیندازیم؛ نگاه‌های مختلف فرهنگی در واژگان حکیمانه ایشان پررنگ است. پررنگ‌ترین نگاه‌های ایشان در مورد نقشه جامع علمی کشور، سند مهندسی فرهنگی کشور، اسلامی شدن دانشگاه‌ها، تحول بنیادین آموزش و پرورش، مقابله با تهاجم فرهنگی، ترویج نظریه پردازی و تولید علم، اهمیت زبان فارسی، تحول علوم انسانی و... برجسته است.


دکتر عاملی درخصوص مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی سخن گفت و ادامه داد: در این سال‌ها شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۳۲۳ مصوبه صادر کرده که از این تعداد ۶۵ درصد مصوبات مربوط به حوزه علم و فناوری بوده است. تلقی نادرستی به خاطر نام شورای عالی انقلاب فرهنگی در نهادهای کشوری وجود دارد و فکر می‌کنند این شورا صرفا مربوط به حوزه فرهنگ است. به عنوان مثال بسیاری از موضوعات حوزه علم و فناوری که رییس جمهور به معاونت حقوقی ارجاع می‌دادند، تلقی‌شان این بود که در صلاحیت بررسی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست! در صورتی که در وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی، راهبری حوزه علم و فناوری وجود دارد که ۶۵ درصد مصوبات مربوط به این حوزه است. باید گفت ۲۷ درصد مصوبات مربوط به حوزه فرهنگ و ۸ درصد آن مصوبات ترکیبی بوده است.


وی در بخش دیگر سخنانش به آمارها و داده های وزارت بهداشت و درمان پزشکی اشاره کرد و گفت: تعداد پزشک های کشور به میزان جمعیت آماری ایران کافی نیست. این امر نیازمند سیاست گذاری یکپارچه و همه جانبه‌ای است که به مصوبه ای جامع درخصوص وزارت بهداشت و درمان پزشکی و سایر نهادهای مرتبط چون آموزش و پرورش، است. منتهی پیشنهاد تقویت جذب دانشجوی پزشکی باید از ناحیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرح شود. اساسا رویکرد دبیرخانه شورای عالی بر آمدن دستورات در قالب لایحه و از ناحیه نهادهای مسئول و اجرائی است.  بنابراین تاکید داریم در شورای عالی انقلاب فرهنگی لوایح بررسی شود، در خصوص وزارتخانه‌های دیگر چون ارشاد و فرهنگ اسلامی، وزارت علوم، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش هم چنین نقش آفرینی می‌توانند داشته باشند.


استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه تایید تمام روسای دانشگاه ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و نهایی می شوند، گفت: به دلایلی کمیته ای به نمایندگی از شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد که وظیفه دارد، صلاحیت روسای دانشگاه ها (روسای دانشگاه های علوم پزشکی، وزارت علوم و روسای استان های دانشگاه آزاد) در آن نهایی شوند. این کمیته متشکل از دبیر شورای عالی انقلاب اسلامی، نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، وزیر بهداشت و درمان پزشکی و وزیر علوم است.


دکتر عاملی از تصویب ۱۱۹۸ مصوبه مربوط به افراد در شورای عالی انقلاب فرهنگی طی ۳۷ سال گذشته سخن گفت و افزود: بخش اعظم این مصوبات در رابطه با روسای دانشگاه ها و نمایندگان شورای عالی در نهادهای مختلف است. همچنین ۴۲۸ مصوبه ناظر به وضع صلاحیت و کار ویژه‌ها، ۳۳۷ مصوبه ایجاد سازو کارها و فرآیندها  و نیز ۲۷۲ مصوبه ناظر به تاسیس سازمان و نهادها بوده است. ۸۸ مصوبه هم سند ها و سیاست‌های ملی کلان کشور را به خود اختصاص داده است. مثلا "سند مهندسی فرهنگی" با اکتساب ۳۳ جلسه در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در دل برنامه‌های پنج ساله و برنامه های سالیانه آورده شود.

وی در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب در دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید بر اجرایی سازی مصوبات خصوصا اسناد ملی حوزه علم و فرهنگ دارند. بنابراین شورای عالی باید رصد، دریافت گزارش، بررسی و احراز اجرایی شدن مصوبات را دنبال کند.


دکتر سعیدرضا عاملی ضمن معرفی اعضای شورای ستاد راهبری اجرای جامع علمی کشور گفت: در سال گذشته با تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی و ستاد کل نیرهای مسلح سندی تحت عنوان " سند علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی" در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. در حوزه دفاعی کشور، ۱۸ دانشگاه و مرکز آموزش عالی و نیز ۱۶ مرکز پژوهشی در این زمینه داریم. این سند یک شورای راهبری دارد که ریاست آن را رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و دبیری آن را معاونت پژوهشی ستاد کل به عهده دارد. اعضای آن را هم شش وزیر، دبیر شورای عالی امنیت ملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرماندهان نیروهای مسلح و نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ بنابراین یک شورای تخصصی جدید به شورای عالی انقلاب فرهنگی افزوده شد که این اتفاق بزرگی است.

وی به شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی اشاره کرد و گفت: حدود ۷۸ کرسی نظریه پردازی با فرآیند پیچیده‌ای تصویب شده است. ۷۰۰ کرسی ترویجی مصوب شده که در دانشگاه‌های مختلف عهده دار این کرسی‌ها هستند.


استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند "در حوزه مدیریت فرهنگی نیازمند بازسازی و تحولات انقلابی هستیم." این امر ناظر بر این است، وقتی کار به دستگاه‌های موازی فرهنگی سپرده می‌شود عملا کار انجام نمی‌شود. بنابراین باید در حوزه قرآن و فرهنگ، تحول و حکمرانی جدیدی به وجود بیاوریم که از دو سال قبل این اقدامات شروع شده است. امیدواریم به زودی با همفکری سازمان تبلیغات اسلامی و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های مربوطه این دستور را در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی بیاوریم.


استاد دانشگاه تهران در ادامه سخن از "شورای هماهنگی و راهبری مهندسی کشور" به میان آورد و گفت: طبق مصوبات "رییس شورای هماهنگی و راهبری مهندسی کشور"؛ رییس جمهور و یا معاون اول رییس جمهور و دبیر آن هم "دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی" است. این شورا هم متاسفانه با تاخیر ۵ ساله در سال ۱۳۹۸ کار خود را با ریاست معاون اول رئیس جمهوری آغاز کرد و مصوبات بسیار مهم و زیر ساختی در مسیر اجرائی شدن سند مهندسی فرهنگی داشت.


دکتر عاملی بیان کرد: شورای هنر هم در سال ۸۸ به دلیل فتنه‌ای که شکل گرفت؛ متوقف شد. پارسال این شورا احیا شد که ریاست آن بر عهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وی به نقش مهم شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران هم اشاره کرد و افزود: کمیته فرهنگ و تمدن اسلامی موفق بوده و توانسته در هزار کتاب درسی اثر گذاری تمدنی داشته باشد و بخشی از میراث تمدنی ایران را منعکس کند.


به گزارش ذاکرنیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی همچنین در مورد شورای تحول علوم انسانی گفت: شورای تحول علوم انسانی در عمل تاثیر کلانی داشته است. کلیه رشته‌های علوم انسانی در کمیته‌های شورای تحول که ۱۷ کمیته تخصصی است طی فرایند علمی بررسی و تصویب می شوند و مصوبه آنها  به منزله مصوبه شورای برنامه ریزی وزارت علوم است.


انتهای پیام



اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار