تاکید رهبران اتحادیه اروپا: حمایت همه جانبه از اوکراین و فشار حداکثری بر روسیه

رهبران کشورهای اتحادیه اروپا تاکید کردند به ارائه کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین تا هر زمان که لازم باشد، ادامه خواهند داد و قصد دارند با اعمال فشارهای بیشتر بر مسکو، سالانه 3 میلیارد یورو از دارایی‌های مسدود شده روسیه را به نفع کی‌یف هزینه کنند.

به گزارش ذاکرنیوز به نقل از خبرگزاری «تاس»،  اتحادیه اروپا تا هر زمان که نیاز باشد به ارائه کمک‌های مالی و نظامی به کی‌یف ادامه خواهد داد. این مسئله شب گذشته در بیانیه اجلاس سران اتحادیه اروپا که در پایان نخستین روز نشست منتشر شد، آمده است.

در این سند تاکید شده است که "شورای اروپا حمایت‌های مالی، اقتصادی، بشردوستانه، نظامی و دیپلماتیک قوی از اوکراین و مردم آن را ادامه داده و آمادگی خود برای ارائه حمایت نظامی پایدار از اوکراین تا زمانی که لازم باشد، به ویژه از طریق ماموریت کمک نظامی اتحادیه اروپا و صندوق صلح اروپا را تایید می‌کنند."

طبق این اطلاعات، شورای اروپا روند تامین و خرید مشترک یک میلیون مهمات توپخانه و موشک برای رفع نیازهای ارتش اوکراین را ارزیابی کرده و بر اهمیت تلاش های مداوم کشورهای عضو برای کمک به تامین نیازهای فوری نظامی و دفاعی اوکراین بدون لطمه به جزئیات خاص بر سیاست امنیتی و دفاعی تک تک کشورهای عضو و در نظر گرفتن منافع امنیتی و دفاع از تمامی کشورهای عضو تاکید دارد.

رهبران اتحادیه اروپا همچنین گفتند که «شورای اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه تلاش‌های دیپلماتیک خود را تشدید خواهند کرد و به همکاری با اوکراین و سایر کشورها برای اطمینان از حمایت گسترده بین‌المللی ممکن از اصول و اهداف کلیدی فرمول صلح اوکراین، از جمله از طریق نشست آتی جهانی صلح ادامه خواهند داد.»

در این سند یادآوری شده است: «هر گونه ابتکار برای دستیابی به صلحی جامع، عادلانه و پایدار در اوکراین باید بر اساس احترام کامل به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور در داخل مرزهای به رسمیت شناخته شده بین‌المللی آن باشد.»

رهبران کشورهای اتحادیه اروپا همچنین موافقت کردند که به سرعت سهم این جامعه در ارائه تضمین های امنیتی به اوکراین را بررسی کنند. در این بیانیه آمده: «اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آماده هستند، همراه با شرکای خود، به تعهدات امنیتی آینده اوکراین کمک کنند که به اوکراین در دفاع درازمدت، جلوگیری از اقدامات تجاوزکارانه و مقابله با تلاش‌های بی‌ثبات‌کننده کمک می‌کند.» همانطور که در این سند تاکید شده، "این تعهدات در انطباق کامل با سیاست های امنیتی و دفاعی برخی از کشورهای عضو و با در نظر گرفتن منافع امنیتی و دفاعی همه کشورهای عضو" اتحادیه اروپا انجام خواهد شد.

مذاکرات رهبران 27 کشور اتحادیه اروپا درباره اقداماتی برای افزایش بیشتر فشار بر روسیه 

رهبران 27 کشور اتحادیه اروپا درباره اقداماتی برای افزایش هر چه بیشتر فشارها بر روسیه گفتگو کردند. این مسئله در بیانیه اجلاس اتحادیه اروپا که جمعه شب پس از پایان روز اول نشست منتشر شد، آمده است.

شورای اروپا درباره تلاش‌ها برای افزایش بیشتر فشار بر روسیه برای تضعیف توانایی‌اش برای به راه انداختن جنگ تجاوزکارانه دیگری، از جمله از طریق تحریم‌ها، اجرای کامل و مؤثر آن‌ها و اجتناب از دور زدن آن‌ها بحث کرد. در این زمینه، رهبران اتحادیه اروپا از تصویب یازدهمین بسته تحریمی علیه روسیه استقبال می کنند. 

از فوریه سال 2022 به اینطرف، اتحادیه اروپا 11 بسته تحریمی را علیه روسیه به دلیل حمله نظامی این کشور به اوکراین معرفی کرده است. 10 بسته اول تحریم های اتحادیه اروپا محدودیت های مستقیمی بودند که اتحادیه اروپا بر تجارت دوجانبه، ارتباطات حمل و نقل و روابط مالی با مسکو اعمال کرد.

در بسته یازدهم، اصل فراسرزمینی بودن تحریم ها برای اولین بار مطرح شد - بروکسل تصمیم گرفت تحریم هایی را علیه شرکت‌هایی از کشورهای ثالث که مشکوک به صادرات مجدد کالاهای اروپایی تحریم شده به روسیه یا ارائه خدماتی مانند حمل و نقل نفت هستند، اعمال کند.

اتحادیه اروپا قصد دارد سالانه 3 میلیارد یورو از دارایی‌های مسدود شده روسیه را برای اوکراین هزینه کند

الکساندر دیه کرو، نخست وزیر بلژیک، بامداد امروز جمعه در پایان روز نخست اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد که اتحادیه اروپا انتظار دارد سالانه 3 میلیارد یورو از دارایی های مسدود شده روسیه برای اوکراین درآمد کسب کند. 

وی تاکید کرد: "بلژیک در این موضوع بسیار درگیر است، زیرا 90 درصد دارایی های روسیه در این کشور مسدود شده است. ما روی سود مازاد متمرکز شده ایم. صحبت بر سر مورد مبلغ 3 میلیارد یورو در سال است که می توان از این طریق دریافت کرد." روش به دست آوردن این پول باید از لحاظ حقوقی درست باشد."

رهبران اتحادیه اروپا در هر اجلاسی درباره امکان استفاده از دارایی های مسدود شده روسیه برای بازسازی اوکراین پس از درگیری نظامی در این کشور بحث می کنند، اما آنها نمی توانند مبنای حقوقی لازم برای تحقق این تصمیم خود را پیدا کنند و همچنین در مورد چگونگی ادامه آن اختلاف نظر دارند.

همانطور که روزنامه فایننشال تایمز پیش از این به نقل از منابع خبری خود در اتحادیه اروپا گزارش داد، برخی از کشورهای اروپایی از کمیسیون اروپا خواسته‌اند که پیشنهادات خود برای استفاده از دارایی‌های روسیه را به تعویق بیندازد.

کشورهای بزرگ عضو، از جمله آلمان، نمی خواهند در این خصوص عجله کنند. به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از فایننشال تایمز، آنها نگرانند که این پیشنهاد رادیکال اعتماد به امنیت دارایی های دولت های خارجی در اروپا را متزلزل کند.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از این روزنامه، کمیسیون اروپا گفته است که در حال بررسی امکان مدیریت دارایی‌های روسیه برای ایجاد سودآوری است که می تواند به نفع اوکراین استفاده شود، در حالی که اطمینان حاصل می کند که دارایی های اساسی می توانند در نهایت به روسیه بازگردانده شوند. این روزنامه تاکید کرده، با این حال، این اقدام هنوز مملو از خطر قانونی و این خطر است که دارایی‌ها ارزش خود را از دست بدهند و باید توسط مالیات دهندگان اروپایی بازپرداخت شوند.

 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار