تاریخچه الشباب‌الاهلی؛ از ستاره‌های ایرانی تا قرارداد با لالیگا

تیم فوتبال فولاد ایران که در گام اول در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ مقابل تیم الغرافه قطر نمایش خوبی از خود به نمایش گذاشت، باید در دومین بازی خود تیم شباب الاهلی از باشگاه حرفه‌ای امارات را پیش رو دارد.

به گزارش ذاکرنیوز، تیم فولاد در بازی اول خود مقابل الغرافه علی‌رغم داشتن شایستگی برد به تقسیم امتیازات رضایت داد. این تیم در بازی دوم از گروه C لیگ قهرمان آسیا این بار باید در مقابل حریف سرشناس اماراتی خود به نام شباب‌الاهلی صف‌آرایی کند. این باشگاه خوشنام شهر دبی را در ادامه بیشتر می‌شناسیم.


شناسنامه باشگاه


باشگاه شباب‌الاهلی یک باشگاه فوتبال حرفه‌ای اماراتی مستقر در شهر دبی است که در حال حاضر در  لیگ حرفه‌ای امارات متحده عربی حضور دارد. این تیم یکی از ثروتمندترین، موفق‌ترین و البته پرطرفدارترین باشگاه‌های اماراتی است که همیشه از مدیریت و رویکرد حرفه‌ای برخوردار بوده است.


افتخارات


تیم فوتبال این باشگاه با ۷ قهرمانی در لیگ امارات، ۱۰ قهرمانی در جام پرزیدنت امارات، ۵ قهرمانی در سوپرجام امارات، ۵ قهرمانی در جام اتحادیه امارات و کسب یک عنوان قهرمانی در سوپر جام امارات و مراکش، در مجموع ۲۷ عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داده است و این آمار توانسته آن‌ها را در رتبه دوم موفق‌ترین‌های امارات قرار دهد. باشگاه شباب‌الاهلی امارات در جدیدترین رده‌بندی ای اف سی نیز هفتمین باشگاه برتر آسیا و همچنین در رنکینگ باشگاه‌های جهان در رتبه ۱۱۰ ایستاده است.


چگونگی تاسیس


باشگاه الاهلی در سال ۱۹۷۰ به گونه‌ای تاسیس شد که وقتی دو تیم فوتبال محلی امارات یعنی الوحده و الشباب در حدود سال‌های ۱۹۵۸ برای یک اردوی تمرینی در مصر یک کمپ تشکیل دادند، تصمیم گرفتند به عنوان یک باشگاه واحد تحت ریاست رئیس باشگاه ناصر عبدالله حسین لوثه به فعالیت ادامه دهند. در سال‌های بعد آن نیز یعنی چهار سال بعد یک تیم محلی بنام "النجاح" به باشگاه الاهلی پیوست تا این تیم نیز با الاهلی ادغام شود.


العالی در لغت


الاهلی در لغت به عربی به خودی، ملی یا وطنی ترجمه می‌شود که در ادامه سال‌های فعالیت حرفه‌ای این باشگاه نیز سه عنوان قهرمانی در لیگ امارات در دهه ۱۹۷۰ را به دست آورد و چهارمین عنوان قهرمانی را در سال ۲۰۰۶، پنجمین را در سال ۲۰۰۹، ششمین را در سال ۲۰۱۴ و هفتمین را در سال ۲۰۱۶ ازآن خود کرد تا به یک تیم پرافتخار و نامی تبدیل شود.


عصر طلایی


در تاریخچه این تیم سال‌های ۱۹۸۰-۱۹۷۳ به نام عصر طلایی یاد می‌شود.


الاهلی تنها چهار سال پس از تاسیس خود به زمان نیاز داشت تا دو بار متوالی در سال های ۱۹۷۵- ۱۹۷۴ و ۱۹۷۶-۱۹۷۵ قهرمان لیگ امارات شود و مجددا در تکرار این افتخار در سال های ۸۰-۱۹۷۹ برای بار سوم قهرمان این لیگ شود که بر اساس قوانین فدراسیون فوتبال امارات بعد از این قهرمانی‌ها توانستند جام قهرمانی لیگ را برای همیشه در ویترین افتخارات باشگاه حفظ کنند. این عناوین و افتخارات در آن سال‌ها با هدایت محمد شحتا به عنوان سرمربی، بازیکنان و ستاره‌های ایرانی چون حسن نظری و حسن روشن برای این تیم رقم خورد. این تیم همچنین سه عنوان قهرمانی جام پرزیدنت را در آن دوره کسب کرد و از منظر محبوبیت الاهلی با هواداران بسیار خود در شهر دبی یکی از محبوب‌ترین تیم‌های فوتبالی در امارات بوده است.


سقوط به دسته دو


این باشگاه خوب و دارای اصول حرفه‌ای برای چند دهه رو به افول رفت و نتیجه آن سقوط این باشگاه به دسته دوم لیگ امارات (۱۹۹۶-۱۹۹۵) بود. پس از آن دوره افول، الاهلی با مدیریت جدید شیخ حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم، ولیعهد حاکم دبی، دوباره به صدر جدول لیگ امارات رسید و چهارمین عنوان قهرمانی را نیز در سال ۲۰۰۶ به دست آورد و سال‌های بعد همچنان با موفقیت توانست به کار خود ادامه دهد و باشگاهی پیشرو و مدعی در امارات با کسب ۶ جام پرزیدنتی باشد. در اوایل هزاره سوم اسطوره فوتبال ایران علی کریمی نیز چندین فصل برای الاهلی بازی کرد و در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ به عنوان بهترین گلزن لیگ امارات فصل را به پایان رساند. همچنین وگتا از این تیم در ادامه کسب افتخاراتش در سال ۲۰۰۴ به عنوان بهترین بازیکن سال آسیا از سوی ای اف سی انتخاب شد.


حضور در جام باشگاه‌های جهان ۲۰۰۹


الاهلی، به عنوان قهرمان لیگ برتر امارات در سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ در حالی که شهر ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی میزبان این رویداد مهم بود به مسابقات جام باشگاه‌های جهان سال ۲۰۰۹ راه یافت. آن‌ها در تنها بازی خود با نتیجه ۲ بر صفر به اوکلند سیتی باختند. این باشگاه با تغییر رویکرد در سال‌های بعد شروع به رشد قابل توجهی کرد و در سال ۲۰۱۰ با عبدالله النبوه و استفاده از نوابغ فوتبالی مانند فابیو کاناوارو و گرافیت و ریکارد و کوارشما بازسازی شد تا در ادامه بتواند در سال ۲۰۱۲ قهرمان جام ریاست امارات و لیگ امارات شود.


ورود مدیر رومانیایی


ورود مدیر رومانیایی در این تیم در سال ۲۰۱۳، زمینه را برای یک فصل بسیار موفق فراهم کرد. الاهلی آن سال عملکرد قدرتمندی در لیگ امارات داشت و ششمین عنوان خود را با رکورد بالاترین مجموع امتیازات در یک فصل لیگ یعنی ۶۲ امتیاز به دست آورد. علاوه بر این، باشگاه الاهی قهرمان لیگ امارات، ۲ سوپر جام شد تا در ادامه با کسب این عناوین، در سال بعد به فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۵ ACL برسد اما در دیدار نهایی با نتیجه یک بر صفر از تیم چینی گوانگژو اورگراند شکست خورد و به نایب‌قهرمانی آسیا بسنده کرد


ادغام این تیم با دیگر تیم شهر دبی


در سال ۲۰۱۷، باشگاه‌های دبی سی اس سی و الشباب به باشگاه الاهلی پیوستند تا شباب الاهلی را تشکیل دهند. این ادغام به عنوان یک حرکت بحث برانگیز تلقی شد زیرا به معنای ترکیب باشگاه رقیب الشباب با الاهلی بود و همچنین به معنای از دست دادن لیگ قهرمانان آسیا با توجه به قوانین ای اف سی برای سه سال اول حضور این تیم به صورت رسمی در لیگ امارات بود. با این حال، این تیم به سرعت پله‌های موفقیت را طی کرد تا جایی که اخیرا توانست جام اتحادیه و جام ریاست جمهور را در سال ۲۰۱۹ به خانه ببرند.


لوگو باشگاه


لوگوی اصلی الاهلی یک شاهین را در بالای خود درج کرده بود و عبارت "باشگاه الاهلی" به صورت افقی نوشته شده بود اما پس از تغییر نام خود در سال ۲۰۰۶ لوگو به شکل سر اسب تغییر یافت.


 لوگوی جدید این تیم اما نشان دهنده قدرت و روحیه بالا است. همچنین به جای نام مستعار قدیمی شیاطین سرخ، با نام مستعار جدید شوالیه‌های سرخ خود را معرفی می‌کند. جدیدترین لوگو این تیم پس از ادغام دو بی سی اس سی و الشباب که در ادامه باشگاه شباب الاهلی را تشکیل داد طراحی شده است.


استادیوم و زمین‌های تمرین


استادیوم راشد یک ورزشگاه چند منظوره در شهر دبی در کشور امارات متحده عربی است که به نام شیخ راشد بن سعید آل مکتوم نامگذاری شده است و در حال حاضر اغلب برای مسابقات فوتبال و راگبی مورد استفاده قرار می گیرد. گنجایش این ورزشگاه دوازده هزار نفر است و ساخت آن در سال ۱۹۴۸ به اتمام رسیده است. این استادیوم، ورزشگاه خانگی و رسمی تیم فوتبال شباب الاهلی است. شباب الاهلی همچنین پس از ادغام در سال ۲۰۱۷ توانست ورزشگاه مکتوم بن راشد آل مکتوم و ورزشگاه العویر را به عنوان زمین دوم و سوم خانگی در اختیار خود داشته باشد.


بازی‌های حساس شباب الاهلی


بازی شباب الاهلی با العین از حساسیت بالایی برخوردار است زیرا این دو باشگاه در دهه ۷۰ و پس از سال ۲۰۱۰ بیشترین کسب عنوان قهرمانی را در کارنامه خود داشتند و در حال حاضر هر دو تیم جزو تیم‌های برتر اماراتی محسوب می‌شوند. این مسابقه معمولا یک جریان پر شور و هیاهو در امارات متحده عربی ایجاد می‌کند. النصر و الوصل نیز دیگر رقبای همسایه هستند که بر سر این‌که کدام تیم بهترین تیم شهر دبی باشد همیشه با هم در رقابت دارند.


حضور در سایر رشته‌ها


باشگاه شباب الاهلی به دلیل شرکت در سایر ورزش‌های حرفه‌ای به قلعه الاهلی نیز معروف است. این باشگاه در رشته‌های بسکتبال، والیبال، هندبال، ورزش پیست، تنیس‌روی‌میز و دوچرخه سواری فعالیت حرفه‌ای دارد. شباب الاهلی همچنین به دلیل مشارکت در اقدامات فرهنگی و خدمات اجتماعی از نمونه باشگاه‌های خوشنام اماراتی یاد می‌شود. در همین راستا باشگاه درام الاهلی در سال ۱۹۸۱برای ترویج هنرهای اماراتی و نمایش‌های تئاتری با تمرکز بر سنت‌های بومی، میراث و رویدادهای جاری امارات تاسیس شد.


همکاری با لالیگا


الاهلی امارات در سال ۲۰۱۶ به اولین باشگاه خارجی تبدیل شد که قرارداد همکاری با لالیگا اسپانیا امضا کرد که اولین قرارداد فی مابین مدیران لیگ مشهور اسپانیایی و رهبران لیگ امارت متحده عربی بود. امضای این قرارداد که در ساختمان مقر لالیگا برگزار شد آغاز پیوندی بود که در آن از تجربیات لالیگا برای حمایت از باشگاه پیشرو دبی جهت توسعه در فوتبال امارت استفاده شود. در این قرارداد به طور ویژه به تمرکز بر برنامه‌های آموزشی مربیان جوان در کشور اسپانیا توجه شده است. طبق این قرارداد تیم‌های جوانان باشگاه الاهلی قبل از مسابقات و تورنمنت‌های مهم به اسپانیا دعوت می‌شوند و فرصتی را برای کسب تجربه ارزشمند در بازی با حریفان تراز اول فراهم می‌کنند.


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار